۸ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
اظهارات عجیب یک نماینده مجلس؛ افزایش دامنه نوسان کار اشتباهی بود!
گفتگو با عضو کمیسیون برنامه بودجه

اظهارات عجیب یک نماینده مجلس؛ افزایش دامنه نوسان کار اشتباهی بود!

قادری، عضو کمیسیون برنامه بودجه مجلس می‌گوید، اشتباهاتی که دولت و سازمان بورس انجام داد، افزایش دامنه نوسان از ۳درصد تا ۵درصد بود که باعث شکل گیری چنین نوساناتی در بازار شد، در صورتی که این اظهارات را بیشتر کارشناسان قبول ندارند.

بازار؛ گروه بورس: نوسانات بازار سرمایه در سال جاری به اندازه‌ای زیاد بود که مجلس بارها خود را ملزم کرد که نسبت به این نوسانات واکنش نشان دهد، بر اساس آخرین اخبار منتشر شده از مجلس در خصوص بازار سرمایه، نمایندگان یک هفته به وزیر اقتصاد فرصت داده شده که وضعیت بازار را به روال عادی برگرداند. حسینعلی حاجی دلیگانی به بازار گفته بود: «طی نشستی که هفته گذشته با فرهاد دژپسند داشتیم به او یک هفته فرصت برای بهبود وضعیت بازار سرمایه دادیم. اگر در این هفته شرایط بهتر نشود یا پاسخ قانع کننده را برای شرایط فعلی نداشته باشد، سوال از وزیر اقتصاد را در صحن علنی مجلس مطرح خواهم کرد.» علاوه بر او قاضی زاده هاشمی نائب رئیس کمیسیون مجلس در برخورد با شرکت‌های حقوقی‌ گفته بود« اگر کسی برای منافع خودش، منافع ملی را به خطر بیندازد قابل قبول نیست و مجلس و قوه قضائیه به این قضیه وارد می‌شوند»

تاکنون حدود ۵۰ میلیون کد سجامی توسط سازمان بورس برای سهامداران صادر شده است که این رقم تقریبا بیش از نیمی از جامعه است. اگر تنها ۹میلیون از این کدها بر اساس گفته‌های فعالین بازار، فعال باشند یعنی ۱۰درصد از کل جمعیت ایران درگیر بازار سرمایه هستند که عدد قابل توجهی است. بارها کارشناسان و نمایندگان مجلس در دوران رشد بازار اخطار داده بودند که اگر روند رشد بازار به همین منوال پیش برود و به یکباره شاخص کل سقوط کند با یک مسئله امنیتی در کشور روبه رو خواهیم شد. این اخطار  را ابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به دولت داده بود که مسئله این میزان از ورود به بازار سرمایه شوخی نیست و اگر عرضه صورت نگیرد و بازار سقوط کند با یک مسئله امنیتی روبه رو می‌شویم.

به نظر می‌رسد که بعد از التیماتوم مجلس به وزیر اقتصاد بازار روند صعودی پیدا کرده است که کارشناسان دلیل این ادعا را که بازار به خاطر نهیب نمایندگان به وزیر اقتصاد این گونه توجیه کردند که اگر قرار بود بازار روند خود را داشته باشد باید با کاهش نرخ دلار و رکود در بازارهای موازی شاخص کل کاهش پیدا می‌کرد اما این اتفاق صورت نگرفت و بورس برعکس سایر بازارها مسیر رشد را انتخاب کرده است. 

قادری افزایش دامنه نوسان در بازار را یکی از تصمیمات اشتباه سازمان بورس برشمرد و اظهار کرد: اشتباهاتی که دولت و سازمان بورس انجام داد،  افزایش دامنه نوسان از ۳درصد تا ۵درصد بود که باعث شکل گیری چنین نوساناتی  در بازار شد در صورتی که بسیاری از کارشناسان بورس این نظر را قبول ندارند

با بگیر و ببند در بازار بورس کار درست نمی‌شود
 قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی می‌گوید که با بگیرد و ببند کار در بازار سرمایه درست نمی‌شود و باید اشکالات موجود در بخش نظارتی بازار  را حل کنیم.

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در گفتگو با بازار در مورد وضعیت این روزهای بورس گفت:  این اشکال که حقیقی‌ها و حقوقی‌های فعال در بازار سرمایه کاملا دارای این اختیار باشند که بتوانند کاری را انجام دهند که بازار دچار نوسان شود، به عدم اصلاح ساز و کارهای بورس توسط متولیان بازار سرمایه بر می‌گردد. اگر این متولیان ساز و کارها را اصلاح می‌کردند نباید این اتفاق می‌افتاد.

قادری گفت: اگر شفافیت کامل در بازار وجود داشته باشد و جلوی برخی از  بزرگنمایی‌ها و اطلاعات غلطی که به بازار داده می‌شد را می‌گرفتند، این حباب‌های قیمتی شکل نمی‌گرفت، اما دقیقا برعکس این موضوع شکل گرفت و حباب‌های قیمتی در بازار بورس شکل گرفت و قیمت برخی از سهم‌ها بی‌دلیل افزایش پیدا کرد. در شرایط حال حاضر یک مقداری که  فضا از تب و تاب افتاده به خاطر عدم کنترل بازار ، شاخص کل سقوط پیدا کرد و الان تاوان آن را سهامداران خرد پرداخت می‌کنند. حداقل انتظاری که از متولیان بورس در این شرایط داریم افزایش بازارگردانی توسط شرکت‌های بزرگ و فعال و تامین مالی صندوق تثبیت بازار است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا بازار به صورت دستوری ریزش پیدا کرد، افزود: متاسفانه برخی از کارهای غلطی که بانک مرکزی انجام داد سبب ایجاد نوسان در بازار شد. در  شرایطی که بازار روند افزایشی  داشت و بی دلیل حباب قیمتی شکل می‌گرفت بانک مرکزی اقدام به کاهش نرخ سود سپرده‌ها بانکی کرد و کمک کرد که بسیاری از  نقدینگی موجود در جامعه  به سمت بازار سرمایه حرکت کند و بر عکس در شرایطی که بازار بورس  در حال ریزش بود نرخ سود سپرده‌ها بانکی را افزایش داد و دقیقا در نقطه‌ خلاف انتظاری که وجود داشت و باید به بازار کمک می‌کرد اقدام کرد، یعنی در آن نقطه‌ای که حباب قیمتی شکل گرفت نباید نرخ سود را کاهش می‌داد و آن موقعی که سرمایه در حال خروج از بازار بود نباید نرخ سود سپرده‌ها بانکی را افزایش می‌داد که این منابع موجود در بازار سرمایه با شتاب بیشتری از بازار بورس به سمت بازار پولی منتقل شود. این مباحثی است که بخشی از آن به ناهماهنگی‌های که در بدنه دولت وجود دارد بر می‌گردد که متاسفانه نشان عدم مدیریت واحدی در بدنه دولت است.

وی به این سوال که تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه به کجا رسید پاسخ داد: از این موضوع بی خبر هستیم به هر حال آن مصوبه وجود دارد و باید این کار انجام شود اما در مقابل حجم بازار یک درصد از منابع این صندوق عددی نیست، شاید بتواند مقداری آرامش روانی در بازار ایجاد کند ولی نسبت به حجم  مبالغی که در بازار  خرید و فروش می‌شود عدد قابل توجهی نیست.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این سوال که آیا بازار به صورت دستوری ریزش پیدا کرد، افزود: متاسفانه برخی از کارهای غلطی که بانک مرکزی انجام داد سبب ایجاد نوسان در بازار شد

 افزایش دامنه نوسان از ۳درصد تا ۵درصد اشتباه بود
قادری افزایش دامنه نوسان در بازار را یکی از تصمیمات اشتباه سازمان بورس برشمرد و اظهار کرد: اشتباهاتی که دولت و سازمان بورس انجام داد،  افزایش دامنه نوسان از ۳درصد تا ۵درصد بود که باعث شکل گیری چنین نوساناتی  در بازار شد. در مواقعی که بازار ملتهب می‌شود باید نهادهای نظارتی بورس به موقع ورود پیدا کند و اجازه ندهند این اتفاقات شکل بگیرد  اما  متاسفانه این اتفاقات افتاد و مشکلات زیادی را برای این بازار ایجاد کرد.

قادری در رابطه با برنامه مجلس برای بازار سرمایه گفت:  تا کنون جلسات متعددی کمیسیون اقتصاد مجلس با بانک مرکزی، سازمان بورس، وزارت اقتصاد داشته و در آن  نگرانی‌ها و دغدغه‌های که وجود دارد را منعکس کردیم و امیدواریم  این انعکاس و تاکید روی مشکلات بتواند مقداری وزارت اقتصاد و مجموعه‌های دولت را متوجه ایرادات و اشکالات کند و تکرار  اشتباهات گذشته را نداشته باشیم.

به گفته او اگر بازار بخواهد با این شرایط ادامه پیدا کند و سرمایه مردم آب شود ممکن است که این موضوع سبب ایجاد اعتراضات در بین سهامداران شود.

به گزارش بازار، به گفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه یکی از عوامل ریزش طولانی بورس دامنه نوسان اندک و حجم مبنا بود، حال این نماینده نظری عکس دارد، که بازار در این باره نظر کارشناسان دیگر را نیز بررسی و منتشر خواهد.

کد خبر: ۵۶٬۶۷۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha