۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
نحوه بازگشت ارز صادراتی مهم‌ترین مشکل صادر کنندگان است
صادرکننده تزئینات ساختمانی در خراسان شمالی:

نحوه بازگشت ارز صادراتی مهم‌ترین مشکل صادر کنندگان است

بجنورد- یکی از صادرکنندگان تزئینات ساختمانی در خراسان شمالی گفت: با صدور بخشنامه های لحظه ای در حال حاضر نحوه بازگشت ارز صادراتی یکی از مهم ترین مشکلات صادرکنندگان است.

علی محمد جاجرمی امروز در گفتگو با بازار، اظهار کرد: براساس بخشنامه بانک مرکزی، صادرکنندگان می‌توانند ۲۰ درصد ارز حاصل از صادرات را به صرافی های مجاز برده و به اسکناس تبدیل کنند.

وی افزود: وقتی به صرافی های مجاز مراجعه می‌کنیم به بهانه تاریخ گذشته بودن تبدیل دلار به اسکناس را انجام نمی‌دهند و باید به صرافی های غیرمجاز مراجعه و با قیمت ارزان تری در اختیارشان قرار دهیم.

وی اضافه کرد: ۵۰ درصد از ارز حاصل از صادرات باید به سامانه نیما پرداخت شود و صادرکننده می تواند با ۳۰ درصد از ارز به دست آمده برای واردات به نام خود یا دیگری استفاده کند. 

جاجرمی با بیان اینکه این بخشنامه بانک مرکزی مشکلات بسیاری را برای صادرکنندگان از جمله بنده ایجاد کرده است، افزود: متاسفانه قانون در این بخش ضعف هایی دارد و مهلت چهارماهه دولت برای بازگشت ارز حاصل از صادرات برای صادرکنندگان در مورد بخشی از کالاهای صادراتی راهگشا نیست.

وی گفت: امکان فروش سریع برای برخی کالاهای صادراتی امکان ندارد و دولت نیز خروج کالا از گمرک را به منزله صادرات کالا در نظر می گیرد اما در واقع صادرکننده هیچ پولی از فعالیت اقتصادی خود به دست نیاورده تا ارز آن را به چرخه اقتصاد بازگرداند.

جاجرمی اظهار کرد: در حال حاضر پولم در سامانه نیما ثبت شده اما تا به امروز استرداد مالیاتی بنده انجام نشده و همچنان در کوچه پس کوچه های مشکلات صادراتی مانده ام.

وی تصریح کرد: مشکلات صادرکنندگان تا حدی است که برخی مجبور به تهیه کارت اجاره ای می شوند.

جاجرمی گفت: خراسان شمالی موقعیت صادراتی خوبی دارد اما سنگ اندازی مسئولان مانع از توسعه آن می شود.

وی با بیان اینکه بخشنامه های لحظه ای راه را بر صادرکنندگان بسته است، اظهار کرد: اگر مسئولان تمایل کمک به صادرکنندگان و مباحث صادراتی ندارند حداقل سنگ اندازی نداشته باشند.

کد خبر: ۵٬۶۶۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha