۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴
کرکره های نیمه باز برای تعطیلی نیم بند دولتی
گزارش بازار از هشتمین روز تعطیلی اصناف

کرکره های نیمه باز برای تعطیلی نیم بند دولتی

در هشتمین روز از تعطیلی گروه های شغلی ۳ و۴ و کاهش تردد مردم در معابر و خیابان ها به تدریج روند نزولی جانباختگان بیماری کرونا آغاز شده، اما برخی از واحدهای صنفی با کرکره نیمه باز از اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا خودداری می کنند.

بازار؛ گروه اصناف: هشت روز از اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی دو هفته ای صنوف در تهران و سایر شهرهای ایران که وضعیت آنها قرمز گزارش شده می گذرد و این هفته نیز با تعطیلی واحدهای صنفی یاد شده آغازشده است.

بیش از ۳۱۰ هزار واحد صنفی در تهران در هشتمین روز اعمال محدودیت های کرونایی موظف به رعایت مصوبه ستاد ملی کرونا در کشور هستند و بازرسان امور صنفی و اتحادیه ها همچنان بر تعطیلی واحدهایی که فعالیت آنها غیر مجاز تشخیص داده شده است نظارت شدیدی دارند و بایدبا مغازه دارانی که با کرکره نیمه باز فعالیت می کنند برخورد قانونی شود. هر چند که اصناف معتقدند ، بخش خصوصی تلقی می شوند و  طبق گفته مسئولان دولتی  بخش خصوصی تعطیل نیست. 

ضرورت برخورد با کرکره های نیمه باز 
اگر چه طبق مصوبه ستاد ملی کرونا باید مشاغل گروه ۳ و ۴ به مدت ۲ هفته تعطیل شوند، اما برخی از این واحدهای صنفی این مصوبه ستاد ملی کرونا را با کرکره های نیمه باز نادیده گرفته اند و جا دارد بازرسان اتاق اصناف با حضور در معابر نسبت به تعطیلی این واحدهای صنفی غیر مجاز اقدامات لازم را به عمل آورند.

به نظر می رسد هرچه طرح جامع اعمال محدودیت‌های امور صنفی که از اول آذر ماه سال جاری به مدت دو هفته در سطح کشور آغاز شده با شدت اجرا شود، نتیجه آن در قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا بسیار موثر خواهد بود.

خوشبختانه تاکنون همکاری اصناف در اجرای محدودیت‌های کرونایی در کشور بسیار مسئولانه بوده و در این راستا دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران چندی پیش مراتب قدردانی خود از اصناف کشور اعلام کردند و وزیر کشور نیز پیش‌تر از اصناف به علت رعایت محدودیت‌ها تشکر کرده است.

اما یک مغازه دار در محدوده ولی عصر که کرکره خود را نیمه  بالا کشیده در این باره به  خبرنگار بازار گفت:  اگر چه تعطیلی اصناف  به ما اعلام شده  اما قرار نیست مشتریان  قدیمی خود را از دست بدهیم و آنها را ناراضی کنیم . 

وی ادامه داد: دولت ادارات خود را نیمه تعطیل کرده و زورش به بخش خصوصی هم نمی رسد و اعلام کرده آنها  تعطیل نیستند و تنها بخشی که  برایش  دستورالعمل صادر کرده اصناف است. 

او تاکید کرد:  اوضاع کاسبی که از اول سال به طور کلی خراب  بوده است. اما جنس کار ما طوری است که اگر این روزها هم نتوانیم  به مشتریان قدیمی خود خدمات و کالایی که می خواهند  ارایه ندهیم  کلا به سراغ  سایت های فروش می روند و اصطلاحا مشتری ها می پَرند. 

اصناف برای طرح سوالات خود به آدرس www.otaghasnafeiran.ir  مراجعه کنند
در اجرای مصوبات ستاد ملی کرونا اتاق اصناف ایران  اعلام کرده است که در خصوص سوالات و شبهات درباره قرار گرفتن هر کدام از رسته‌های صنفی در گروه‌های ۱، ۲، ۳ و ۴ واحدهای صنفی، اتحادیه‌ها و اتاق‌های اصناف می‌توانند با مراجعه به پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق اصناف ایران به آدرس www.otaghasnafeiran.ir در جریان فهرست رسته‌ها در گروه‌های شغلی و بخشنامه ها و اخبار مربوط قرار گیرنند تا مشکلی در اجرای این مصوبات نداشته باشند.

پیش از این قاسم نوده فراهانی، رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کرده بود که با توجه به اعمال محدودیتهای جدید مقابله با کرونا از اول آذر ماه، تنها ۳۰ درصد از اصناف اجازه فعالیت دارند و ۷۰ درصد آنها تا دو هفته باید تعطیل شوند.

وی با بیان اینکه تمام بازرسان اتاق اصناف، وزارت بهداشت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان صمت استان تهران و پلیس نظارت بر اماکن عمومی بر نحوه فعالیت اصناف نظارت دارند، گفت: فعالان اصناف متخلف که دستورالعملهای بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را رعایت نکنند، باراول تذکر و باردوم اخطار دریافت می کنند و در صورت تکرار، مغازه آنها پلمب می شود.

یک مغازه‌دار دیگر نیز گفت: در روزهای اول نوشته ای زدیم که چنانچه افراد درخواستی دارند  به شماره تلفن  شخصی ام زنگ بزنند اما  چون تعداد زنگ ها زیاد بود ترجیح دادم تا  در مغازه حضور پیدا کنم . اما  چون موظف به اجرای دستور اعلمل اتاق اصناف هستیم کرکره را نیمه باز نگه داشته ام . 

او با تاکید بر این که اگر مجبور نبودم اصلا کار نمی کردم ،گفت: هیچ چیز بهتر و مهمتر از سلامتی نیست  اما تصمیم خود دولت هم  تعطیلی کامل نیست و اصرار بر تعطیلی گروه های زیادی از اصناف به نوعی اجحاف است. 

گروه های شغلی ۳ و ۴ همچنان تا ۱۶ آذرماه ه تعطیل 
در حال حاضر در سطح شهر تهران واحدهای صنفی عرضه کننده مواد غذایی، سوپرمارکت ها، داروخانه، نانوایی ها، میوه فروشی،  ساندویج فروشی ها و سایر واحدهای صنفی در گروه یک همچنان مثل گذشته فعال هستند، اما واحدهای صنفی گروه های ۳ و ۴ شغلی همچنان تا شنبه آینده ۱۶ آبان ماه سال جاری تعطیل خواهند بود.

در دو هفته گذشته آمار جانباختگان کرونا به طور متوسط روزانه به بیش از ۴۸۰  نفر بود، اما روز گذشته این آمار با کاهش حدود ۷۰ نفری طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با فوت ۴۰۶ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۷ هزار و ۹۵ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز گذشته با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر هفتم آذر ۱۳۹۹ بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۴ هزار و ۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و دو هزار و ۲۴۵ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۹۲۲ هزار و ۳۹۷ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت اظهارداشت: خوشبختانه تاکنون ۶۴۰ هزار و ۶۵ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۵۸۶۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

طبق آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا (کووید ۱۹) در سراسر جهان که سازمان بهداشت جهانی آن را به عنوان پدیده‌ای همه گیر شناسایی و اعلام کرده بیش از ۶۱ میلیون نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده اند، بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فوت کرده اند و بیش از ۴۲ میلیون نفر نیز بهبود پیدا کرده اند.

با تعطیلی واحدهای صنفی غیر مجاز از اول آذر ماه سال جاری و کاهش تردد مردم در معابر و مجتمع های تجاری و بازار به نظر می رسد، گام های اساسی برای کاهش تلفات انسانی بیماری کرونا در کشور برداشته شده و روز گذشته شاهد روند نزولی جانباختگان کرونایی در کشور بودیم.

گروه شغلی یک 
طبق مصوبه ستاد ملی کرونا در گروه شغلی یک واحدهای صنفی فروشگاه های زنجیره ای، سوپرمارکت ها، میوه فروشی و سبزی فروشی ها، میادین میوه و تره بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته به علت نیاز مردم به تامین ارزاق عمومی بدون تعطیلی همچنان مجاز به فعالیت خواهند بود.

همچنین در این گروه شغلی مراکز تولید و عرضه فرآورده های لبنی، نانوایی ها، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی، داروخانه ها و فروشگاه‌های دامپزشکی پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی مجاز به فعالیت بدون تعطیلی هستند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در این گروه شغلی مراکز تهیه تولید و توزیع مواد غذایی آماده بیرون بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و شرکت های خدمات اینترنتی تامین کنندگان اینترنت فروشگاه های اینترنتی و شرکتهای خدماتی مبتنی بر اینترنت و نیز تعمیرگاه های انواع خودرو لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی نیز از اول آذرماه سال جاری می توانند در طول شبانه روز به فعالیت خود ادامه دهند.

در این گروه شغلی فروشگاه های عرضه انواع قطعات و لوازم یدکی، فروشگاه های انواع مصالح ساختمانی و آهن آلات، کارگاه‌های صنعتی مانند جوشکاری، تراشکاری و نیز چاپخانه‌ها و خشک شویی ها و لباسشویی ها نیز از صنف مجاز به فعالیت خواهند بود.

واحد های صنفی فروش لوازم یدکی وسایل نقلیه، به صورت عمده مصالح فروشی، آهن فروشی، جوشکاری، تراشکاری، نجاری و فعالیت‌های مشابه تعمیرات لوازم خانگی منزل، اتومبیل موبایل و مشاغل مشابه، چاپخانه‌ها، حمل و نقل عمومی درون شهری و خدمات اپراتوری ارتباط و خدمات الکترونیک و فعالیت های پستی نیز جزو مشاغل گروه یک محسوب می شوند.

واحدهای صنفی گروه شغلی ۳ و۴ همچنان تعطیل هستند
در دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، واحدهای صنفی که در گروه  ۳ و ۴ شغلی قرار دارند مجاز به فعالیت نیستند و همه واحدهای صنفی در این ۲ گروه باید فعالیت خود را تعطیل کنند.

گروهای شغلی از جمله باشگاه های ورزشی و ورزش های پربرخورد از جمله کشتی، باغ وحش، شهربازی، مراکز آبی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه های ورزشی سالنی، پارکها و مراکز تفریحی تعطیل خواهند بود.

همچنین در این ۲ گروه شغلی پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، بازارهای موقت، مهد کودک، کافه تریا، تالارهای پذیرایی، رستورانها، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی، موزه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر، باشگاه های ورزشی پربرخورد، چایخانه ها، قهوه‌خانه‌ها یا واحدهای صنفی عرضه مواد دخانی شبانه روز فعالیت آنها تعطیل خواهد شد.

گروه شغلی ۲ فقط تا ساعت ۱۸ مجاز به فعالیت
طبق دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا گروه شغلی دوم که شامل پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید، مال ها، فروش مواد غذایی، باشگاه های ورزشی سالنی و بدنسازی، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، فروش فرش و گلیم، اسباب بازی فروشی ها، بازارهای موقت، فروش لوازم خانگی عمده فروشی و خرده فروشی بعد از ساعت ۱۸ هرشب باید واحدهیا صنفی خود را تعطیل کنند.

همچنین در این گروه شغلی ارائه خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، عمده فروش با خرده فروشی کالاهای تزیینی، ساختمانی، کادویی عمده فروشی و خرده فروشی، انواع پوشاک، پارچه فروشی، پوشاک، عکاسی، آژانس مشاور املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، فروش کیف و کفش، فروش لوازم التحریر، خیاطی، خرازی، لوازم آرایشی و بهداشتی نیز در این گروه شغلی باید از ساعت ۱۸ فعالیت خود را تعطیل کنند.

همچنین واحدهای صنفی قنادان و شیرینی فروشی ها، فروش‌ها آبمیوه، بستنی، تهیه و توزیع و طبخ غذا با پذیرش مشتری، پارکها و مراکز تفریحی، قهوه خانه ها و چایخانه ها بدون دخانیات به اضافه بیرون بر، باید از ساعت ۱۸ مغازه‌ها و واحدهای صنفی خود را تعطیل کنند تا اقدامات اساسی برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا در سطح کشور انجام شود.

در این خصوص مدیرکل سازمان تعزیرات حکومتی با تقدیر از همکاری اصناف در محدودیت های دو هفته ای شهر تهران می گوید:  مغازه هایی که قوانین ستاد کرونا را رعایت نکنند پلمب می شوند.

محمدعلی اسفنانی با اشاره به همکاری اصناف مختلف در طرح محدودیت های دو هفته ای شهر تهران و تقدیر از کسانیکه قانون را رعایت کردند، افزود: بازرسان این سازمان با مراحعه به مغازه هایی که باز هستند در ابتدا درخواست مجوز می کنند و اگر این فروشنده ها مجوز نداشته باشند، جریمه می شوند.

وی درباره فروشندگانی که پس از ساعت تعطیلی مغازه هایشان اقدام به دستفروشی می کنند، اظهارداشت: این عمل سد معبر است و شهرداری مکلف شده با هماهنگی دادستان تهران با این افراد برخورد قانونی کند.

کد خبر: ۵۶٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha