۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۵
دستورات بیمه مرکزی برای موسسات بیمه لازم الاعتبار است
دبیر کارگروه تخصصی حقوقی سندیکای بیمه گران ایران:

دستورات بیمه مرکزی برای موسسات بیمه لازم الاعتبار است

مقدم، دبیر کارگروه تخصصی حقوقی سندیکای بیمه گران ایران گفت: مطابق قانون دستورات بیمه مرکزی در چهارچوب قانون برای موسسات بیمه لازم الاعتبار است.

به گزارش بازار، «عباس لطفی مقدم» افزود: در مواردی که بیمه گذار یا زیان دیده اعتقاددارد پس از وقوع حادثه به حقوق قانونی خود دست پیدا نکرده نخستین جای که می تواند مراجعه کند بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران است.

وی اظهارداشت: بیمه مرکزی با توجه به نقش نظارتی و حمایتی که دارد موضوع را بررسی و مطابق آئین نامه ها، ضوابط و مقررات نظر خود را به بیمه گذار در خصوص «ذی حق بودن» یا «ذی حق نبودن» اعلام می کند.

دبیر کارگروه تخصصی حقوقی سندیکای بیمه گران ایران گفت: اگر بیمه گذار یا زیان دیده ذی حق باشد بیمه مرکزی به موسسه بیمه مربوطه دستور می دهد و شرکت بیمه باید حقوق زیان دیده یا بیمه گذار را به نحو تمام و کمال مطابق مقررات ایفا کند.

وی افزود: مطابق قانون دستورات بیمه مرکزی در چهارچوب قانون برای موسسات بیمه لازم الاعتبار است.

لطفی مقدم اظهارداشت: با توجه به قانون تاسیس بیمه مرکزی ایران و بیمه گری، بیمه مرکزی به عنوان یک نهاد برای هدایت، حمایت و تامین امر بیمه در ایران تاسیس شده و عمدتا نقش حمایتی از بیمه گذاران را نیز بر عهده دارد.

وی ضمن اشاره به قانون بیمه مصوبه سال ۱۳۱۶ در کشور گفت: این قانون در حال حاضر هم معتبر است.

دبیر کارگروه تخصصی حقوقی سندیکای بیمه گران ایران افزود: در روابط بین بیمه گر و بیمه گذار علاوه بر بیمه نامه این قانون تابع آن است.

وی اظهارداشت: طبق ماده ۱۹ همین قانون «مسئولیت بیمه‌گر» عبارت است از تفاوت قیمت مال بیمه شده بلافاصله قبل از وقوع حادثه با قیمت باقی مانده آن بلافاصله بعد از حادثه‌خسارت حاصله به پول نقد پرداخته خواهد شد مگر اینکه حق تعمیر و یا عوض برای بیمه‌گر در سند بیمه پیش‌بینی شده باشد در این صورت بیمه‌گرملزم است موضوع بیمه را در مدتی که عرفا کمتر از آن نمی‌شود تعمیر کرده یا عوض را تهیه و تحویل نماید. در هر صورت حداکثر مسئولیت بیمه‌گر از مبلغ بیمه شده تجاوز نخواهد کرد.

لطفی مقدم درادامه سخنان خود ضمن اشاره به گلایه بیمه گذاران در رابطه با قراردادهای بیمه به رادیو اقتصاد توضیح داد: از یک طرف خیلی از مردم در کشور عادت ندارند به دقت متن قراردادی را مطالعه و بعد امضا کنند و دیگر اینکه افراد به عنوان بیمه گذار از حقوق خود اطلاع نداشته چون شناختی از قوانین و مقررات ندارند.

وی اظهارداشت: اگر بیمه گذار بخواهد از حقوق خود اطلاع پیدا کند منابع لازم وجود دارد پس می تواند رجوع کند در ضمن قوانین بیمه در ایران قوانین خیلی پیچیده ای نیست.

دبیر کارگروه تخصصی حقوقی سندیکای بیمه گران ایران گفت: نخستین منبعی که از طریق آن افراد می توانند به حقوق خود به عنوان بیمه گذار اطلاع پیدا کنند همین بیمه نامه هاست.

وی افزود: اگر بیمه گذاران بیمه نامه ها را بصورت دقیق مطالعه و به تعهدات خود اشراف پیدا کنندو در عین حال به موقع به آن ها عمل نمایند بیمه گر دیگر نمی تواند از پرداخت خسارت طفره رود یا حقوق بیمه گذاران را تضیع کند.

کد خبر: ۵۶٬۴۲۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha