۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
FATF به دنبال مداخله و سلطه بر رمز ارزها است؟
بازار خبر می دهد؛

FATF به دنبال مداخله و سلطه بر رمز ارزها است؟

یک کارشناس مبارزه با پول‌شویی توصیه کرد سیستم سنتی بررسی تبادلات مالی که نیم قرن قبل توسط سوئیفت طراحی شده در حال از دست دادن کارایی خود است وگروه ویژه اقدام مالی باید برای کنترل کریپتو و رمزارزها، رویکرد کاملاً جدیدی در پیش بگیرد.

بازار؛ گروه بورس: کوین دسک در مقاله‌ای نوشت: بر اساس نظر سیان جونز، عامل اصلی بسیاری از استانداردهای ضدپولشویی (AML) تا امروز، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) باید برای کنترل کریپتو و رمزارزها، رویکرد کاملاً جدیدی در پیش بگیرد. جونز در سخنرانی خود در پایان دومین نشست سالانه تأمین‌ کنندگان خدمات دارایی مجازی V۲۰ گفت که اف‌ای‌تی‌اف فقط کافی است نگاهی به سرعت تحولات جهان امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) بیندازد تا ببیند سیستم سنتی بررسی تبادلات مالی که نیم قرن قبل توسط سوئیفت طراحی شده تا چه حد در حال از دست دادن کارایی خود است.

مدیریت پولشویی و تأمین مالی تروریسم در کریپتو
اف‌ای‌تی‌اف که ناظر جهانی مبارزه با پولشویی است به قانون ‌گذاران کشورهای گروه بیست و دیگر کشورها توصیه کرده است که الزامات به اصطلاح «قانون سفر» را با دارایی‌های دیجیتال پیوند دهند و واسطه‌ها (در این مورد همان ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی یا VASP) باید اطلاعات قابل تشخیص فردی (PII) را درباره تبادلات کریپتو ارائه دهند.

 
 جونر می‌گوید، به هر حال اساس کریپتو بر حذف واسطه‌ها است و این نکته‌ای است که امور مالی غیرمتمرکز به وضوح روشن می‌کند.

جونز در اجلاس V۲۰ گفت، «اف‌ای‌تی‌اف باید به دنبال روش‌های کاملاً جدیدی برای مدیریت پولشویی و تأمین مالی تروریسم در کریپتو باشد. روش‌هایی که مدتی در جهان سنّتی پول آزموده و بررسی شده باشند می‌توانند به نحوی برای تنظیم جهان کریپتو هم تعدیل شوند. این روش‌ها لزوماً با جهان مالی غیرمتمرکز هماهنگ نیستند زیرا برای این هدف آماده نشده‌اند.»

جونز افزود که ظاهراً اف‌ای‌تی‌اف تنها تا حدی به این حقیقت توجه کرده که «کریپتو از روی میل برخی، نه به منظور دور زدن اختیارات، قانون شکنی یا تسهیل پولشویی، بلکه برای حذف واسطه‌های مالی سنتی متولد شد.»

سرمایه‌های مجازی به شدت سریع و متنوع هستند
جونز گفت، در روز دوم نشست V۲۰، که فقط برای اعضا بود، چندین نماینده از بسترهای برجسته امور مالی غیرمتمرکز سخنرانی کردند و به نمایندگان کشورها گفتند که یا از شرکت در نشست‌های مجمع مشاوره بخش خصوصی اف‌ای‌تی‌اف خودداری کرده‌اند یا اصلاً پیامی از اف‌ای‌تی‌اف نگرفته‌اند.

یک سخنگوی اف‌ای‌تی‌اف در ایمیلی به کوین ‌دسک گفت، «استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف برای تأمین‌ کنندگان خدمات سرمایه مجازی محصول مشاوره گسترده بین دولت‌ها و متخصصان صنعت و سرمایه مجازی بوده است. از سال قبل که این استانداردها نهایی شده‌اند، شاهد پیشرفت در حوزه‌های دولتی و صنعتی بوده‌ایم. بیش از نیمی از اعضای اف‌ای‌تی‌اف اعلام کرده‌اند که تغییرات قانونی لازم را ایجاد کرده‌اند.»

بخش سرمایه گذاری به شدت سریع و متنوع است به همین دلیل FATF به دقت این بخش را کنترل کرده تا تاثیر استاندارها را بسنجد و بتواند خطرات و رویکردهای جدید و نوظهور را مشخص کند

«بخش سرمایه مجازی به شدت سریع و متنوع است. به همین دلیل اف‌ای‌تی‌اف به دقت این بخش را کنترل می‌کند تا تأثیر استانداردها را بسنجد و بتواند خطرات و رویکردهای جدید و نوظهور را مشخص کند. اف‌ای‌تی‌اف راهنمای به‌روزرسانی شده‌ای را در مورد مسائلی مانند تبادلات نظیر به نظیر و کیف پول‌های بدون نام منتشر می‌کند و در ژوئن ۲۰۲۱ مرور دیگری بر استانداردهای اصلاح شده خواهد داشت. طبق روندی که در تمام سال ۲۰۲۰ داشتیم، این مرور شامل مشاوره با نمایندگان مختلفِ بخش سرمایه مجازی خواهد بود.»

لزوم هماهنگی بیشتر با گروه ویژه اقدام مالی
جونز گفت، «اف‌ای‌تی‌اف باید تعامل خود با تمام بخش‌ها از جمله طراحان نرم‌افزار امور مالی غیرمتمرکز و کاربرانی که بخشی از جهان صنعتی کریپتو نیستند را افزایش دهد. در مقابل، صنعت هم باید یکپارچه‌تر کار کند تا صدای متحدی داشته باشد و با اف‌ای‌تی‌اف و قوانین آن تعامل داشته باشد.»

جونز در ادامه توصیه کرد که یک واحد خاص ایجاد شود که به نمایندگی از صنعت و مؤسسات آن با اف‌ای‌تی‌اف گفتگو کند و ۲۰ نماینده یا بیشتر، هر کدام به مدت چند دقیقه، به گفتگو نپردازند. همچنین او پیشنهاد کرد که تعداد نشست‌ها برای گفتگو با اف‌ای‌تی‌اف بیشتر شود و به جای هر فصل، به صورت ماهانه برگزار شوند.

با توجه به آنکه امروز بسیاری از راه‌حل‌های قوانین سفر کریپتو، از جمله استانداردهای پیام‌رسانی که به طور گسترده مورد قبول قرار گرفته‌اند، به صورت زنده هستند، عوامل صنعتی سعی دارند این راه‌حل‌ها را به صورت عملی اجرا کنند.

FATF باید تعامل خود با تمام بخش ها از جمله طراحان نرم افزار امور مالی غیرمتمرکز و کاربرانی که بخشی از جهان صنعتی کریپتو نیستند را افزایش دهد


کثرت راه‌حل‌های قوانین سفر باعث مشکلاتی در زمینه همکاری شده است به ویژه آنکه پروتکل‌های طرح‌های مالکان و مراکز غیرانتفاعی متنوع است؛ برخی راه‌حل‌ها نقاط ثبات متمرکز مثل گواهینامه‌ها را ترجیح می‌دهند و برخی دیگر رویکردی غیرمتمرکزتر مانند استفاده از بلاک‌چین و قرارداد هوشمند را ترجیح می‌دهند.

تاکنون، بزرگ‌ترین گام در زمینه همکاری متقابل استاندارد پیام‌رسانی اینتروسپ (IVMS۱۰۱) بوده است که به دقت چهارچوب ارسال محموله داده‌های PII بین وسپ‌ها را توضیح می‌دهد. بعد از این دستاورد، در نشست V۲۰ اعلام شد که چندین استاندارد دیگر مطرح شده‌اند و در دست بررسی هستند.

اختلاف نظرFATF
مالکوم رایت، رئیس بخش مبارزه با پولشویی در مرکز گلوبال دیجیتال فایننس، بر حوزه‌هایی تأکید کرد که در آنها استانداردها می‌تواند موجب حذف مشکلات، از جمله اشتراک‌گذاری فهرست‌ها و ذخیره داده‌های مشتریان شود.

مشکل اصلی آینده کیف پول های خصوصی بدون نام بودن آن ها است، قانون گذاران غالبا این مساله را نوعی ابزار برای فعالیت غیرقانونی دیده اما این زمینه هم کردن را غیرقابل ممکن خواهد کرد


مشکل کیف‌های پول کریپتو
رایت گفت، «برخی راه‌حل‌ها در حوزه فهرست‌های وسپ یا جستجوی اطلاعات مؤثر هستند و بنابراین ما باید مسیر گفتگوی سیگنابریج با نوتابین را هموار کنیم. نکته دیگر استاندارد امنیتی داده‌ها پس از ذخیره است یعنی مثلاً اینکه داده‌ها چطور ایمن‌سازی و تفکیک می‌شوند. همچنین نباید نیاز به غربالگری تبادلات را نادیده بگیریم اگرچه این حوزه احتمالاً نیاز به استاندارد ندارد.»

گذشته از هموار کردن مسیر برای دنیای ارائه‌دهندگان خدمات دارایی مجازی در اف‌ای‌تی‌اف -که تا حدی به دلیل فضای به اصطلاح «کریپتوی صنعتی» محدود شده است- مشکل اصلی آینده کیف پول‌های خصوصی یا بدون نام است.

قانون ‌گذاران غالباً این مسئله را نوعی ابزار برای فعالیت غیرقانونی می‌بینند اما همانطور که قبلاً گفته شد، این مسئله هسته اصلی کریپتو است و راهی ضروری برای جلوگیری از هک تبادلات هم هست.

دیو جوانز، مدیرعامل سیفرتریس می‌گوید، «در چند سال آینده مجموعه مشکلات بزرگی بر سر راه کیف پول‌های خصوصی بدون نام پیش می‌آید. این مسئله باعث می‌شود همه تلاش‌های ۱۸ ماه گذشته ما بچه‌گانه به نظر برسند.»

کد خبر: ۵۶٬۵۵۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha