۵ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
مرغ و روغن در تنور وعده ها سرخ شدند/ از کمبود نهاده تا احتکار روغن
بازار گزارش می‌دهد؛

مرغ و روغن در تنور وعده ها سرخ شدند/ از کمبود نهاده تا احتکار روغن

ساری- بازخوانی وعده های تنظیم بازار در مازندران نشان می دهد که قیمت مرغ نه تنها کاهش نیافت بلکه از فراوانی و وفور روغن هم خبری نشده است.

بازار؛ گروه استان ها: بازار مازندران روزهای پرالتهابی را سپری می کنند و وقتی مسئولان می گویند حال بازار خوب است، نباید باور کرد زیرا اصناف و بازار استان به تدبیرهای پشت میزی بازار واکنش نشان می دهند.

آن روز که می گویند قیمت مرغ کاسته می شود، بی شک روند صعودی و شوک به بازار مرغ تداوم می یابد و وقتی از فراوانی و رفع مشکل روغن خبر می دهند باید شهربه شهر برای تهیه یک قوطی کوچک روغن گشت و بازارها را زیرپا نهاد.

مرغ، آرتیست جدید بازار
مرغ از ابتدای امسال تاکنون در بازار پرفرازونشیب مازندران نقش بازی کرده است و در ابتدای سال بسیاری از مرغداران به واسطه عدم خرید، جوجه ها را زنده به گور می کردند و در سیاه چال ها سر دی آوردند و چندی بعد هم اضافه وزنی و چاقی مرغ ها خبرساز شد و اکنون نوبت به قیمت های آن رسیده که از دلار و ارز هم پیشی گرفته است.

طی ماه جاری بارها و بارها مسئولان عنوان کرده اند بازار مرغ متعادل می شود اما نه تنها نشد بلکه هر لحظه قیمت مرغ بالا و بالاتر رفته و این روزها در مازندران قمیت آن از کیلویی ۳۱ هزار تومان نیز فراتر رفته است.

یک شهروند ساروی به خبرنگار بازار می گوید آخر انصاف کجاست که برای خرید یک عدد مرغ باید بیش از ۷۰ هزار تومان بپردازیم و وعده تنظیم بازار و کاهش قیمت مرغ چرا عملی نمی شود.

محمدی با اظهار اینکه مرغ منجمد و سهمیه ای را نمی توان پیدا کرد و به فروشگاه های منتخب می رویم، عنوان می کنند تمام شده و یا اینکه نداریم.

تامین نهاده و گرانی آن دغدغه فعالان مرغ بیان می شود و به رغم آنکه گمرک می گوید تخریص کالاها و نهاده های دامی در دست انجام است و پشتیبانی دام نیز از توزیع ۱۵۰ هزار تن نهاده خبر می دهند گویا هنوز این نهاده ها به تولید و مرغداری ها نرسیده و بازار مرغ همچنان پرتلاطم است.

عطاء اله حسن زاده رئیس اتحادیه مرغداران مازندران درگفتگو با خبرنگار بازار درباره مدیریت بازار مرغ و اینکه چرا نوسانات قیمت ها هر سه ماه درمیان رخ می دهد، افزود: کرونا سبب بروز مشکلاتی در حوزه بازار مصرف و پرورش مرغ شده است.

وی به مشکل تامین نهاده ها و توزیع آن اشاره کرد و گفت: عمده دغدغه مرغداران مربوط به تامین نهاده ها است و این مسئله سبب شده تا هزینه تولید بسیار بالا رود.

وی در عین حال به جوجه ریزی ۱۱ میلیون قطعه ای در استان اشاره می کند و برهم خوردن عرضه و تقاضا را ناشی از نگرانی از تامین نهاده ها بیان می کند و خواستار توجه مسئولان به این مسئله شد و گفت: این نگرانی سبب شده عا واحدهای مرغداری نسبت به تخلیه زودهنگام اقدام کنند.

روغن همچنان نایاب است
درحالی مازندران بامازارد تولید مرغ روبرو هستند که ظرفیت صادراتی آن بیش از ۱۰۰ هزار تن است و ضعف در مدیریت بازار مرغ سبب افزایش قیمت ها و نوساناتی در این بخش شده است.به سراغ روغن که برویم، تهیه روغن های سرخ کردنی در فروشگاه های بزرگ و کوچک مازندران به یک رویا مبدل شده است و برخی از فروشگاه داران از عرضه آن نیز خوددداری می کنند.

این وضعیت درحالی است که مازندران ۱۰ درصد روغن های خام وارداتی به کشور را تصفیه می کند و ۱۰ کارخانه روغن کشی به صورت شبانه روزی در استان مشغول کار هستند.وضعیت کمبود روغن در حالی است که میزان نیاز روزانه مازندران به روغن ۱۷۰ تن است و توزیع هزار تنی روغن هم نتوانست وضعیت بازار این محصول را آرام و متعادل سازد.

یک شهروند نوشهری می گوید فروشگاه های چند شهرستان را برای تهیه روغن سرخ کردنی زیرگذاشته ام و پس از چند روز موفق به خرید یک قوطی کوچک روغن شدم.

وی با بیان اینکه فروشگاه داران در کنار روغن مشتریان را به خرید تن ماهی و یا رب گوجه مجبور می کنند، افزود: ضعف نظارت ها سبب کمبود و نایاب شدن روغن است و باید نظارت بیشتری صورت گیرد.

حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با بیان اینکه مصرف کل روزانه روغن در استان ۱۷۰ تن است و از این میزان حدود ۹۰ تن در صنایع و بقیه توسط خانوار مصرف می شود، به مشکل توزیع روغن اشاره کرد و گفت: اختلال در توزیع سبب تاخیر در ارسال روغن شده است.

وی گفت: حمل و روغن چند روزی متوقف شده بود و حدود پنج روز ارسال روغن خام از بنادر جنوب متوقف شده بود این مسئله باعث بروز مشکلاتی شده است.

طی دو هفته اخیر فروش روغن فروشگاه های بزرگ چندبرابر هفته قبل از آن شد و به این کار ۱۰ درصد احتکار روغن را باید اضافه کنیم

قوانلو با بیان اینکه ۱۰ درصد تصفیه روغن خام کشور در مازندران انجام می شود، یادآور شد: طی دو هفته اخیر فروش روغن فروشگاه های بزرگ چندبرابر هفته قبل از آن شد و به این کار ۱۰ درصد احتکار روغن را باید اضافه کنیم.

رئیس سازمان صمت مازندران ۹۰ درصد مشکل کمبود روغن را احتکار خانگی ذکر کرد و گفت: تا شش ماه پیش مشکل فروش روغن داشتن و اکنون به دلیل احتکار با کسری روغن مواجه هستیم.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار تن روغن در استان توزیع شده است، این میزان را نیاز ۱۳ روز دانست و گفت: احتکار خانگی و هجوم مردم برای خرید مشکلاتی را ایجاد کرده است.

پایش بازارهای مازندران و کمبود روغن و گرانی اجناس از جمله مرغ بیش از هر چیزی ضعف نظارت ها را نمایان می سازد و در حال حاضر ۲۵۰ ناظر وبازرس بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنفی در استان را نظارت می کنند و پاسخگونبودن نیازها سبب رشد تصاعدی قیمت ها و کمبود اقلام شده است.

کد خبر: ۵۶٬۲۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha