۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۱
گرانی قیمت‌ها به روغن موتور رسید
در سایه بی توجهی سازمانهای ناظر؛

گرانی قیمت‌ها به روغن موتور رسید

اگر این روزها برای خرید به بازار روغن موتور بروید با افزایش سوال برانگیز قیمت این کالا نسبت به ماه گذشته، مواجه خواهید شد.

به گزارش بازار، اگر این روزها برای خرید به بازار روغن موتور بروید با افزایش سوال برانگیز قیمت این کالا نسبت به ماه گذشته، مواجه خواهید شد؛ بازاری که مصرف کننده را بر سر دوراهی استفاده کردن یا نکردن از خودروی شخصی، قرار می‌دهد.

افزایش ۴۳ درصدی قیمت روغن موتور سواری و ۵۰ درصدی خودروهای سنگین، مصرف کننده را با چالشی عجیب مواجه کرده است به نحوی که علیرضا نیک آیین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو می‌گوید: این روند، سبب طولانی شدن زمان مراجعه صاحبان خودروها برای تعویض روغن موتور شده و این به معنای افزایش آلایندگی‌ها در کشور است.

افزایش ۴۰ درصدی روغن موتور در ابتدای سال
نیک آیین با بیان اینکه در ابتدای سال نیز روغن موتور ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته افزود: با این رویه بازار روغن موتورهای تقلبی نیز داغ شده و این درحالی است که این روغن ها، قابل تفکیک از روغن اصل نیست و استفاده از آن‌ها در خودروهای سنگین سبب بروز خسارت ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی در موتور خودرو می‌شود.

بخشی از مواد اولیه روغن موتور وارداتی و بخشی از آن نیز در داخل تامین می‌شود، البته بهانه این گرانی از سوی تولید کننده‌های این کالا، واردات مواد اولیه روغن با نرخ ارز آزاد است.

از سوی دیگر، افزایش قیمت مواد اولیه داخلی نیز بهانه دیگر تولیدکنندگان روغن موتور برای افزایش قیمت این محصولات است، درحالیکه آقای ناصر عاشوری رئیس انجمن صنفی پالایشگاه داران گفت: در مواد اولیه تولید روغن موتور که در داخل تامین شده است هیچ گونه افزایش قیمتی وجود ندارد.

موضوع افزایش قیمت روغن موتور را در بازار عمده فروشی این کالا که بررسی می‌کنیم با مقدمه چینی تولید کنندگان عمده این محصول، مواجه می‌شویم چرا که فروشندگان روغن موتور، می‌گویند: تولید کنندگان بزرگ و اصلی روغن موتور از چند هفته گذشته تاکنون عرضه روغن موتور را کاهش داده و تامین به اندازه نیاز بازار، نبوده است.

فهرست قیمت رسمی اعلام نشده
اکبری یکی از فروشندگان روغن موتور می‌گوید: هنوز شرکت‌های تامین کننده، فهرست قیمت رسمی را اعلام نکرده اند، اما یک فهرست بصورت غیر رسمی در حال انتشار بین فروشندگان است، ضمن اینکه در دو هفته گذشته، تولید کنندگان سفارشات ما را ارسال نکرده اند.

بررسی قیمت برخی از برندهای روغن موتور، نشان از افزایش ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی قیمت این محصول است البته به گفته فروشندگان، این افزایش قیمت در حالی است که تولید کنندگان هنوز مجوز تغییر قیمت را دریافت نکرده بودند.

البته پیگیری جواب این سوال از سازمان حمایت تولید کننده و مصرف کننده به نفع تولید کنندگان روغن موتور بود، زیرا مجوز این افزایش قیمت را سازمان حمایت صادر کرده و این موضوع درحالی است که سازمان‌های ناظر هیچ گونه عکس العملی درخصوص صدور این مجوز نشان نداده اند.

در چنین شرایطی این سوال مطرح می‌شود که صدور یکباره مجوز برای افزایش قیمت کالایی پرمصرف، آیا با تدبیری مناسب و بررسی تبعات اجرایی شدن آن، انجام شده است؟ آیا آثار این افزایش قیمت‌ها در بالا رفتن کرایه حمل و نقل کالا که سبب گرانی دیگر اقلام اساسی و مصرفی خواهد شد، بررسی شده است؟

جواب این سوالات را می‌توان امروز در بازار اقلام مختلف مشاهده کرد، گرانی یکباره میوه، گوشت و دیگر کالاها، خبر از تاثیر تصمیمی یکباره دارد و نشان از بی حمایت ماندن مصرف کننده‌ای که سازمان عریض و طویلی با نام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان، قرار است او را حمایت کند و البته جای خالی سازمان‌های ناظر که هر روز نبود آن‌ها در بازار و کنترل شرایط بیشتر به چشم می‌آید.

کد خبر: ۵۶٬۷۵۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha