۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
رمزنگاری پسا کوانتومی می تواند راهی برای امنیت بیشتر ارزهای دیجیتال باشد؟
بازار گزارش می دهد؛

رمزنگاری پسا کوانتومی می تواند راهی برای امنیت بیشتر ارزهای دیجیتال باشد؟

هرچند تلاش براین است تا با پیشرفت فناوری هرچه بیشتر ارزهای دیجیتال خود را در برابر هکرها در امان دارند؛ با این حال سوالی که عنوان می‌شود با عرضه فناوری کوانتومی همچنان باید ارزهای دیجیتال خود را در برابر این نوع فناوری مقاوم کنند؟

 بازار؛ گروه بورس: گزارشی که در سایت «مانی وی» منتشر شده به برخی از این سوالات در خصوص اینکه رمزنگاری پسا کوانتومی می تواند راهی برای امنیت بیشتر ارزهای دیجیتال باشد؟، پاسخ می دهد؛

 در ابتدا سوالی مطرح است، آیا زنجیره بلوک در برابر هک شدن توسط رایانه های کوانتومی آسیب پذیر است؟
برخی از فن آوری های هوشمند در حال حاضر برای دفاع در برابر این کار در حال انجام هستند. این مساله خیلی محتمل نیست، اما غیرممکن هم نیست، به ویژه هنگامی که محاسبات کوانتومی وارد اشتباه شوند. سال گذشته به کامپیوتر کوانتومی گوگل به نام Sycamore معمایی داده شد که حل آن حتی برای قدرتمندترین ابر رایانه ها ۱۰ هزار سال طول می کشد - و بر اساس گزارش مجله Nature، اما آن را فقط در ۲۰۰ ثانیه کامل کرد.

این نوع قدرت پردازشی که در بلاکچین بیت کوین به وجود آمده است - که یک دفتر کل رمزگذاری شده برای تمام معاملات بیت کوین است – می تواند جای نگرانی داشته باشد.

فناوری رمزگذاری استفاده شده توسط بلاکچین، بیت کوین خود را به اندازه کافی قدرتمند برای تحمل هر گونه حمله اثبات کرده است. این مساله به دلیل طراحی و پیشرفتهای مداوم توسط جامعه همیشه در حال رشد رمز نگاران و توسعه دهندگان منبع باز بوده است.

گزارشی از طرف گروه تحقیقاتی گارتنر (Hype Cycle for Blockchain Technologies، ۲۰۲۰) حاکی از آن است که محققان بلاک چین در حال حاضر پیش بینی حملات احتمالی توسط رایانه های کوانتومی را دارند که شاید پنج تا ۱۰ سال از دسترس تجاری فاصله دارند. به طوریکه موضوعی به نام بلاک چین پسا کوانتومی «Postquantum blockchain» مطرح کرده است که نوعی فناوری بلاک چین با استفاده از الگوریتم های رمزنگاری مقاوم در برابر کوانتوم است که می تواند در برابر حمله رایانه های کوانتومی آینده مقاومت کند.

خبر خوب این است که الگوریتم های مقاوم در برابر کوانتوم احتمالاً چندین قدم جلوتر از هکرها قرار دارند، اما این موضوعی است که توجه قابل توجهی را در جوامع مالی، امنیتی و بلاکچین به خود جلب کرده است.

رمزنگاری پساکوانتومی هنوز تهدیدی نیست، اما مبادلات رمزنگاری باید در چند سال آینده، قبل از اینکه رایانه های کوانتومی به طور کلی در دسترس باشند، فناوری های مقاوم در برابر چنین رمزنگاری را باید به کار گیرند.

این درحالی است که به نظر می رسد فیشینگ احتمالاً تهدید بزرگتری است. در حقیقت، شما احتمالاً بیشتر تحت تأثیر یک کلاهبرداری فیشینگ قرار می گیرید، جایی که سارقان با استفاده از ایمیل ها، پیام های متنی و وب سایت های جعلی، باعث می شوند تا اطلاعات شخصی حساس مانند حساب بانکی یا رمزهای عبور مبادلات رمزنگاری را افشا کنید.

به عنوان کاربر، شما باید از مدیریت رمزهای عبور همچون LastPass یا نرم افزارهای مشابه برای تولید رمزهای عبور پیچیده، همراه با احراز هویت دو عاملی (برای دسترسی به حساب تبادل رمزنگاری، نیاز به وارد کردن کد حساس به زمان است) استفاده کنید. اکثر مبادلات مناسب برای این سطح از امنیت فعال هستند.

روایتهای غم انگیز زیادی در مورد سرقت بیت کوین وجود دارد، اما اینها معمولاً در نتیجه ضعف امنیتی در نگهدارنده بیت کوین است، درست مانند اینکه کیف پول خود را روی صندلی جلوی اتومبیل خود بگذارید در حالی که برای یک دقیقه برای خرید به مغازه ای می روید. مانند همه پیشرفت های فناوری، از محاسبات کوانتومی می توان از آنها به شکلی خوب و نادرست استفاده کرد.

اما از جنبه دیگر، سرعت کشف، مدل سازی مولکولی و شکستن کد بسیار سریع خواهد بود. این هدیه به هکرها و سارقان آنلاین نیز خواهد بود، به همین دلیل شرکت های خدمات مالی مجبور به سرمایه گذاری در فناوری های دفاعی برای امنیت اطلاعات و دارایی مشتری می شوند.

در عین حال که اکثریت قریب به اتفاق دارایی های رمزنگاری (حدود ۹۷٪) به صورت ذخیره سازی رمزگذاری شده، به شکلی جدا شده از نظر جغرافیایی و آفلاین ذخیره می شوند؛ که اینها قابل هک نیستند. این خطر هنگامی رخ می دهد که بیت کوین از حالت آفلاین به اینترنت منتقل شود، مانند زمانی که مشتری قصد انجام معامله را دارد.

اما حتی در اینجا، سطح امنیت معمولاً قوی است. سطح بعدی حفاظت، بیمه تمام بیت کوین هایی است که در سیستم های آنلاین ذخیره می شوند. آنها همچنین سیستم هایی برای جلوگیری از سرقت به چندین کلید قبل از مجاز شدن معامله بیت کوین نیاز دارند. در گذشته در مبادلات رمزنگاری هک شده است (البته نه در خود بلاک چین) و میلیون ها دلار دارایی رمزنگاری به سرقت رفته است.

گفتنی است در سال ۲۰۱۴، Mt.Gox، که در آن زمان مسئول ۷۰ درصد از کل معاملات بیت کوین در جهان بود، دچار آسیب شد؛ به طوریکه ۸۰۰ هزار بیت کوین به ارزش ۴۶۰ میلیون دلار از آنجا به سرقت رفت. همچنین در سال ۲۰۱۸، مرکز مبادله ارزهای رمزنگاری مستقر در ژاپن Coincheck با سرقت ۵۳۴ میلیون دلاری که ۲۶۰ هزار سرمایه گذار را تحت تأثیر قرار داده بود، ضربه خورد. در حالی که با افزایش ارزش بیت کوین و سایر دارایی های رمزنگاری، انگیزه هکرها به طور متناسب افزایش می یابد، از این رو مشکلاتی مانند دزدی با قابلیت کوانتوم در حال حاضر مورد توجه قرار گرفته است.

کد خبر: ۵۶٬۷۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha