۶ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۰
مسیر  رمز ارزها در منطقه آسیا و اقیانوسیه هموار می شود
چشم انداز استفاده از ارزهای دیجیتال

مسیر رمز ارزها در منطقه آسیا و اقیانوسیه هموار می شود

با توجه به اینکه کشورها در زمینه رگولاتوری استفاده از رمز ارزها همچنان از خود مقاومت نشان می دهند؛ اما به نظر می رسد در منطقه آسیا و اقیانوسیه این روند در حال هموار شدن است.

بازار؛ گروه فناوری اطلاعات: سایت «دِ فین تک تایمز» در گزارشی به بررسی استفاده ارزهای دیجیتال در منطقه آسیا و اقیانوسیه از دیدگاه آمیت غوش، رئیس بخش آسیا و اقیانوسیه در   (شرکت در حوزه بلاک چین فعالیت دارد) پرداخته است: بیماری همه گیر Covid-۱۹ منجر به قفل شدن گسترده در مناطق مختلف دنیا شد، که به موجب آن مشاغل مجبور شدند تقریباً یک شبه خود را با کار از راه دور وفق دهند به طوری که بسیاری را به دنیای دیجیتال سوق داد. از آنجا که تجارت دیجیتال در بسیاری از صنایع در حال افزایش است، با این حال، برخی از کشورها زودتر از دیگران این قدم را بر داشته اند، آمیت غوش، رئیس آسیا و اقیانوسیه در می نویسد.

پول دیجیتال که توسط بلاک چین تأمین می شود فقط در چند سال کوتاه به سرعت بلوغ یافته است، اما نشانه نهایی بلوغ شاید زمانی باشد که  بانک های مرکزی از این فناوری استفاده می کنند. این تحول در حال تغییر در نحوه کارکرد پول برای مشاغل مختلف از بزرگترین موسسات مالی تا شرکتهای کوچک و متوسط (SME) و فراتر از آن است.

در حالی که منطقه آسیا و اقیانوسیه (APAC) در استقبال از فن آوری جدید پیشرو شده است. به طوری که  به دلیل کاربردهای ابتکاری خود در فن آوری پیشرفته، توجه جهانیان را به خود جلب کرده است. موفقیت منطقه در استفاده از ارزهای دیجیتال یک مثال اساسی است. در عین حال که کشورهایی که در طول تاریخ پیشتاز تحولات ارزی بوده اند، مانند ایالات متحده و انگلیس دیگر این حوزه را رهبری نمی کنند.

این در حالی است که بانک فدرال ایالات متحده، بانک انگلیس، بانک ژاپن و بانک مرکزی اروپا همگی در حال بررسی این فناوری هستند. در همین حال، بانک تسویه حساب های بین المللی (BIS)، به طور گسترده در مورد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)، یا ارزهای دیجیتال ملی بحث کرده، و اخیراً پیش بینی کرده است که در میان همه گیر جهانی، یک جایگزین نقدی دیجیتال برای پرداخت ها محسوب میشود.

با این حال، رمزارز های ملی همچنین مزایای قابل توجهی برای استفاده عمومی دارند که آنها را در نوع خود بسیار جذاب می کند. به طور خاص، انگیزه های بانک های مرکزی دربکاربردن این نوع ارز  شامل مواردی همچون ارائه جایگزین نقدی - ترویج شمول مالی، افزایش سود  حق الضرب (به معنای تفاوت بین ارزش اسمی ارز و هزینه تولید و توزیع آن است)، اجرای سیاست های پولی، امکان پیوند پرداخت ها با  احراز هویت افراد و مدرن سازی پرداخت ها برای اقتصاد دیجیتال میشود.

اما آنچه در مورد مدلهای اخیر جالب توجه است، رویکرد مشارکتی است که بسیاری از افراد با بازیگران پشتیبانی از بخش خصوصی در پیش می گیرند. به عنوان مثال، بانک انگلیس در حال تحقیق در مورد «مدل پلت فرم»  است، که در آن بانک تنها عضوی است که مجاز به ایجاد یا از بین بردن توکن است، در حالی که بستری برای «ارائه دهندگان رابط پرداخت» (PIP) برای تعامل با کاربران نهایی فراهم می کند. این طرح  به PIP ها مسئولیت نگهداری  و چک های مربوط به احراز هویت را انجام می دهد.

از طرفی  برخی نهادهای دیگر یک گام فراتر رفته اند. محققان در صندوق بین المللی پول اخیراً اصطلاح «CBDC مصنوعی» را برای توصیف مدلی ابداع کردند که در آن یک نهاد بانک غیر مرکزی، مانند یک بانک تجاری، می تواند یک بیت کوین ثابت با پشتیبانی از ذخایر بانک مرکزی صادر کند.

در نهایت، به احتمال زیاد شاهد استفاده های متنوعی از این نوع ارزها در فضاهای خرد و پیاده سازی های مختلف در این حوزه خواهیم بود. این مزایای مهم برای طیف گسترده ای از موسسات، از بخش های خزانه داری شرکت ها گرفته تا شبکه های پرداخت میتواند به شکل عمومی مدنظر قرا گیرد.

همچنین ما شاهد بوده ایم  که رمزارز ملی ابزاری مناسب در سطح کلان است و از طرفی برنامه های کاربردی در مورد چشم انداز CBDC های خرد  درسهایی زیادی به ما می آموزند.  که نمونه های از آن در زیر ارایه شده است:

- پروژه Ubin توسط مقام پولی سنگاپور به ما آموخت که ارزدیجیتال مجهز به بلاک چین از گردش کار پرداخت پیچیده تر، از جمله سازوکار پس انداز نقدینگی غیرمتمرکز پشتیبانی می کند.

- پروژه جاسپر با بانک کانادا و TMX (بورس سهام کانادا) به ما آموخت که رمزارزها مبتنی بر بلاک چین به طور موثرتری نسبت به زیرساخت های موجود در بازارهای مالی منجر به بهبود عملیاتی مانند دسترسی هفت روز هفته و در تمام ساعات شبانه روز به سیستم پرداخت و تسویه حساب می شود.

- پروژه Inthanon با بانک تایلند و سازمان پولی هنگ کنگ به ما آموخت که رمزارز بلاک چین امکان ایجاد یک مسیر مرزی را فراهم می کند، کشف قیمت فارکس را فعال و PvP (سیستم پیام رسان مالی PVP روشی برای انجام پرداخت های نقدی است که در آن پرداخت نقدی توسط یک ارز و به طور همزمان با ارز دیگر دریافت می شود) را تسهیل می کند.

باید یادآور شد بلاک چین در امکان ایجاد توکن برای این دارایی های پرداخت، امکان انجام معاملات نظیر به نظیر و توزیع بسیار مهم است. علاوه بر این، بلاک چین معاملات یکنواخت را امکان پذیر می کند، به این معنی که هر سناریوی دریافت و پرداخت (DvP یا PvP) می تواند در زمان واقعی رخ دهد.

بلاک چین همچنین معماری سیستم پرداخت امن تری را تنظیم می کند که در آن هیچ نقطه متمرکز برای از کارافتادگی یا برای حمله هکرها وجود ندارد. سرانجام، امکان اتصال به یک اکوسیستم مالی توکن دار رو به رشد با یکپارچگی جهانی را فراهم می کند.

با نگاه به جلو، می توانیم در آینده نزدیک معماری کاملاً جدیدی برای پول تصور کنیم که از بسیاری جهات، به اندازه اختراع کارت اعتباری، تغییر ماهیتی در پول  ایجاد خواهد کرد. می تواند این معماری توسط بلاک چین به عنوان یک سیستم فعال شود و متکی به تلاش بانک های مرکزی در ارائه چارچوب های حاکمیتی قوی برای این دارایی های جدید است.

افزایش تصویب و دسترسی به ارزملی گام بعدی برای انجام وظایف بانک های مرکزی در ارائه راه حل های پرداخت مدرن و دیجیتال است. این امر باعث ایجاد ارتباط در صنعت مالی در کنار نوآوری های موازی استفاده از بلاک چین در مناطق  که در حوزه پرداخت با مشکلاتی روبرو هستند، می شود. یک فرصت عالی برای بانکهای مرکزی وجود دارد که یکی از آنها آسیاست که در حال پیشبرد راه است و از مزایای آن بهره می برد.

کد خبر: ۵۶٬۵۰۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha