۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۲
دفاتر خدمات مسافرتی همدان در اغمای کرونا/ خبری از برنامه ریزی نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

دفاتر خدمات مسافرتی همدان در اغمای کرونا/ خبری از برنامه ریزی نیست

همدان- درحالی بیش از ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن صنعت گردشگری همدان می‌گذرد که هنوز برنامه جامعی برای مدیریت این وضعیت وجود ندارد و در این بین، دفاتر خدمات مسافرتی در مسیر تعلیق، تعطیلی و حتی خروج فعالان آن از این حرفه پیش می‌روند.

بازار؛ گروه استان‌ها: شیوع ویروس کرونا با خود خسارت‌های بسیاری را بر تن نحیف گردشگری همدان به همراه داشت؛ خسارت‌هایی که از همان روز اول مشخص شدن شیوع این ویروس آغاز و هم چنان نیز ادامه دارد.

صنعت گردشگری در ایران تن نحیفی داشت و حال ۹ ماه است با شیوع ویروس کرونا به کما فرورفته و نمی‌توان همچنان دست روی دست گذاشت و تنها خسارت‌های کرونا بر بدنه گردشگری و بیکاری فعالان این عرصه را نظاره‌گر بود.

ویروس کرونا این تلنگر را زد که ممکن است چندین سال هم از بین نرود و بر همین اساس باید برنامه‌ریزی‌های منعطفی را پیش بگیریم که بتوان این صنعت را نیز چون صنایع دیگر زنده کرد.

کاهش شدید تقاضا برای سفرهای گردشگری به‌دلیل شیوع کرونا سبب خسارات جبران‌ناپذیری به آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافری در استان شده که آینده‌ای نامعلوم را برای این صنعت ترسیم کرده است

درحالی که بیش از ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا و تعطیل شدن صنعت گردشگری در همدان می‌گذرد، هنوز برنامه جامعی برای مدیریت این وضعیت وجود ندارد و در این بین، دفاتر خدمات مسافرتی در مسیر تعلیق، تعطیلی‌ها و حتی خروج فعالان آن از این حرفه در حال قدم برداشتن هستند چراکه کاهش شدید تقاضا برای سفرهای گردشگری به‌دلیل شیوع کرونا سبب خسارات جبران‌ناپذیری به آژانس‌ها و دفاتر خدمات مسافری در استان شده و آینده‌ای نامعلوم را برای این صنعت ترسیم کرده است.

139207301306395681387924.jpg

در این بین پای صحبت‌های علی مرادی پور؛ رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان نشستیم تا دغدغه‌های موجود در این عرصه را جویا شویم:

۱۵ دفتر خدمات مسافرتی در استان همدان فعال است
علی مرادی پور در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه در استان همدان تعداد ۵۹ دفتر خدمات مسافرتی وجود دارد، گفت: طی این ۹ ماه که از شیوع ویروس کرونا در کشورمان می‌گذرد، اکثر این دفاتر در خواست تعلیق داده اند به نوعی که هم اکنون، فقط ۱۵ دفتر خدمات مسافرتی در استان همدان فعال است.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان با بیان اینکه این دفاتر در استان همدان از تسهیلات حمایتی ۶ و ۱۲ میلیون تومانی چندان استقبال نکردند، عنوان کرد: این تسهیلات بسیار کم بود و از سویی، زمانی که دفاتر تعطیل هستند، ورود به بحث وام گرفتن یعنی از چاله به چاه افتادن.

وی با بیان اینکه تنها دفتر خدمات مسافرتی در استان همدان این تسهیلات را دریافت کرده اند، اظهار کرد: تسهیلات حمایتی جدید که بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان است، در حال حاضر درگیر مشکلات بانکی است چراکه بانک‌ها شرایط سختی را برای این تسهیلات درنظر گرفته اند و ضامن‌های متعددی را برای اعطای وام می‌خواهند.

مرادی پور یادآور شد: این وام‌ها دردسرهای جدیدی هستند و برای دفاتر خدمات مسافربری که به نوعی از فعالیت خارج شده اند، بازیابی ها کلی هزینه می‌خواهد و باید در این دوران تعطیلی به فکر حقوق، بیمه، اجاره و مواردی از این دست باشند در حالی که تسهیلات نمی‌تواند به تنهایی یاری گر آنها باشد.

وی با بیان اینکه در استان همدان تعداد ۳ دفتر خدمات مسافرتی تعطیل و از این حرفه جدا شده اند، گفت: این روزها نباید گردشگری را منفعل کرد و جای این سئوال وجود دارد چرا در مبحث گردشگری و سفر هوشمند و ایمن وارد نمی‌شویم؟

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان ضمن ابراز گلایه مندی مطرح کرد: بارها در صدا و سیما بر مضرات گردشگری و تخریب آن در زمان شیوع ویروس کرونا تاکید می‌شود اما هرگز یک آمار دقیق از این امر مطرح نشده تا مشخص شود که مسافران در تورهای مجاز و تاسیسات دارای مجوز، تاکنون به چه میزان باعث شیوع کرونا شده اند.

تا حدی جو را نسبت به گردشگری منفی کرده اند که حتی اگر یک تبلیغ مختصر برای گردشگری داشته باشیم، با هجمه‌های بسیاری روبرو می‌شویم در حالی که منظور از گردشگری در این روزها، گردشگری ایمن است و اگر نتوانیم در این مسیر وارد شویم، گردشگری از هم می پاشد

مرادی پور با تاکید بر اینکه این روزها باید در مسیر سفرهای برنامه ریزی شده قدم برداشت، ادامه داد: تا حدی جو را نسبت به گردشگری منفی کرده اند که حتی اگر یک تبلیغ مختصر برای گردشگری داشته باشیم، با هجمه‌های بسیاری روبرو می‌شویم در حالی که منظور از گردشگری در این روزها، گردشگری ایمن است و اگر نتوانیم در این مسیر وارد شویم، گردشگری از هم می پاشد!

وی ادامه داد: دیگر استان‌ها تاحدی در این مسیر قدم برداشته اند و حتی همه پروازهایشان را لغو نکرده اند اما در همدان همه این موارد تعطیل شده و حتی یک پرواز هم نداریم درحالی که سامانه وزارت بهداشت به شرکت‌های هواپیمایی وصل شده تا از سوار شدن و پذیر مسافرانی که درگیر کرونا بوده اند، ممانعت به عمل آید و بتوان یک سفر ایمن را رقم زد.

N83260769-72932677.jpg

مرادی پور یادآور شد: بهترین کمک در حال حاضر به دفترهای خدمات مسافربری این است که برنامه ریزی ها برای گردشگری و سفر هوشمند و ایمن شکل بگیرد و از سویی، به جای اینکه به فکر اعطای تسهیلات به فعالین این حوزه باشیم، مطالبات این دفاتر را کاهش دهیم.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان در پایان صحبت‌های خود مطرح کرد: در حال حاضر، بانک‌ها امهال اقساط را نمی پذیرند، اداره دارایی و تامین اجتماعی وارد کار شده اند و به نوعی می توان گفت که حتی مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا را نیز رعایت نمی کنند و این موضوع باعث وارد شدن فشارهای بسیار بر فعالین این عرصه است.

در این راستا برآن شدیم تا گفتگویی با علی خاکسار؛ معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان ترتیب دهیم که در ادامه آن را می خوانید:

در استان همدان تعداد ۵۹ دفتر خدمات مسافرتی وجود دارد که بر اثر شیوع ویروس کرونا ۱۰ تا ۱۵ دفتر آن به خواست مدیران این دفاتر تعلیق شده است

علی خاکسار در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص وضعیت فعالین در دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان مطرح کرد: در استان همدان تعداد ۵۹ دفتر خدمات مسافرتی وجود دارد که بر اثر شیوع ویروس کرونا ۱۰ تا ۱۵ دفتر آن به خواست مدیران این دفاتر تعلیق شده است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان در زمینه تسهیلات تخصیص یافته به فعالین این عرصه نیز مطرح کرد: تسهیلات حمایتی پیشین که بالغ بر ۶ تا ۱۲ میلیون تومان بود، از سوی فعالین در دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان مورد استقبال قرار نگرفت.

وی ادامه داد: تسهیلات حمایتی دیگری در قالب ۱۵۰، ۲۵۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی برای دفاتر خدمات مسافرتی در نظر گرفته شده و به نوعی که دفاتری که زیر ۱۰ نفر نیرو دارند در گروه تسهیلات ۱۵۰ میلیون تومانی قرار می گیرند که همه دفاتر خدمات مسافرتی در استان همدان در این گروه قرار دارند.

۶۰ درصد دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان برای دریافت تسهیلات حمایتی جدید درخواست داده اند

خاکسار با عنوان اینکه ۶۰ درصد دفاتر خدمات مسافرتی استان همدان برای دریافت این تسهیلات حمایتی جدید درخواست داده اند، گفت: برنامه‌ریزی‌های سفر در این دوران، تحت تاثیر مصوبات ستاد کرونا در سطح ملی و استانی است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان عنوان کرد: فعلاً نمی‌توانیم در زمینه گردشگری تبلیغی داشته باشیم یا کار خاصی انجام دهیم و باید بگذاریم، ببینیم که چه می‌شود.

cultural-44903805-0-4tp.png

در ادامه در راستای چند و چون این وضعیت و برنامه ریزی هایی که باید در آن مسیر قدم برداشت، گفتگویی با مرتضی خاکسار؛ استاد دانشگاه و کارشناس‌ارشد امور گردشگری انجام دادیم که در ادامه متن این گفتگو را می خوانید:

مرتضی خاکسار در گفتگو با خبرنگار بازار با تاکید بر اینکه در حال حاضر باید آنتی‌بادی برنامه‌ریزی داشته باشیم، عنوان کرد: ویروس کووید ۱۹، تمام چرخه‌های اقتصادی به ویژه جی. دی. پی گردشگری را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در این مسیر تمام صنایعی که زیر شاخه گردشگری بودند، متضرر شده‌اند و باید ایمن‌سازی کنیم و در مسیر برنامه ریزی های مناسب گام برداریم.

وی با بیان اینکه باید بتوانیم جزییات و پروتکل‌های دقیق بهداشتی را با کمک کارشناسان بهداشت در کنار کارشناسان دیگر صنایع در نظر بگیریم، اضافه کرد: در این راستا برنامه‌ای پیشنهاد شده که در آن الحاق یک ماده واحده بهداشتی بر اساس پروتکل‌های خاص و دقیق بهداشتی با کمک کارشناسان بهداشت در کنار کارشناسان دیگر صنایع در نظر گرفته شده است.

خاکسار یادآور شد: باید بتوانیم با برنامه ریزی های مدون و بر پایه سفرهای ایمن و هوشمند، اعتماد از دست رفته را به صنعت گردشگری بازگردانیم.

می‌توانیم در سفرهایمان، پرستارانی را به عنوان سفیران بهداشت و ناظر بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم و به کمک آن‌ها سفری ایمن و هوشمند را رقم بزنیم

مولف «خلاقیت در مدیریت سازمان و واحدهای کسب‌وکار» با بیان اینکه باید برنامه ریزی ای برای این وضعیت داشته باشیم، گفت: می‌توانیم در سفرهایمان، پرستارانی را به عنوان سفیران بهداشت و ناظر بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی داشته باشیم و به کمک آن‌ها سفری ایمن و هوشمند را رقم بزنیم و از سویی، تورهای مجاز، وسیله حمل و نقل ایمن، مراکز اقامتی استاندارد و دارای ایزو را در سفرها مشخص و بر پایه آن ها گردشگری را رقم بزنیم.

وی اضافه کرد: در برخی از استان های کشور، برنامه ریزی و طرح های گردشگری ایمن و هوشمند در حال اجرا است و به برخی از دفاتر خدمات مسافربری در شهرستان‌ها نیز ابلاغ و در حال اجرایی شدن هستند.

N83293008-72990106.jpg

در عصر کرونا، گویی سخن گفتن از گردشگری یک جرم است! در حالی که بایستی پذیرفت که گردشگری صنعتی سفید است که می‌تواند بدون آلودگی‌های فراوانِ سایر صنایع و البته بسیار انعطاف‌پذیر این روزها به راه خود ادامه دهد.

در این بین به راستی منظورمان مسافرانی نیست که در همدان در فصول بهار و تابستان اتراق می‌کردند و در پارک‌های همدان چادر می‌زدند بلکه منظور گردشگرانی است که هدفمند و ایمن سفر می‌کنند و در قالب تورهای گردشگری مجاز سفر را مدنظر قرار می‌دهند و برایشان ایمن و استاندارد بودن مقصد گردشگری اهمیت دارد.

این موضوع در حال حاضر با تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی و در قالب طرح گردشگری ایمن و سفر هوشمند مطرح است که در آن ادارات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها در کنار ادارات مربوط با بحث بهداشت خود هماهنگ شده و به غربالگری مراکز اقامتی و تفریحی می‌پردازند و با اعطای نشان استاندارد به برخی از این مراکز، مُهر تایید استاندارد بودن را به آن مراکز اعطا می‌کنند بدین ترتیب، می توان با هماهنگی با دفاتر خدمات مسافرتی یک گردشگری هوشمند را رقم زد.

از سویی، با این روند بدنه گردشگری که به اغما فرو رفته را می توان تا حدی احیا کرد و به جای اینکه مادام سعی کنیم با تسهیلات ارائه شده، دردی از آنها دوا کنیم به سمتی می‌رویم که این دفاتر و البته فعالان عرصه گردشگری بار دیگر جان بگیرند و در دوران پساکرونا، ما نمانیم و گردشگری همدان که به حد صفر رسیده است! 

کد خبر: ۵۶٬۹۳۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha