۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷
«مسکن، طلا، بورس» برمودای ضرر؛ اعتماد مردم به بازار سرمایه آب رفت
بازار از قزوین گزارش می‌دهد؛

«مسکن، طلا، بورس» برمودای ضرر؛ اعتماد مردم به بازار سرمایه آب رفت

قزوین- مشکلات اقتصادی فشارهای زیاد بر اقشار متوسط و ضعیف جامعه وارد کرده و رکود صنعت ساخت و ساز، نوسانات هیجانی قیمت طلا و در نهایت روزهای سرخ بورس مثلث برموردای نابودی سرمایه‌های مردم را شکل داده است.

مریم کشاورز مسعودیان؛ بازاردعوت دولت از مردم برای سرمایه گذاری در بورس و تلاطم آن در کنار مشکلات اقتصادی سبب شد تا مردم بخشی از سرمایه های خود را در این شرایط دشوار از دست بدهند  این در شرایطی است که با وجود همه اقدامات انجام شده در حوزه مسکن از تحویل چندصدهزار پروژه مسکن مهر تا اجرای طرح مسکن ملی کمبود مسکن و اجاره نشینی برای قشر متوسط جامعه به یک چالش جدی تبدیل شده است، چالشی که با تصویب قوانین سخت گیرانه نظیر اختصاص مالیات بر واحدهای مسکن خالی و یا تعیین سقف افزایش اجاره بها تلاش شد تا بخشی از آن مدیریت شود.

با این حال اما صنعت ساختمان کشور از مدت ها قبل با افزایش جدی قیمت مصالح دچار رکودی جدی شده بود، رکودی که در کنار تورم جدی بازار در سال جاری قیمت خانه ها را در قزوین تا چندین برابر بالا برد، این در حالی است که توان خرید به شدت کاهش یافته و خانه ها دیگر خریدار ندارند.

سرمایه گذاری در مسکن
ابراهیم مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار بازار در قزوین در این خصوص اظهار داشت:  مسکن جزء معدود کالاهایی است که هم بعد مصرفی و هم بعد سرمایه گذاری دارد و متاسفانه در چند سال گذشته با وجود نیاز به مسکن در بازار شاهد این هستیم که بعد سرمایه ای این کالا از بعد مصرفی آن پیشی گرفته است.

وی افزود: این افزایش قیمتی که در حوزه مسکن شاهد هستیم نشان از وجود تقاضا در جامعه نیست چرا که بر اساس تعداد سرشماری نفوس مسکن و پروانه های پایان کار پروژه های ساخته شده، همچنان  بخشی از واحدهای مسکن استان قزوین خالی است که نشان میدهد افزایش قیمت مرتبط با نگاه سرمایه ای به این بخش است.

مسکن جزء معدود کالاهایی است که هم بعد مصرفی و هم بعد سرمایه گذاری دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین با اشاره به اجرای پروژه مسکن ملی در استان گفت: طبیعتا با افزایش تولید مسکن کاهش تقاضا را خواهیم داشت که کاهش تقاضا کاهش قیمت را به دنبال دارد این به شرطی است که بتوانیم نگاه سرمایه ای به این بخش را تعدیل کرده و از بازار مسکن نگاه مصرفی داشته باشیم. با این حالا امیدواریم ساخت و بهره برداری از تمامی پروژه های مسکن مهر و اجرای طرح مسکن ملی بتواند به کنترل التهاب ایجاد شده در بازار مسکن بیانجامد.

سرمایه‌گذاری طلا، سود مردم ورشکستگی
به همان اندازه ای که نگاه های انتقادی به بازار مسکن، نوسانات قیمتی و نقد شوندگی پایین  در چند سال گذشته توانست قدری از تمایل مردم را  از این کالای سرمایه ای کاهش دهد، تمایل به سرمایه گذاری در حوزه طلا در بین مردم افزایش یافت.

افزایش هر روزه قیمت طلا، بررسی نمودارهای رو به رشد سرمایه گذاری در این صنعت از یک سو و حضور نوسان گیران از سوی دیگر موجب شد تا بازار طلا به یک بازار پرسود برای مردم تبدیل شود، این در شرایطی است که عمدتا سرمایه گذاری در بازار طلا با خرید و فروش طلای دست دوم  اجرایی می شود، کاری که به گفته فرج زاده رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان قزوین بزرگترین صدمه را به فعالین صنعت طلا و طلاسازی وارد کرده است.

وی در این باره به خبرنگار بازار گفت: سال گذشته شاهد این بودیم که هر فردی با هر میزان دارایی به راحتی میتوانست در بازار طلا ورود پیدا کند و بدون هیچ تخصص و پیش بینی اقتصادی در مدت زمان کوتاهی با افزایش چند برابری سرمایه خود مواجه می شد، اگرچه به ظاهر این تمایل مردم به بازار طلا باید به نفع طلا فروشان باشد اما نگاه سرمایه ای به این بخش موجب شد تا طلای دست دوم و خرید فروش طلا از مجراهایی غیر از طلافروشان موجب ورشکستگی فعالین این صنعت شود.

خرید طلا از سوی مردم
رئیس اتحادیه طلا و جواهر استان قزوین گفت: با وجود همه اخباری که ازممنوعیت خرید و فروش طلای دست دوم مخابره می شود اما هنوز مردم برای این که سود بیشتری از این بازار ببرند دست به خرید و فروش طلای دست دوم زده اند که همین مسئله موجب بروز مشکلات زیادی برای خود مردم نیز شده است.

فرج زاده اظهار داشت: خرید طلای عیار پایین به جای ۱۸ عیار، خرید طلای مشکلدار و هزاران نمونه دیگر از مشکلاتی است که خود مردم با آن درگیر می شوند این در حالی است که روی دیگر این سکه ورشکستگی طلا سازی ها و طلافروشی های شهر است که با وجود افزایش خرید و فروش طلا در بین مردم کاهش مشتری را داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: تا زمانی که طلا گران شده بود، کاهش تعداد مشتری از یک سو و خرید و فروش طلای دست دوم ویترین فروشی ما را به صفر رسانده بود که در شرایطی که طلا فروشان ناچار به اجاره مغازه های با ویژگی های خاص هستند کاهش درآمد جدی یعنی ورشکستگی  و از طرف دیگر در چند ماه گذشته کاهش یکباره قیمت طلا موجب شد تا همکاران ما که طلا خریداری کرده بودند ضرر و زیاد جدی ببینند.

بورس، راس اصلی مثلث نابودی سرمایه‌های مردم
نوسانات عجیب و غریب بازار طلا، رشد یکباره و کاهش آن از یکسو و رکود مسکن و قدرت نقد شوندگی پایین در این نوع از سرمایه گذاری در شرایطی با شیوع بیماری کرونا و نیاز صنایع کشور به حمایت همراه شد که مسئولین دولتی از نیاز تولید و بازارهای اقتصادی به سرمایه های مردم خبر دادند.

خرید طلای عیار پایین به جای ۱۸ عیار، خرید طلای مشکلدار و هزاران نمونه دیگر از مشکلاتی است که خود مردم با آن درگیر می شوند این در حالی است که روی دیگر این سکه ورشکستگی طلا سازی ها و طلافروشی های شهر است

سرمایه هایی که قرار بود در شکل بورس به صنایع و واحدهای تولیدی تزریق شود و اطمینان خاطر از حفظ و رشد سرمایه به مردم داده شد، اما این فقط وجهه تبلیغاتی بازار بورس بود، چرا که شاید همین وعده و وعیدها بود که توانست میلیون ها ایرانی نا آشنا به بورس را وارد بازار سرمایه کند، افرادی که تنها دارایی خود را در این بازار جدید وارد کردند و در چند ماه بخش اعظمی از این دارایی به نابودی کشیده شد.

مردم با سرمایه گذاری آشنا نبودند
لیاولی از افرادی است که این روزها بخش قابل توجهی از سرمایه خود را در بازار بورس از دست داده است او می گوید: شاید آشنا نبودن ما با این بازار موجب شد که ضرر کنیم اما خیلی از افراد کارکشته و حرفه ای نیز در این مدت ضرر و زیان های کلان دیدند، حالا من و هزاران نفر مانند من که با اعتماد به وعده مسئولین در این بازار ورود پیدا کردیم باید سرمایه خود را از چه کسی پس بگیریم.

وی گفت: به نظر می رسد حمایت از بازار بورس و اعلان فراخوان عمومی برای مشارکت در این بازار سرمایه تنها یک شعار برای هدایت دارایی های مردم به سمت این مرداب بوده است که در زمان کوتاهی سرمایه و حاصل عمر ما را در خود غرق کرد.

زهرا رشیدی نیز از بانوانی است که با سابقه چندین و چند ساله فعالیت در بازار بورس امسال ضرر کلانی را تجربه کرده است او میگوید: تقریبا اواخر سال گذشته بود که بورس ایران روزهای خوبی را به خود دید و توانستیم سودهای خوبی داشته باشیم اما متاسفانه با اقدامات بدون برنامه و ترغیب مردم به حضور در این بازار شاهد سیل مراجعه کنندگان به بازار بورس بودیم، افرادی که تجربه و تخصص کافی در این خصوص را نداشتند و متاسفانه بخش قابل توجهی از سرمایه این افراد به جیب نوسان گیران واریز شد.

وی خاطرنشان کرد: مردم دولت را مقصر این اتفاق می دانند چرا که حمایت از بورس و اطمینان خاطر دادن به مردم برای سرمایه گذاری آسان و بدون مشکل در بورس توسط دولت اتفاق افتاد و حالا کسی نسیت که در میانه این ضرر و زیانها پاسخگوی مردم باشد.

هجوم افراد غیر متخصص به بازار بورس، تمام معادلات را بر هم زد
سید مصطفی برزگری کارشناس و متخصص حوزه بورس و سرمایه در این خصوص به خبرنگار بازار گفت: در سال های اخیر با توجه به کاهش ارزش پول ملی و کاهش نرخ سود بانکی و تورم، مردم برای هدف حفظ ارزش سرمایه خود به سمت بازارهای مالی ترغیب شدند که در این سرمایه گذاری در بازارهای مختلف اعم از بورس، طلا ، مسکن و دلار مورد توجه مردم قرار گرفت.

وی بیان کرد: اما نکته ای که در این بین مورد توجه مردم قرار نگرفت این بود که هر کدام از این بازارهای سرمایه ریسک سیستماتیک مربوط به خود را دارند یعنی هر چه قدر سود بیشتری بدهند ریسک به مراتب بیشتری هم دارند و بلعکس و خب این مسئله در ماه های گذشته توانست اثرات خود را به صورت مستقیم در زندگی افراد بروز دهد.

این کارشناس بورس گفت: شاید  چند ماه پیش و یا حتی چند سال قبل به قطعیت می شد گفت بورس بهترین بازار برای سرمایه گذاری است چون حجم نقدینگی خوبی از سایر بازارهای موازی وارد بورس شده بود اما از سال جاری با توجه به هجوم افراد ناآگاه و البته عدم حمایت دولت  از بازار سرمایه شاهد اتفاقاتی بودیم که در نهایت به ضرر جدی بورس منجر شد.

در سال های اخیر با توجه به کاهش ارزش پول ملی و کاهش نرخ سود بانکی و تورم، مردم برای هدف حفظ ارزش سرمایه خود به سمت بازارهای مالی ترغیب شدند

برزگری عنوان کرد: در حال حاضر افرادی که کوتاه مدت سرمایه گذاری می کنند باید برای ورود به بازار و یا تصمیم گیری در خصوص سهم های خود کمی درنگ کنند تا روند بازار سرمایه مشخص شود و کسانی هم که به دید بلندمدت در بورس سرمایه گذاری کردند طبیعتا مشکلی با نوسانات ندارند چون روند بورس در بلندمدت صعودیست.

سود در سرمایه گذاری نیامد
این کارشناس بورس و سرمایه اظهار اشت: همیشه همه افراد دوست دارند در بورس ، بیشترین سود را کسب کنند و سرمایه گذاری مطمئنی انجام دهند. اما اغلب این اتفاق نمی افتد و تنها ۲۰ درصد از معامله گران بازار سرمایه موفق به کسب سود مناسب از سرمایه گذاری در سهام شان می‌شوند.

برزگری افزود:  یکی از راهکارهای مهم و اساسی جهت مدیریت سرمایه و کاهش قابل توجه ریسک در بازار بورس ، افزایش تنوع سهام موجود در یک سبد و در نهایت تشکیل سبد سهام است به عبارتی به زبان ساده میتوان گفت همه تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید، بهتر این است که خارج از بورس هم مدیریت سرمایه داشته و سبد سرمایه گذاری تشکیل دهیم یعنی در سبدمان بجز سهام ، طلا، ملک، خودرو و حتی دلار هم داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: سهم هر یک از این سرمایه گذاری ها با توجه به روحیات و ریسک پذیری افراد متفاوت است و بستگی به خود فرد سرمایه گذار دارد ولی به هر حال آنچه که واضح است این است که سرمایه گذاران در چند ماه گذشته خسارات زیادی را متحمل شدند که بخش قابل توجهی از آن به دلیل هجمه افراد غیر متخصص به این بازار بود.

در نهایت باید گفت مردم اعتماد خود را نسبت به بورس سلب شده می دانند از سوی دیگر مسکن و خودرو هم انقدر گران شده است که کسی توانمندی ورود به بازار سرمایه گذاری آنان را ندارد و این سبب می شود دوباره مردم نقدینگی هایشان را در خانه یا بانک ها جمع کنند.

کد خبر: ۵۶٬۶۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha