۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
 ۶۶ حلقه چاه آب غیر مجاز در زنجان مسدود شد
مدیرعامل آب منطقه ای زنجان:

۶۶ حلقه چاه آب غیر مجاز در زنجان مسدود شد

زنجان- افشاری، مدیرعامل آب منطقه ای زنجان با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری ۶۶ حلقه چاه آب غیر مجاز مسدود شده است، گفت: انسداد ۳۵۰ حلقه چاه هدفگذاری شده است.

اسماعیل افشاری در گفتگو با خبرنگار بازار، به وضعیت دشت‌های استان زنجان اشاره کرد و گفت: سفره های آب دشت‌های استان هر سال ۷۱ سانتی‌متر افت دارند و این در حالی است که طی دو سال اخیر به خاطر بارش‌هایی که داشتیم، کمی بهتر شده است. 

وی اظهار کرد: متوسط افت آب دشت زنجان ۵۱ سانتی‌متر است، این در حالی است که در سال آبی ۹۹ – ۹۸ نه تنها این میزان افت را نداشتیم، بلکه ۶۰ سانتی‌متر نیز بالاآمدگی آب را شاهد بودیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: در کل شاهد متوسط افت ۱۵ متری در دشت زنجان هستیم و فقط طی دو سال اخیر شاهد بالاآمدگی ۶۰ سانتی‌متری آب بوده‌ایم و این نشان‌دهنده آن است که اگر بارش‌ خوب باشد  و برداشت‌ها کاهش یابد، می‌توان دوباره شاهد احیای دشت‌ها بود که طرح تعادل‌بخشی نیز به دنبال همین موضوع است.

افشاری ابراز کرد: دشت سجاس سالانه ۴۰ سانتی‌متر افت آب دارد که در سال آبی ۹۹ – ۹۸ حدود ۶۴ سانتی‌متر بالاآمدگی داشت.

وی افزود: دشت ابهر نیز که یکی از دشت‌های ممنوعه و بحرانی استان است که  سالانه یک متر و ۲۰ سانتی‌متر افت آب دارد و  در سال آبی جدید، یک متر و ۶۰ سانتی‌متر بالاآمدگی داشته است. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان، به انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال‌جاری تعداد ۶۶ حلقه چاه آب غیر مجاز پر شده و برنامه هدفگذاری این است که تاپایان سال جاری ۳۵۰ حلقه چاه آب غیر مجاز پر شود. 

افشاری، با بیان اینکه هدررفت چندانی در حوزه آبریز استان وجود ندارد، گفت: برداشت اضافی آب از چاه‌های غیر مجاز ۳۵۰ میلیون مترمکعب است. 

مدیرعامل شرکت آب منظقه ای زنجان افزود: دستورالعمل خسارت آبخوان از سوی وزارت نیرو صادر شده و جریمه‌هایی که در این زمینه صادر می‌شود، بازدارنده بوده چون تعهد اخذ می‌شود. 

افشاری یاد آورشد: افرادی خاطی برای سال اول علاوه بر جریمه، اخطار کتبی دریافت کرده و برای بار دوم پروانه بهره‌برداری‌ ابطال می‌شود که در همین راستا ۴۵ مورد به دلیل تمکین نکردن از این دستورالعمل، مشمول ابطال پروانه شدند.

کد خبر: ۵۶٬۱۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha