۹ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۴
لبنیات از سفره مردم حذف شد؛ افزایش ۳۵درصدی قیمت شیر در خراسان شمالی
حرف دلالان به کرسی نشست؛

لبنیات از سفره مردم حذف شد؛ افزایش ۳۵درصدی قیمت شیر در خراسان شمالی

بجنورد- دلالان این بار با افزایش قیمت شیر خام در خراسان شمالی، به حرف خود عمل و لبنیات را از سفره اقشار کم‌درآمد حذف کردند این در حالی است که مردم متضرر اصلی این ماجرا هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: تیرماه سال جاری بود که قیمت فرآورده‌های لبنی از سوی ستاد تنظیم بازار ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش یافت و اکنون افزایش دوباره قیمت مواد لبنی ازجمله شیر خام در این روزها نارضایتی مردم را به دنبال داشته است. زیرا گران شدن هر لیتر شیر خام منجر به افزایش قیمت لبنیات در کارخانه‌های لبنی می‌شود و این افزایش‌های گاه‌وبیگاه، دهک‌های ضعیف جامعه را در تأمین سبد مصرفی خود دچار مشکل کرده و کار را به‌جایی رساند که بسیاری از خانواده‌ها چاره‌ای جز حذف محصولات لبنی ندارند زیرا درآمدهای ناچیز جوابگوی رشد افسارگسیخته قیمت اقلام اساسی نیست.

جلوی گران شدن گرفته نمی شود
حال اگر جلوی این گران شدن لبنیات گرفته نشود، با کاهش مصرف شیر و تأمین نشدن کلسیم موردنیاز اقشار مختلف جامعه شاهد افزایش بیماری پوکی استخوان خواهیم بود. تا هفته گذشته قیمت شیر در واحدهای صنفی خراسان شمالی کیلویی سه هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شد که این قیمت اکنون به شش هزار ۵۰۰ تومان افزایش‌یافته است.

درحالی‌که شیر از دامداران و تولیدکنندگان کیلویی دو هزار و ۷۰۰ تا سه هزار و ۲۰۰ خریداری و به واحدهای صنفی چهارتا پنج هزار تومان فروخته می‌شود و در این میان تنها دلالان از این اختلاف قیمت‌ها سود می‌برند و تولیدکننده و مصرف‌کننده هر دو متضرر می‌شوند. باوجود وضعیت اقتصادی کنونی مردم و باوجود تعطیلی اصناف و کاهش کسب‌وکارها حداقل کمکی که می‌توان به مردم کرد، جلوگیری از افزایش قیمت شیر و به دنبال آن دیگر فرآورده‌های لبنی نظیر ماست و دوغ و... است.

عدم ثبات قیمت
رضا نژاد یکی از شهروندان در این رابطه با بیان اینکه متأسفانه در سال جدید هرروز قیمت‌ها تغییر می‌کند و شاهد افزایش چند برابری قیمت مرغ، گوشت تخم‌مرغ، روغن، لبنیات و... هستیم، گفت: مدتی است قیمت شیر ثابت نیست و هر فروشگاهی به قیمت دلخواه شیر را می‌فروشد. هفته گذشته شیر را به قیمت کیلویی پنج هزار و ۵۰۰ می‌خریدم این هفته با هفت هزار تومان در هر کیلو افزایش‌یافته است.

شیر از دامداران و تولیدکنندگان کیلویی دو هزار و ۷۰۰ تا سه هزار و ۲۰۰ خریداری و به واحدهای صنفی چهارتا پنج هزار تومان فروخته می‌شود

یکی از دامداران دراین‌باره می‌گوید: بااینکه هزینه تمام‌شده تولید و متعاقب آن قیمت فروش افزایش‌یافته است اما بازهم قیمت فروش در بازار مصرف فاصله بیشتری باقیمت خرید از تولیدکننده دارد که مشخص می‌شود همچنان دلالان حضور پررنگی در بازار دارند.

این دامدار می‌افزاید: هرچند این روزها افزایش بی‌رویه نرخ نهاده‌های دام و طیور عامل اصلی گرانی شیر و تخم‌مرغ در بازار شده اما هنوز در این زمینه چاره‌ای اندیشیده نشده است و تولیدکنندگان همچنان در دوراهی تولید و تعطیلی واحدشان مانده‌اند.

افزایش هزینه تمام‌شده تولید
رسولی یکی از فروشندگان  لبنیات نیز می‌گوید: تا چند روز قبل هر کیلو شیر را چهار هزار و ۵۰۰ تومان از دلالان تحویل می‌گرفتیم اما از روز شنبه قیمت هر کیلو شیر به پنج هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یافت که با احتساب سود قانونی به قیمت شش هزار و ۵۰۰ تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

وی می افزاید: متأسفانه دلالان مدت زیادی است که بازار شیر را در اختیار گرفته‌اند و به‌دلخواه قیمت‌ها را افزایش می‌دهند. دو هفته پیش زمانی که به یکی از دلالان برای گرانی قیمت شیر گلایه کردم گفت که از اول آذر بازهم افزایش قیمت داریم.

یکی دیگر از فروشندگان شیر بابیان اینکه شیر تحویلی از سوی دامداری‌ها به فروشگاه در هفته جاری یک هزار تومان در هر کیلو افزایش داشته است می‌گوید: هرچه قدر قیمت لبنیات افزایش یابد، تقاضا برای خرید در بازار کاهش می‌یابد که این امر آسیب جدی به صنعت وارد می‌کند.

شیر تحویلی از سوی دامداری‌ها به فروشگاه در هفته جاری یک هزار تومان در هر کیلو افزایش داشته است

حسینی می‌افزاید: دامداران در پاسخ به افزایش قیمت شیر، افزایش قیمت نهاده‌های دامی و کرایه‌های حمل را علت گرانی اعلام می‌کنند و با این وضعیت، ما هم مجبور به افزایش قیمت در فرایند تولید ماست و پنیر... شدیم. با افزایش قیمت مواد لبنی میزان فروش در فروشگاه ما هم نسبت به گذشته کاهش داشته و بسیاری از مردم ضعیف شیر و مواد لبنی را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند.

سود۵۰درصدی دلالان
در این میان رئیس اتحادیه مرغ فروشان، قصابان، تخم‌مرغ و لبنیات‌فروشان در خراسان شمالی نیز می‌گوید: هر بطری شیر صنعتی را از روز شنبه هزار و ۵۰۰ تومان گران کردند که معادل ۳۳ تا ۳۵ درصد افزایش قیمت دارد.

قاسم‌زاده با بیان اینکه طبق پیگیری‌هایی که داشتم شنبه‌ی هفته‌ی گذشته درحالی‌که هر کیلو شیر از دامدار سه هزارتا سه هزار و ۲۰۰ تومان خریداری‌شده بود، به واحدهای صنفی چهار هزار و ۳۰۰ تا پنج هزار و ۵۰۰ تومان تحویل داده شد، می گوید: متأسفانه همان تعداد اندک دلال در بجنورد شیرها را از دامداران به قیمت پایین خریداری و باقیمت بالا به واحدهای صنفی عرضه می‌کنند که حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد افزایش سود دارند.

وی با بیان ایکه حدود یک ماه قبل دلالان اعلام کردند از آذر قیمت شیر افزایش می‌یابد و این وعده‌شان را در اولین روز آذر محقق کردند، می افزاید: از مسئولان تقاضا داریم به این قضیه ورود کنند و مانع اختلاف قیمت‌های هزار و ۵۰۰ تا دوهزارتومانی که دلالان ایجاد کرده‌اند، شوند از سوی دیگر هنوز مصوبات کارگروه ستاد تنظیم بازار استان که دو ماه قبل برای ساماندهی این وضعیت اتخاذ شدند، اجرایی نشده‌اند.

تصویب در کارگروه تنظیم بازار
رئیس اتحادیه مرغ فروشان، قصابان، تخم‌مرغ و لبنیات‌فروشان در خراسان شمالی می‌گوید: در این کارگروه مصوب شد که مباشران جمع‌آوری شیر در استان شناسایی و برای آنان پروانه کسب صادر شوند تا فعالیت آنان در این شبکه رسمی باشد.

قاسم‌زاده می‌افزاید: در این کارگروه همچنین مصوب شد تا فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراهای روستاها همچنین دامپزشکان قیمت مصوب شیر خام را به‌تمامی دامداران اعلام کنند تا کمتر از این نرخ مصوب شیر خود را به مباشران نفروشند و دامداران از مباشران فاکتور خرید دریافت کنند.

مصوب شد تا فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها، دهیاری‌ها و شوراهای روستاها همچنین دامپزشکان قیمت مصوب شیر خام را به‌تمامی دامداران اعلام کنند

حذف مواد غذایی
حال با افزایش مکرر قیمت شیر و سایر مواد لبنی موجب شده این ماده غذایی مهم به‌تدریج از سفره غذایی مردم حذف شود که در این زمینه ضرورت دارد دستگاه‌های نظارتی درزمینهٔ کنترل قیمت مواد لبنی، واحدهای تولیدی تا بازار را با حساسیت بیشتری رصد کرده و با افزایش قیمت‌های غیرقانونی برخورد کنند و ستاد تنظیم بازار نیز با تعیین و تصویب به‌موقع قیمت‌ها از افزایش غیرمنطقی قیمت و ایجاد هرج‌ومرج در این بخش جلوگیری کند.

با عنایت به پیگیری‌های مکرر خبرنگار بازار درخصوص علت افزایش قیمت شیرخام در استان، متاسفانه مسئولان پاسخگو نبودند. گفتنی است در خراسان شمالی ۶۱ واحد گاوداری شیری صنعتی  فعال وجود  دارد و سالانه ۱۵۳ هزار و ۵۰۰ تن شیر خام در استان تولید می‌شود.

کد خبر: ۵۶٬۱۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Ou IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۰۹
      0 0
      کل ایرا گران شده