۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کوچ تورم از کالاهای سرمایه ای به کالاهای مصرفی/ تورم زیر ۱۰۰ درصد مورد قبول مردم نیست
«بازار» از تغییر ماهیت شاخص های اقتصادی بر زندگی مردم گزارش می دهد؛

کوچ تورم از کالاهای سرمایه ای به کالاهای مصرفی/ تورم زیر ۱۰۰ درصد مورد قبول مردم نیست

کارشناسان می گویند؛ رشد نرخ تورم که در گذشته کالاهای سرمایه ای را با افزایش قیمت همراه می کرد اما این روزها با چرخشی ۱۸۰ درجه ای کالاهای سبد مصرفی خانوارها را نشانه گرفته و باعث گرانی سرسام آور همه کالاها وخدمات در بازار شده است.

اسدالله خسروی؛ بازار: تورم این روزها افسار پاره کرده و با رخنه در بازار خرده فروشی ها، مواد غذایی و مصرفی باعث گرانی سرسام آور قیمت ها شده است تا جایی که اکنون برخی اقلام مایحتاج سبد مصرفی مردم چون مرغ، روغن، چای، برنج، گوشت، میوه و ... یا به صورت محدود در بازار وجود دارند و یا قیمت آنها به نسبت ابتدای سال ۲ تا ۴ برابر شده است.

افزایش قیمتی که معیشت دهک هایی متوسط و پایین درآمدی جامعه را در تنگنا قرار داده و گذران زندگی را برای مردم مشقت بار کرده است. به گفته کارشناسان این وضعیت اسفناک ناشی از عوامل متعدد داخلی و خارجی است که البته ۷۰ درصد آن به سوء مدیریت و ناتوانی دولت در اداره امور اقتصادی کشور بر می گردد.

اقتصاد آشفته ای که بازارهای سرمایه گذاری را بی ثبات کرده است تا جایی که هر از چندگاه بازار سکه، ارز، خودرو، مسکن و ... محلی برای جولان سفته بازان سوداگر می شود، در بازار رسمی بورس، خیلی ها سودهای هنگفت به جیب زدند و سرمایه های خیلی ها نیز به دلیل سوء مدیریت ها و تصمیم گیری های غلط مسئولان در این بازار به باد فنا رفت.

اعلام آمار تورم زیر ۱۰۰ درصدی با این گرانی ها غیر واقعی است
حال با توجه به وجود نرخ بالای تورم در کشور، متاسفانه رکود اکنون با گذر از بازار کالاهای سرمایه ای به بازار خرده فروشی ها رسوخ کرده و باعث شده است تا قیمت کالاها بخصوص کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم بشدت بالا برود. افزایش قیمتی که فشار مضاعفی به مردم وارد کرده است و مردم هر روز با افزایش قیمت ها مواجه اند.   اکنون که مردم هر روز رشد قیمت کالا ها را در بازار به خوبی دیده و لمس می کنند اما نرخ تورم پایین تر از واقعیت هاست که از سوی مرکز آمار اعلام می شود و این نرخ با تورم واقعی که مردم می بینند و لمس  می کنند فاصله زیاد دارد چرا که قیمت خیلی از کالاها تا ۳۰۰ درصد هم افزایش یافته است.

به طور مثال تازه ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم سالانه آبان‌ماه برای دهک اول و دهم درآمدی به ترتیب ٢٦.۳ و ٣٥.٢درصد بوده است. جهش ۸.۸ درصدی تورم نقطه‌به نقطه پایین‌ترین دهک درآمدی حاکی از تشدید فشار بر روی خانوارهای با سطح درآمدی پایین است.

بر این اساس محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ٢٣.١ درصد برای دهک دهم تا ٢٦.٦ درصد برای دهک اول است. پایین‌ترین دهک درآمدی در این ماه با جهش ۱۷.۴ درصد تورم نقطه‌ای در این گروه کالایی مواجه شدند.

افزایش قیمت خوراکی ها و تورمی که قشر پایین درآمدی را با مشکل مواجه می کند
همچنین محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در مورد گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ٢٥.٩ درصد برای دهک اول تا ٣٨.٣ درصد برای دهک دهم است. با این وجود تورم ماهانه پایین‌ترین دهک درآمدی  برابر با ۸.۴ درصد بود که این رقم برای بالاترین دهک درآمدی ۲.۳ درصد ثبت شده‌است.

از سوی دیگر، تورم نقطه‌ای پایین‌ترین دهک درآمدی در آبان با جهش ۸.۸ درصدی همراه بود. در نقطه مقابل افزایش تورم نقطه‌ای برای بالاترین دهک درآمدی تنها ۰.۹ درصد گزارش شده‌است. این موضوع حاکی از فشار هزینه بر روی خانوارهای دهک‌های پایین درآمدی است.

بر اساس اعداد مربوط به تورم در میان دهک‌های مختلف هزینه‌ای، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به ٨,٩ درصد رسید که نسبت به ماه قبل (٨.١ درصد) ٠.٨ واحد درصد افزایش داشته است.  فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ١.٢ واحد درصد و در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ٢.٤ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

طی ۴ دهه اخیر هیچ وقت نرخ تورم اینگونه بالا نبوده است
حسن گلمرادی، عضو هیات علمی، موسسه عالی آموزش بانکداری ایران در گفتگو با «بازار» درباره تاثیر گذاری رشد بالای تورم بر اقتصاد کشور بخصوص اقتصاد خانوارها گفت: محاسبه نرخ تورم، متوسط سطح عمومی قیمت ها در یک دوره یکماهه و یا یکساله  از طریق محاسبه قیمت بخشی از سبد کالایی مورد نیاز جامعه که معین و مشخص است را نسبت به سال پایه حساب می کنند، حال از آنجایی که مردم در یکسال اخیر افزایش سطح عمومی قیمت ها را به خوبی در بازار می بینند بنابراین نرخ تورم از سوی مراکز مرجع چون مرکز آمار و بانک مرکزی باید دقیق اعلام شود تا اعتماد عمومی سلب نشود چرا که اکنون نرخ تورمدر کشور بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه بالاترین نرخ تورم طی چند دهه اخیر به نرخ ۴۹ درصدی این شاخص در سال ۷۳ بر می گردد،  افزود: نرخ واقعی تورم اکنون در کشور بیش از ۵۰ درصد است و این نشان می دهد که در طی ۴ دهه اخیر هیچ وقت اقتصاد کشور با چنین نرخی مواجه نبوده است البته مسئولان نرخ رسمی تورم را حدود ۴۰ درصد اعلام می کنند در حالی که مردم شاهد رشد چند برابری قیمتها در بازار هستند.

نرخ واقعی تورم اکنون در کشور بیش از ۵۰ درصد است و این نشان می دهد که در طی ۴ دهه اخیر هیچ وقت اقتصاد کشور با چنین نرخی مواجه نبوده است البته مسئولان نرخ رسمی تورم را حدود ۴۰ درصد اعلام می کنند در حالی که مردم شاهد رشد چند برابری  قیمتها در بازار هستند

سرازیر شدن نرخ تورم از کالاهای سرمایه ای به کالاهای اساسی مصرفی
این کارشناس اقتصادی مشکل اصلی نرخ تورم در این روزها را سرازیر شدن تورم از کالاهای سرمایه ای به کالاهای مصرفی عنوان کرد و اظهارداشت: چنین پدیده ای باعث شده است تا فشار اقتصادی زیادی به مردم وارد شود، زیرا تورم زمانی که در کالاهای سرمایه ای وجود دارد بخش کمی از جامعه را در گیر مشکل می کند اما کوچ تورم به خرده فروشی ها بخصوص مواد غذایی و کالاهای اساسی روزمره خانوارها، معیشت مردم را بسیار سخت می کند.

گلمرادی اضافه کرد: زمانی که تورم کالاهای سرمایه ای را تحت تاثیر قرار می دهد مردم با خرید کالاهی مصرفی که قیمت آنها دارای ثبات نسبی است چندان احساس نمی کنند اما اکنون که تورم بر روی کالاهای مصرفی مایحتاج خانوارها نشسته است عامه مردم با مواجه با گرانی ها تورم بسیار بالایی را حس می کنند.

زمانی که تورم کالاهای سرمایه ای را تحت تاثیر قرار می دهد مردم با خرید کالاهی مصرفی که قیمت آنها دارای ثبات نسبی است چندان احساس نمی کنند اما اکنون که تورم بر روی کالاهای مصرفی مایحتاج خانوارها نشسته است عامه مردم با مواجه با گرانی ها تورم بسیار بالایی را حس می کنند

فقط نان به صورت یارانه ای و ارزان در دسترس است
وی افزود: دولت در ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور بخصوص بهبود معیشت مردم بسیار ضعیف عمل می کند و نتوانسته است با برنامه ریزی درست، قشر ضعیف جامعه را در این شرایط سخت اقتصادی حمایت کنند.

دولت فقط نان را به صورت یارانه ای به مردم می دهد بلکه سایر کالاهای اساسی دیگر در پی بی ثباتی بازار ارز حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی دولتی، طوری شده است که کالاهای اساسی بصورت قیمت آزاد بدست مردم می سد.

گوشت ۱۳۰ هزار تومانی مرغ ۳۷ هزار تومانی روغن و برنج گران چای با دو برابر قیمت نمونه ای از کالاهای اساسی مایتاج خانوارهاست که دولت باید آن را بصورت ارزان در اختیار مردم قرار دهد تا با رشد تورم سفره آنها حالی نشود.

کد خبر: ۵۶٬۴۸۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha