۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
گل فروشان زیانده شدند/ پژمردگی فعالان بازار گل و گیاه در پی محدودیت های کرونایی
اعتراض به تعطیلی کسب و کار در ایام قرنطینه

گل فروشان زیانده شدند/ پژمردگی فعالان بازار گل و گیاه در پی محدودیت های کرونایی

شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران با بیان اینکه سرمایه تولیدکنندگان و فروشندگان ما در خطر است، اظهار داشت: در شرایطی که گل و گیاه نیز مانند دیگر محصولات کشاورزی خراب شدنی است و نمی توان منتظر تمام شدن زمان قرنطینه شد، دولت باید اجازه فعالیت به اعضای ما را نیز بدهد.

بازار؛ گروه کشاورزی: شیوع بیماری کرونا اگرچه بسیاری از صنایع کشور را با بحران و چالش هایی جبران ناپذیر مواجه کرد اما شاید بتوان گفت اهالی فعال در مشاغل مربوط به گل و گیاه بیشترین آسیب را دیده اند و کماکان نیز در گیر آن هستند. چون برخلاف برخی از که حتی با تعطیلی چندماهه کسب و کار نیز  محصولات شان قابل نگهداری و عرضه آن در زمان مناسب به بازار هستند، گل و گیاه زمان بسیار کوتاهی را می تواند دوام بیاورد و پس از آن باید سریعا به بازار عرضه گردد. در غیر اینصورت از بین می رود و سرمایه تولیدکنندگان نیز به باد می رود.
اکبر شاهرخی، رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه تهران در این خصوص به «بازار» گفت: ما به دستور ستاد مبارزه با کرونا مانند دیگر مشاغل و اصناف تعطیل هستیم اگرچه ما نسبت به این موضوع اعتراض داریم چون محصول ما نیز جزو محصولات کشاورزی و خراب شدنی است، به عبارت دیگر ما باید جزو صنف تره بار قرار بگیریم و در این ایام فعالیت داشته باشیم.
شاهرخی افزود: سرمایه تولیدکنندگان و فروشندگان در حال خراب شدن است چون نمی توانیم از گل ها بخواهیم ۲ هفته در نیایند تا قرنطینه تمام شود!
وی تصریح کرد: اگرچه در حال حاضر نمی توان آمار دقیقی در خصوص میزان ضرر و زیانی که در زمان قرنطینه به اعضای ما وارد می شود ارائه داد، اما آنچه مسلم است این است که فعالان این صنف در این ایام به صورت میلیاردی متضرر خواهند شد.
شاهرخی در خصوص وضعیت تولید نیز گفت: تولیدکنندگان کوچک ما ضرر کردند و برخی حتی کسب و کار خود را جمع کردند چون بازار بسیار کساد است. اما تولیدکنندگان بزرگ ما که سرمایه دار تر بودند مانده اند هرچند اگر به همین نحو پیش برود قطعا آنها نیز دیر یا زود تعطیل می کنند.

حضور گل های باغچه ای و ریشه ای ایران در بازارهای جهانی
این مقام مسئول در خصوص وضعیت صادرات گل و گیاه نیز اظهار داشت: در حال حاضر صادرات کاملا بسته شده است اما تا پیش از این به برخی کشورها همچون عراق، آذربایجان ارمنستان، ترکمنستان و سوریه صادرات داشتیم.

اگر دولت پشتیبانی کند بازار گل و گیاه ما شاید از نفت هم بهتر باشد، مگر هلند چه دارد که به همه جای دنیا گل صادر می کند!؟

وی افزود: جالب است بدانید تاجران عراق غالبا با ما ریالی کار می کنند؛ و دلاری پرداخت نمی کنند. 
شاهرخی در پاسخ به این سوال که کدام گلهای تولیدکنندگان ایران خریدار بیشتری دارد، گفت: صادرات ما غالبا گل های ریشه ای و باغچه ای است و  گل شاخه به هیچ وجه صادرات نداریم.

برخی شهرهای شمالی، محلات و ورامین؛ رکورد دار بالاترین تولید گل و گیاه در کشور
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر شهرهای شمالی کشور بیشترین کشت گل و گیاه را دارند و به دلیل شرایط آب و هوایی تولید خوبی دارند. همچنین در محلات و ورامین هم تولید خوب است. البته به دلیل ۴ فصل بودن همه جا می توانیم کشت و صادر کنیم اما به دلیل کرونا فعلا هر فعالیتی متوقف است.
شاهرخی صنعت گل و گیاه را بسیار پر پتانسیل خواند و گفت: اگر دولت پشتیبانی کند بازار گل و گیاه ما شاید از نفت هم بهتر باشد! مگر هلند چه دارد که به همه جای دنیا گل صادر می کند!؟
وی ادامه داد: ما چهار فصل را داریم و وضعیت خاک و انرژی مان خوب است اما تسهیلات وام و پرداخت نکردن یارانه ای انرژی هایی که گلخانه ها نیاز دارند و همچنین بالا رفتن قیمت دلار و گران شدن پلاستیک، کود، سم و انرژی های حامل باعث شده که کالای ما تا حدودی گران در بیاید.
شاهرخی گفت: اگر به این صنعت توجه شود می توان ارز آوری بالایی از آن داشته باشیم.

کد خبر: ۵۶٬۶۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha