۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶
رعایت پروتکل‌ها حدود ۸۵ درصد/ تهران نیمه خلوت با هوای آلوده!
گزارش میدانی پنجمین روز اجرای مصوبه کرونا

رعایت پروتکل‌ها حدود ۸۵ درصد/ تهران نیمه خلوت با هوای آلوده!

با همکاری اصناف و واحدهای صنفی و کاهش تعداد کارکنان دولت در دستگاه های اجرایی در پنجمین روز اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی واحدهای صنفی به مدت دو هفته، هم اکنون رعایت پروتکل های بهداشتی به حدود ۸۵ درصد رسیده است.

بازار؛ گروه اصناف: گزارش میدانی خبرنگار بازار حاکی از خلوت شدن خیابان ها و معابر پس از گذشت ۵ روز از اجرای این مصوبه است و این نشان می دهد که همکاری اصناف با مسئولان و دست اندرکاران حوزه مقابله با کرونا، بسیار شدت گرفته است.
آمارها نشان می دهد که با خلوت شدن معابر تردد خودروهای شخصی در داخل تهران به ۵۹ درصد کاهش یافته و تردد خودروهای شخصی در مناطق برون شهری نیز در کشور حدود ۷۰ درصد کمتر شده است.
با اعمال ممنوعیت تردد خودروهای شخصی در داخل شهرها طبق مصوبه ستاد ملی کرونا هم اکنون از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح رفت و آمد خودروها در سطح شهرتهران بیش از ۷۰ درصد کاهش یافته است.
گزارش از وضعیت مسافران در اتوبوس های شرکت واحد نیز نشان می دهد که تعداد مسافران حدود ۶۰ درصد کاهش یافته و یک راننده تاکسی گفت: در پنجمین روز اجرای مصوبه کرونا تعداد مسافران تاکسی ها نیز در سطح شهر تهران، حدود ۷۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

ضرورت شناور شدن ساعات کاری کارکنان دولت  
هرچند محدودیت‌های ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی گروه های شغلی ۳ و ۴، مجتمع های تجاری و بازار از اول آذر ماه سال جاری، تردد مردم را در خیابان ها کاهش داده، اما ازدحام و شلوغی مردم در مترو نگرانی هایی را به وجود آورده که ممکن است ساعت کار کارکنان دولت در تهران به صورت شناور تعیین شود. 
تعیین ساعت کار شناور سبب خواهد شد که کارکنان دولت در تهران در ساعت های متفاوتی سرکار خود حاضر و در ساعت های مختلفی از محل کار خود خارج شوند و این در کاهش استفاده مردم از وسایل حمل و نقل عمومی و به خصوص مترو بسیار موثر خواهد بود.
یک شهروند تهرانی که برای انجام امور اداری در یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی عازم این شعبه بود در گفت وگو با خبرنگار بازار می گوید: متاسفانه به رغم کاهش چشم گیر حجم ترافیک الودگی هوا بسیار زیاد شده است و در مراجعه به این شعبه متصدی مربوطه به علت دورکاری در محل خود حضور نداشت در حالی که ضروری است دستگاه های دولتی طوری برنامه ریزی کنند که همکاران آنها مشخص شود در چه روزهایی در اداره حضور دارند تا ارباب رجوع برای انجام کار خود در سازمان ها و دستگاههای اجرایی مشکلی نداشته باشند.
کارشناسان با توجه به اینکه آلودگی هوا با سلامتی افراد و ریه های آنها رابطه مستقیمی دارد، در این شرایط جوی به سالمندان و شهروندانی که زمینه بیماری دارند توصیه می کنند که باید از تردد غیر ضروری در خیابان ها و معابر تهران به جد خودداری کنند. 

در این خصوص سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا شب گذشته اعلام کرد: بر اساس گزارش های دریافتی رعایت پروتکل های بهداشتی در بین مردم به ۸۵ تا ۹۰ درصد رسیده که بسیار امیدوار کننده است و برای کاهش تردد کارکنان دولت با وسایل حمل و نقل عمومی پیشنهاد شناور شدن ساعت کار کارمندان نیز در دستور کار قرار گرفته است.
«علیرضا رئیسی» سپس با اشاره به شلوغی مترو تهران، افزود: شلوغی مترو بیشتر به علت تردد کارمندان است و مقرر شده فردا (امروز) این مساله در هیات دولت مطرح شود، اگر صلاح باشد در صورت امکان با تفویض اختیار به وزارتخانه ها، ساعت کار کارمندان شناور می شود و باز هم تعداد کارمندان در ادارات کاهش می یابد.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا و معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: با شناور شدن ساعت کار کارکنان در ادارات، این کمک خواهد کرد تا حجم تردد با وسایل حمل و نقل عمومی و به خصوص با مترو کاهش یابد.
رئیسی افزود: اگر ساعت کار کارمندان در ادارات نیز شناور شود در این صورت عده ای از کارکنان ساعت ۸ تا ۱۴ و عده ای نیز مثلا از ساعت ۱۰ تا ۱۵ در ادارات حضور خواهند یافت.
به منظور قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا در کشور در حال حاضر با مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در ۱۶۰ شهر به مدت دو هفته تعداد کارکنان ادارات به یک سوم کاهش پیدا کرده اند و از ساعت ۲۱ تا ۴ صبح نیز تردد خودروهای شخصی در سطح معابر شهرها ممنوع شده و از سفر خودروهای شخصی با پلاک غیربومی نیز در استان ها جلوگیری می شود.

کاهش محسوس تردد مردم و خودرو در معابر پایتخت 
با کاهش تردد مردم و حودروهای شخصی در معابر و خیابان های تهران، پایتخت در این شرایط در حال نفس کشیدن است و با سرمایی که در تهران حاکم شده اگر تردد وسایل نقلیه همانند روزهای گذشته در معابر بیشتر بود، آلودگی هوای تهران لطمات جبران ناپذیری را به سلامت مردم وارد می کرد.
گزارش از پارک های سطح شهر نیز حاکی از کاهش محسوس مردم برای انجام ورزش های صبحگاهی است و حتی در بسیاری از پارک ها در تهران انجام ورزش های صبحگاهی تعطیل شده است.
تصاویر یکی از خیابان شلوغ تهران را نشان می دهد که در روزهای عادی قبل از اجرای مصوبه ستاد ملی کرونا این خیابان بسیار شلوغ بود، اما با اجرای این مصوبه هم اکنون این خیابان به یکی از معابر خلوت پایتخت تبدیل شده است.
رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک با توجه به همه‌گیری بیماری ویروسی کرونا و آمارهای نگران کننده مبتلایان به این ویروس، رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی را در سطح کشور ضروری کرده است.
در ایام سرد پاییزی و زمستان تنها راه کنترل و مقابله ویروس کرونا رعایت دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی است، تا با قطع زنجیره این بیماری در کشور شاهد کاهش مبتلایان این ویروس در کشور باشیم.
 

کد خبر: ۵۶٬۴۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha