۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
وزارت جهاد کشاورزی در تعیین قیمت ها هیچ کاره است
رئیس نظام صنفی و منابع طبیعی کشور؛

وزارت جهاد کشاورزی در تعیین قیمت ها هیچ کاره است

ملک زاده، رئیس نظام صنفی و منابع طبیعی کشور معتقد است وقتی وزارت جهاد کشاورزی در بیش از ۶۰ درصد از تصمیمات مسائل مربوط به بخش کشاورزی هیچ کاره است، استیضاح وزیر منطقی نیست و حتی مصداق بارز ضرب المثل «گُنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری» است.

بازار؛ گروه کشاورزی:  بحث استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اگرچه موافقانی دارد با این وجود هستند افرادی از بدنه بخش کشاورزی با این اقدام مخالف هستند و معتقدند کاری غیرمنطقی است. محمد شفیع ملک زاده، رئیس نظام صنفی و منابع طبیعی کشور یکی از این مخالفان استیضاح خاوازی وزیر جهاد کشاورزی است که در این خصوص به خبرنگار «بازار» گفت: یکی از دلایل استیضاح نوسان قیمت ها عنوان شده است در حالی که نوسان قیمت ها هیچ ارتباطی به وزیر جهاد کشاورزی ندارد بلکه مربوط به ستاد تنظیم بازار است که آن هم زیر نظر وزارت صمت فعالیت می کند.

ملک زاده افزود: متاسفانه برخی نمایندگان مجلس بدون بررسی موضوع نظر می دهند. به عبارت دیگر تا مشکلی در بخش کشاورزی پیش می آید بدون اینکه بررسی کند مشکل از کجاست سریعا وزارت جهاد را متهم می کنند.  وی ادامه داد: از ابتدا تصمیمات مربوط به بخش کشاورزی را تکه پاره کرده اند  و هر تکه را با یک سازمان سپرده اند به طوری که امروز وزارت جهاد کشاورزی در تصمیمات بیش از ۶۰ درصد مسائل کشاورزی هیچ کاره است!

این مقام مسئول تصریح کرد: به عنوان مثال وزیر جهاد در تعیین قیمت محصولات آنچه واقعی است را ارائه می دهد اما شورای اقتصاد هر قیمتی که دوست داشته باشد را تعیین می کند!

امروز وزارت جهاد کشاورزی در تصمیمات بیش از ۶۰ درصد مسائل بخش کشاورزی هیچ کاره است!

وزیر جهاد تنها یک رای دارد و حریف هیات دولت نیست
وی ادامه داد: از سوی دیگر در بحث نهاده ها هر چقدر این وزارتخانه می گوید ارز دولتی نهاده ها را حذف نکنند گوش کسی بدهکار نیست چون وزیر جهاد در هیات دولت و شورای اقتصادی  یک رای بیشتر ندارد در نتیجه حریف شان نیست.

ملک زاده خاطر نشان کرد: همانطور که می دانید در بخش بازار که در حیطه اختیارات وزارت صمت است تصمیماتی گرفته می شود اما وقتی نظارت و کنترلی از سوی سازمان تعزیرات و بازرسی صورت نمی گیرد یقه وزیر جهاد را می گیرند!

وی گفت: این اقدامات غیرمنطقی است و به نظر بنده یا می خواهند اتلاف وقت کنند تا فرد مقصر راه چاره ای برای خود پیدا کند یا اینکه واقعا نمی دانند چه باید بکنند.
رئیس نظام صنفی و منابع طبیعی کشور اظهار داشت: توجه داشته باشید که به عنوان مثال در مورد جریان خرید تضمینی که باید از همان ابتدا سازمان برنامه بودجه و شورای اقتصاد یا خود دولت را برای پاسخگویی می آوردند، وزیر جهاد باید پاسخگو باشد.

وی افزود: در حالی که بر اساس قانون خرید تضمینی وظیفه وزیر جهاد این بوده که قیمت محصولات اساسی را بر اساس هزینه های واقعی مشخص کند و  تا پایان مرداد به دولت اعلام کند که انجام داده است و گندم را آن موقع حداقل ۴۶۰۰ تومان اعلام کرده بعد که به شورای اقتصاد رفته است آنها ۳۲۰۰ تومان را تایید کرده اند! این در حالی است که عامل اصلی باید پاسخگو شود.

مطرح کردن استیضاح غیرمنطقی است و به نظر بنده یا می خواهند اتلاف وقت کنند تا فرد مقصر راه چاره ای برای خود پیدا کند یا اینکه واقعا نمی دانند چه باید بکنند

بخش کشاورزی کشور دچار یک عقب ماندگی تاریخی است و هیچگاه جدی گرفته نشده است
ملک زاده با بیان اینکه بنده هیچ گاه با این روند برخورد با مسائل موافق نبوده و نیستم، افزود: برای حل مشکلات باید مقصر اصلی را بیاوریم تا پاسخگو باشند بنابراین استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در حالی که وظایف را به وزارت صمت واگذار کرده اند مصداق بارز ضرب المثل «گنه کرد در بلخ آهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری» است.

وی اظهار داشت: از سوی دیگر یک موضوع مهم در این بین وجود دارد و آن اینکه وزارت جهاد کشاورزی نیز مثل خود کشاورزان در بین سایر وزارتخانه ها و دستگاه ها مظلوم ترین دستگاه است. به طوری که بخش کشاورزی کشور از یک عقب ماندگی تاریخی برخوردار است که هیچوقت نگاه جدی به آن نبوده است.

ملک زاده گفت: اینکه وزیر را برداریم و شخص دیگری  در مسند قرارگیرد مسلما مشکل حل نمی شود بلکه وزارت جهاد باید از لحاظ ابزار و زیرساختهای لازم، اعتبارات و حتی در رابطه با نیروهای متخصص لازم در بازار حمایت شود آن موقع دیگر نیازی به استیضاح وزیر هم نیست.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد برخی از نمایندگان مجلس برای بازار گرمی و نشان دادن خود این کار را می کنند وگرنه هیچوقت با استیضاح مشکلی حل نشده است.

ملک زاده گفت: به عنوان مثال برخی مواقع می بینیم نماینده ای به دنبال یکسری خواسته های معقول یا غیر معقول است و یکسری اعتبارات برای حوزه انتخابیه خود می خواهد اما به آن نمی رسد. یا گاهی صرفا یک مساله شخصی است مثلا از رئیس سازمان جهاد حوزه انتخابیه خود ناراضی است و درخواست جابجایی می دهند و اگر محقق نشود سریعا برای استیضاح وزیر اقدام به جمع کردن امضا می کنند!

کد خبر: ۵۶٬۹۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha