۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
«جانت یلن»؛ اولین خزانه‌دار زن در آمریکا/ گزینه‌ای که ترامپ با او مشکل داشت
بایدن معرفی کرد؛

«جانت یلن»؛ اولین خزانه‌دار زن در آمریکا/ گزینه‌ای که ترامپ با او مشکل داشت

«جانت یلن» را اقتصاددانی برجسته می دانند که سابقه ای طولانی برای کار در دولتهای دموکرات امریکا دارد. او در دولت باراک اوباما رییس فدرال رزرو بود و در دولت کلینتون ریاست کنسول مشاوران اقتصادی کاخ سفید را بر عهده داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: «جانت یلن» اقتصاددان برجسته امریکایی  به عنوان وزیر خزانه داری امریکا انتخاب شد. او اولین زنی است که  به عنوان وزیر خزانه داری انتخاب شده است و سابقه ای بسیار طولانی در دولتهای دموکرات قبلی دارد. 

او در دوره باراک اوباما  ریاست فدرال رزرو امریکا را بر عهده گرفت. او اولین زنی است که در تاریخ امریکا به عنوان رییس فدرال رزرو انتخاب شده است. سی ان ان نوشت: «در طول تاریخ همیشه ریاست فدرال رزرو در امریکا به یک مرد سفید پوست واگذار شده بود و یلن اولین زنی بود که توانست در این موقعیت قرار بگیرد و در این شغل هم بسیار موفق ظاهر شد. او فردی بود که توانست اقتصاد امریکا را در یکی از سخت ترین بحران ها هدایت کند و از رکود سال ۲۰۰۸ برهاند به همین دلیل در این موقعیت سخت اقتصادی هم می تواند بسیار موفق باشد.»

جو بایدن رییس جمهوری منتخب امریکا پیشتر اعلام کرده بود که گزینه مد نظر خود برای وزارت خزانه داری را قبل از جشن شکرگزاری امریکا اعلام می کند. سپس این گزینه برای تایید نهایی به سنا معرفی می شود و در صورتیکه اکثریت اعضای سنا یعنی حداقل ۵۱ نفر از اعضا او را تایید کنند، یلن می تواند به عنوان وزیر خزانه داری وارد کاخ سفید شود. در صورتیکه جمهوری خواهان اکثر کرسی های سنا را به خود اختصاص دهند و بتوانند دو کرسی ایالت جورجیا را نیز به خود اختصاص دهند، در مجموع ۵۲ کرسی از کرسی های سنا را به خود اختصاص خواهند داد و در مقابل ۴۸ کرسی به دموکراتها اختصاص خواهد داشت. در نتیجه برای تایید وی به عنوان وزیر خزانه داری امریکا علاوه بر دموکراتها باید حداقل سه سناتور جمهوری خواه هم یلن را تایید کنند.

ترامپ یکی از منتقدان اصلی سیاستهای یلن است
 فاکس بیزینس در مورد این زن اقتصاددان امریکایی نوشت: «یلن  باید از تجربیات سالهای ۲۰۰۸ برای احیای  اقتصاد بحران زده این روزهای امریکا استفاده کند. او اقتصادی بسیار آسیب پذیر و شکننده را تحویل می گیرد و با نرخ بالای بیکاری در کشور مواجه است. او باید این بار هم اقتصاد آسیب دیده امریکا را اصلاح کند.»

 یلن در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما برای حمایت از اقتصاد داخلی اقدام با کاهش نرخ بهره و ثبات نگهداشتن نرخ بهره در سطح بسیار پایین کرد. سیاستی که باعث شد تا سرعت احیای اقتصادی کشور افزایش پیدا کند. دونالد ترامپ در جریان رقابتهای انتخاباتی سال ۲۰۱۶ از این سیاست به شدت انتقاد کرد و تاکید کرد دلیل اجرای این سیاست توسط یلن تنها و تنها حمایت از دولت اوباما است و اجرای این سیاست زیربنای اقتصادی و علمی ندارد. جالب این جاست که بعد از اینکه جرمی پاول رییس فدرال رزرو دولت ترامپ از اواخر سال ۲۰۱۸ اقدام به افزایش نرخ بهره کرد، بازهم دونالد ترامپ از او انتقاد کرد و این سیاست را نادرست ارزیابی کرد.

یلن در دوره کلینتون هم فعالیت می کرد
 جانت یلن در دوره ریاست جمهوری بیل کلینتون هم در امریکا فعالیت می کرد. او  در آن سالها ریاست کنسول مشاوران اقتصادی  دولت امریکا  را بر عهده داشت و توانسته بود سیاستهای مهمی برای تقویت نرخ رشد اقتصادی در امریکا اجرا کند. او سالها سابقه همکاری با موسسه مطالعات اقتصادی بروکینگز را داشته است و طبق نوشته فاکس بیزینس، این موسسه مطالعاتی از یلن به عنوان یکی از برجسته ترین اقتصاددانان امریکایی نام برده است.

این اقتصاددان برجسته امریکایی در سال ۱۹۷۱ میلادی مدرک دکتری رشته اقتصاد خود را از دانشگاه ییل دریافت کرد و سپس  به عنوان استاد اقتصاد جذب جامعه دانشگاهی شد. او از سال ۲۰۰۴ به عنوان رییس فدرال رزرو سان فرانسیسکو کار کرد و این شغل را تا انتهای سال ۲۰۱۰ ادامه داد. در سال ۲۰۱۰ بود که این زن اقتصاددان توانست به عنوان معاون هیات مدیره فدرال رزرو امریکا انتخاب شد و کارش را در واشنگتن شروع کرد و سپس توانست رسما به عنوان رییس فدرال رزرو در دولت اوباما انتخاب شود.

هم اکنون استیون مونیچن وزیر خزانه داری امریکا است. او روز جمعه در مصاحبه ای با سی ان بی سی گفت درصورتیکه جایگزین او معرفی و تایید شود، او با وزیر جدید همکاری می کند و اطلاعات مورد نیاز دوره گذار را به او ارایه می دهد.

یلن مخالف افدایش بدهی های دولتی است
نکته مهم در مورد یلن این است که او یکی از منتقدان سیاست افزایش بدهی های دولتی در امریکا است و بارها تاکید کرده است امریکا بیش از اندازه استقراض کرده است. او افزایش بدهی های دولتی را عامل مشکلات زیادی می داند و بر این باور است باید سیاستهای مالی در کشور اصلاح شود. او سابقه زیادی در کنترل نرخ بیکاری، ایجاد اشتغال و اجرای سیاستهای مالی و پولی که زمینه را برای اصلاح اقتصادی فراهم می کند دارد.

نیویورک تایمز انتخاب جانت یلن توسط جو بایدن را به معنای تلاش بایدن برای استفاده از نیروهای ماهر و توانمند برای حل بحران اقتصادی ناشی از همه گیری کرونا می داند و بر این باور است که دولت بایدن فرصتی برای آزمون و خطا و اشتباه در سیاستگذاری در سالهای پیش رو  نمی بیند.

کد خبر: ۵۶٬۱۵۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha