۳ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۸
افزایش صادرات در حوزه کشاورزی نیازمند تأمین تجهیزات و زیرساخت‌های حمل و نقل است
رئیس اتاق بازرگانی قم:

افزایش صادرات در حوزه کشاورزی نیازمند تأمین تجهیزات و زیرساخت‌های حمل و نقل است

قم - خاکی، رئیس اتاق بازرگانی قم افزایش صادرات در حوزه کشاورزی نیازمند تأمین تجهیزات و زیرساخت‌های حمل و نقل دانست و گفت: کشورهای همسایه بازار خوبی برای محصولات کشاورزی ما هستند.

به گزارش بازار به نقل از اتاق بازرگانی قم، ابوالفضل خاکی در بیست و هشتمین جلسه هیئت رئیسه اتاق بازرگانی قم که به صورت بر خط (مجازی) برگزار شد، در مورد محدودیت‌های اخیر ناشی از کرونا، گفت: جمهوری اسلامی ایران در ۴۰ سال گذشته کارنامه درخشان و موفقی در مبارزه با بیماری‌ها دارد که اگر روندشان به پایان نرسیده بود، حالا از کرونا هم می‌توانستند خطرناک‌تر باشند.

وی با بیان اینکه کشور ما در ریشه‌کنی، حذف و کنترل بیماری‌هایی مثل فلج اطفال، کزاز، سالک و... موفقیت‌هایی داشته است که در سطح منطقه و جهان قابل طرح و افتخار است، افزود: در کنار توانمندی جامعه پزشکی و کادر درمانی آنچه موجب موفقیت در این طرح‌ها شد و برای تکرار آنها به آن نیاز داریم مشارکت مردم است، هرچند اجرای این طرح‌های ملی با مشارکت جدی و استفاده از ظرفیت بسیج همگانی بود اما مشارکت عموم مردم را نباید نادیده گرفت.

رئیس اتاق بازرگانی قم گفت: مشارکت چشمگیر مردمی در طرح واکسیناسیون فلج اطفال در کشور منجر به آن شد که این بیماری در حال حاضر در کشور ما وجود ندارد و بیش از 95 درصد مردم در شهرها و روستاها به مراکز بهداشتی برای دریافت واکسن فلج اطفال دسترسی دارند، حال در مورد کرونا هم باید چنین اجماعی صورت گیرد که تمام مردم دوشادوش تمام ارگان‌های درگیر حوزه بهداشت و سلامت برای پیشگیری از این بیماری با رعایت جدی ایمنی و بهداشتی و پرهیز از مسافرت‌های غیرضروری و عدم حضور در مکان‌های شلوغ مشارکت کنند تا این بیماری به طور کامل تحت کنترل قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی قم در مورد تورم مربوط به کالاها نیز بیان داشت: در حوزه تورم شاخص‌های متعددی تأثیرگذار هستند که توسط بانک مرکزی محاسبه و اعلام می‌شود و هرسال با توجه به نرخ تورم و افزایش قیمت‌ها و ارزیابی آنها حداقل حقوق تعیین می‌شود، این در حالی است که این برنامه‌ریزی‌ها برای توان خرید اقشار با حقوق ثابت انجام می‌شود اما مسئله مهم در کنترل تورم موضوع نقدینگی است که با افزایش قیمت‌ها نیاز بازار به سرمایه‌گذاری و تهیه نقدینگی هر روز بیشتر می‌شود و در رابطه با تجارت خارجی چه در مورد واردات و چه در مورد صادرات نقدینگی نیاز اصلی است که نقش تأثیرگذاری در تمامی معاملات را ایفا می‌کند مهم‌ترین موضوع توان خرید کل اقشار جامعه است.

وی ادامه داد: برخی از فعالین اقتصادی معتقدند شاه کلید حل مشکلات، افزایش حقوق کارگران و احیاء بخش کشاورزی است البته که حل مشکلات صرفاً از راه افزایش حقوق و صرفاً احیاء بخش کشاورزی به دست می‌آید ما باید نگاه گسترده‌تری نسبت به حل مشکلات اقتصادی داشته باشیم و نظر من این است که حل مشکلات تولید به صورت کلی در بخش صنعت، معدن و کشاورزی همراه با صادرات کالا در سطح گسترده (شامل همه اقلام) راه نجات کشور است.

خاکی با بیان اینکه موفق‌ترین کشورهای دنیا متکی به صادراتی هستند که ایجاد اشتغال می‌کند و ارزش افزوده زیادی را به همراه دارد و این ثروت را برای جامعه می‌سازد، گفت: کشورهایی مثل چین، کره، ژاپن و حتی کشورهایی مثل مالزی، سنگاپور و اندونزی در منطقه آسیا روند بسیار خوبی را از بابت صادرات محصولات خود داشتند.

وی با تأکید بر اینکه انتظار ما این است دولت برای افزایش صادرات اولاً تسهیلات برای ورود مواد اولیه را فراهم سازد ثانیاً تثبیت نرخ ارز بسیار قوی‌تر می‌تواند باشد، اظهار داشت: شناخت کامل از توانایی‌های داخلی و صنایع داخلی، باید تصمیم ما را در تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها جدی‌تر سازد.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران گفت: به جای خام فروشی در صادرات نگاهمان برای تجهیز کارخانجات به تکنولوژی تغییر کند تا برای رسیدن به محصولات روز دنیا و حضور در بازارهای جهانی شرکت‌های داخلی بتوانند یک چشم انداز هدفمند تعریف کنند.

وی در همین رابطه ادامه داد: در حوزه کشاورزی می‌توانیم با ایجاد زیرساخت و تأمین تجهیزات و اصلاح ناوگان حمل و نقل به صورت کانتینرهای سردخانه‌ای و خیلی از عوامل دیگر که می‌تواند ایجاد شود تا بتوانیم افزایش صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه به خصوص روسیه و ورود به این بازارها را داشته باشیم.

به عقیده خاکی، برای افزایش صادرات غیرنفتی همواره باید تأمین مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها و تسهیل آن برای ورود به کشور در دستور کار دولت قرار گیرد و کنترل قیمت‌های ارزی در بازار و همچنین تأمین نقدینگی کارخانه‌ها و جلوگیری از هر مانع تراشی برای تولید شرایط را برای سرمایه‌گذاران به جهت سرمایه‌گذاری در حوزه تولید فراهم سازد تا منصرف نشوند و سپس به بازارهای غیر مولد مانند خرید زمین، ملک، سکه و دلار مراجعه کنند که این موضوع رونق اقتصاد را به رکود نزدیک می‌کند.

کد خبر: ۵۶٬۱۰۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha