۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
تحقق آینده ای سبزتر با خدمات مالی سبز

تحقق آینده ای سبزتر با خدمات مالی سبز

در راستای رویارویی با تغییرات آب و هوایی و فراهم کردن محیط زیست سبزتر، تحول در امور مالی سبز تحقق پیدا می کند. به طوری که حامیان آن امیدوارند که با این ابزار به سبز نگه داشتن سیاره کمک کنند؛ همچنین معتقدند با اوراق قرضه و سایر ابزارهای سرمایه گذاری شده در پروژه های سازگار با محیط زیست، می توان در این مسیر گام موثر برداشت.

به گزارش "فرانس 24"، این درحالی است که سین کیدنی، مدیر اجرایی شرکت مالی کلایمت بوندز اینیتیتو (1)، در کنفرانس تأمین مالی تغییرات آب و هوا که توسط بانک بازسازی و توسعه اروپا در لندن برگزار شد، گفت: برخی سرمایه گذاران آمریکایی در زمینه هایی هچون پنل های خورشیدی فعالیت دارند در عین حال که نگران گرم شدن زمین نیستند و اکثر آنها اهمیتی به این موضوع نمی دهند.

کیدنی افزود: آنها فقط به قیمت اهمیت می دهند. همچنین وی پیش بینی کرد که برای داشتن آینده ای با کربن کم، 90 تریلیون دلار سرمایه گذاری تا سال 2050 در زمینه هایی از جمله خنک کننده های کم مصرف، کشاورزی شهری و حمل و نقل سبز نیاز است.

درحالی که می توان "اوراق قرضه سبز" صادر شده توسط دولت ها، شهرداری ها و شرکت هایی که درآمد آنها به توسعه پایدار اختصاص یافته است را در این مسیر قرار داد.

در همین راستا ماه گذشته، شماری از صادرکنندگان که در زمینه صدور اوراق فعالیت دارند شامل سازمان حمل و نقل شهری متروپولیتن در نیویورک، در یکی از شهرهای مختلف ایالات متحده، اعلام کردند مایل نیستند منتظر دولت و شک و تردید رئیس جمهور دونالد ترامپ  درباره مقابله با تغییرات اقلیم باشند، زیرا آنها برای تطبیق زیرساخت های خود برای آینده ای کم کربن برنامه دارند.

باید اشاره کرد که جامعه سرمایه گذاری با وجود امتناع و عدم همکاری ایالات متحده و سایر اقتصادهای بزرگ،هر چه گسترده تر در حال گام گذاشتن در مسیر سیاست های اقلیمی برای ترسیم نقشه راه پیش روی پیمان 2015 پاریس است.

 همچنین بلک راک (BlackRock)، بزرگترین صندوق مدیریت دارایی در جهان، ماه گذشته با اعلام انتقال و خروج از سرمایه گذاری های مبتنی بر زغال سنگ، باعث شوک بزرگی به این صنعت شد.

نیک اندرسون، عضو هیئت مدیره استانداردهای بین المللی گزارشگری مالی، که در حال تهیه راهنمای جدید آب و هوا برای حسابداران شرکت است، گفت: خطر آب و هوا تبدیل به جریان اصلی برای سرمایه گذاران شده است و به نظر می رسد که ما به یک نقطه مهم رسیده ایم.

طبق گزارش کلایمت بوندز اینیتیتو، در سال 2019، بازار اوراق قرضه سبز در سراسر جهان به حدود 258 میلیارد دلار رسیده است و پیش بینی می شود که امسال هم با رشد همراه باشد.

از سوی دیگر دپارتمان ها که در بانک های بزرگ برای فراهم کردن منبع مالی روی سه عامل مهم امور زیست محیطی، اجتماعی و حاکمیتی، متمرکز بودند، اکنون دید گسترده تری به سرمایه گذاری های جایگزین و سودمند دارند.

الکساندرا باسیروف، رئیس جهانی امور مالی پایدار مؤسسات مالی در بی‌ان‌پی پاریبا (2) معتقد است تأمین مالی محیط زیست کاملاً واقعی و ملموس شده است.

بانک هایی مانند بی‌ان‌پی و ای ان جی (3) با اعطای وام ها با بهره کم برای پروژه های سبزتر نسبت به پروژه ها با کربن بیشتر پیشگام شده اند. در عین حال که باسیروف در کنفرانس هشدار داد: این بازارها بدون داده های کافی، کارآمد نخواهد بود.

 اما چگونه می توان دارایی هایی را که در معرض خطر ناشی از تغییرات آب و هوا هستند را محاسبه کرد و چگونه می توان میزان ریسک را با توجه به میزان نتایج فاجعه بار گرم شدن دما تعیین کرد.

 در همین راستا آژانسهای ریسک اعتباری در حال نوشتن مدلهای جدیدی و محاسبه میزان وجوه سرمایه گذاری شده در این زمینه هستند، مانند وزن دارایی هایی که شرکتها قبلاً در سرمایه گذاریهای کاهش کربن داشته اند.

به گفته جیمز لیاتون، معاون در حوزه ریسک تغییرات آب و هوا در بخش سرمایه گذاران مودیز، سرمایه گذاری های سبز در حال حاضر به بخشی از اقدامات بنگاه های اقتصادی تبدیل شده است.وی براین باور است که پروژه های پایدار همراه با "نرخ پیش فرض پایین" ارایه می شوند، زیرا سرمایه گذاران آنها را معتبرتر می دانند.

کارگروه افشای مالی مربوط به اقلیم، ابتکاری که توسط شهردار پیشین نیویورک، مایکل بلومبرگ ایجاد شده است، در عین حال که وی نامزد کنونی ریاست جمهوری آمریکا هم محسوب می شود، هدف اش را روی منطقی کردن آنچه شرکت ها باید درباره شرایط اقلیمی به سرمایه گذاران گزارش دهند، متمرکز کرده است.

گفتنی است بانک های مرکزی در زمینه های مختلف تأمین مالی در این حوزه، اقداماتی را صورت می دهند. یک ابتکار عمل از توافق نامه پاریس، شبکه سبز سیستم مالی (4) است، که پلت فرمی برای بانکداران مرکزی برای بررسی ریسکهای مالی جهانی در مورد تغییرات آب و هوا است.

یکی از موارد قابل توجه این حوزه، صندوق ذخیره فدرال ایالات متحده است که مورد اعتراض دونالد ترامپ قرار گرفته،  این درحالی است که جروم پاول رئیس فدرال رزرو ماه گذشته اظهار داشت که به زودی (در این صندوق) ثبت نام خواهد کرد.

مورگان دسپرس، سرپرست دبیرخانه NGFS و معاون بخش ثبات مالی بانکو فرانسه، به خبرگزاری فرانسه گفت:کارکنان این شبکه "بطور منظم" با همکاران فدرال در تماس بوده اند.

وی افزود: هر اقدامی باید جهانی باشد، همچنین خاطر نشان کرد، مدعیان محیط زیست معتقدند که سیاستگذاران باید اختلافات خود را کنار بگذارند و با سرمایه گذاران در زمینه تغییرات اقلیمی همکاری کنند.

در عین حال از شنیده ها حاکی است که در کنفرانس یاد شده دولت ها توافق کنند که قیمت واقعی کربن در بازار و تأثیرات آن روی آب و هوا به درستی برای سرمایه گذاران منعکس شود.

اریک اوشر، رئیس برنامه ابتکار مالی محیط زیست سازمان ملل، گفت: بدون قیمت گذاری کربن، نمی توان بیش از این کاری انجام داد.

پی نوشت:

1-Climate Bonds Initiative، یک شرکت سرمایه گذار غیر انتفاعی است که در زمینه اوراق بهادار برای راه حل های تغییر اقلیم تلاش می کند و شامل راه حل های در کاهش رد پای کربن در مناطق مختلف است. این شرکت در سال 2009 تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در لندن قرار دارد.

2- BNP Paribas

3- ING، بانک هلندی که مرکزش در آمستردام است.

4-(Network for Greening the Financial System (NGFS

کد خبر: ۵٬۶۰۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha