۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
کاسبی با چراغ خاموش؛ کرکره متخلفان پائین کشیده شد
بازار از مشهد مقدس گزارش می‌دهد؛

کاسبی با چراغ خاموش؛ کرکره متخلفان پائین کشیده شد

مشهد- محدودیت‌های کرونایی که از روز شنبه در تمامی شهرهای وضعیت قرمز به مرحله اجرا درآمده است گرچه با همکاری قریب به‌اتفاق ۸۵ درصد اصناف روبرو بوده اما به نظر می‌رسد هنوز برخی مشاغل در قبال این محدودیت ها مقاومت کرده و به فعالیت چراغ خاموش خود ادامه می دهند.

بازار؛ گروه استان‌ها: مشاهدات خبرنگار بازار از سطح شهر مشهد حاکی از آن است که در راسته بسیاری از خیابان‌ها هنوز تعدادی از اصناف سعی دارند تا دور از چشم بازرسان و صدور اخطاریه و یا تذکر تا می توانند از فرصت برای کاسبی استفاده کنند.

هرچند انتظار می‌رفت تمام واحدهای صنفی مشمول مصوبه در مشهد مقدس با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را تعطیل کنند، اما به دلیل نبود حمایت مالی از این مشاغل، این اقدام علی‌رغم تذکرات مسئولان توسط برخی فروشگاه‌ها ادامه داشته و ساعت فعالیت کاری این اصناف از قانون تبعیت نمی کند!

در حالی که بسیاری از صنوف مصوب و مشاغل غیر ضروری در مدت این دو هفته اجازه فعالیت نداشته و باید فعالیت صنفی خود را متوقف کنند اما با گشت و گذاری در سطح شهر بسیاری از مشاغل هم چون مشاوران املاک، فروشندگان لوازم تزئینی و کادویی و سایر مشاغلی که فعالیت آن ها ضرورت ندارد هر چند انگشت شمار اما به طور مخفیانه به فعالیت مشغول هستند.

گشت‌وگذار در سطح شهر
ساعت ۱۸ و ۳۰ دقیقه روز دوشنبه به طور موردی از چهار راه خیام مشهد مشاهدات خود را به رشته تحریر در می آوریم. جالب اینجاست که در نخستین برخورد با فعالیت فروشندگان کارت های عروسی و تولد در محدوده این چهار راه برخورد می کنیم.

در میانه خیابان دستغیب نیز در حالی که بسیاری از اصناف کرکره ها را پائین کشیده و با نصب بنر از مردم خواسته اند تا مایحتاج خود را تلفنی و یا از طریق سفارش اینترنتی تهیه کنند اما معدودی از فروشندگان لوازم شادی و جشن تولد بدون توجه به محدودیت ها به مشتریان خود خدمات ارائه می کنند!

با ورود به خیابان فلسطین نیز هنوز بسیاری از فروشگاه های دکوراسیون و وسایل تزئینی و هم چنین تعدادی از مشاوران املاک بی محابا به فعالیت خود ادامه داده و تمامی چراغ های فروشگاه  آن ها روشن و همراه با مشتری است!

در قالب خریدار وارد یکی از فروشگاه‌های دکوراسیون در خیابان فلسطین می‌شویم.در میان پرس‌وجو برای قیمت‌ها بحث ممنوعیت فعالیت را نیز پیش می‌کشیم اما فروشنده جوان می‌گوید: به ما رسماً ابلاغ نشده است.

وقتی از وی می‌پرسیم ممکن است موجب دریافت اخطار و یا پلمپ شوید اظهار می‌کند: هر وقت بازرس آمد کرکره را سه سوت پائین می‌کشیم.   

دخل‌وخرج نمی‌خواند
در میانه خیابان احمدآباد مشهد که حالا ساعت به ۱۹ نزدیک شده است اما یکی از فروشگاه‌های کفش هنوز به فعالیت ادامه داده و مشتریان زیادی نیز در آن حضور دارند.

متصدی فروش این مغازه که از تعطیلی‌ها و یا به قول خودش بگیر و ببندها به ستوه آمده ابراز می‌کند: ما از صبح تعطیل هستیم و فقط شب ها دو ساعت آن هم برای اینکه یک لقمه نان در بیاوریم مغازه را بازگشایی می کنیم.

وی به ما می گوید: تعطیلی اصناف گرچه به نفع مردم و برای سلامتی مردم است اما تن سالم بدون یک‌لقمه‌نان سالم نمی‌ماند.

این فروشنده جوان می‌گوید: دولت به‌طور یک‌جانبه فشارش را بر روی کسبه وارد می‌کند اما حساب این را نمی‌کند که خانواده ما از کجا باید نان بخورد؟

وی ابراز می‌کند: تا قبل از این هم کاسبی در طول روز به دو ساعت رسیده بود درحالی‌که باید ۱۷ میلیون تومان اجاره مغازه بدهیم چرا برای این موضوع دولت فکری نمی‌کند؟

متصدی این واحد صنفی تأکید می‌کند: تمامی مغازه‌های این راسته با توجه به مشکلات اقتصادی درگیر مسائل مختلف مانند افزایش مالیات، پرداخت تسهیلاتی بانکی و بیمه‌ای هستند که با این روند بدون شک به تعطیلی مشاغل و هم‌چنین ورشکستگی منجر خواهد شد.

گفتنی است در خیابان راهنمایی نیز برخی از کسبه که البته در کوچه های فرعی فعالیت داشته و یا در زیر زمین برخی از ساختمان های تجاری قرار گرفته اند از جمله آرایشگاه های مردانه و زنانه به طور خصوصی به مشتریان خود خدمات ارائه می کنند.

پلمب یک‌ماهه
مشاهدات خبرنگار ما نشان می دهد که برخی از کسبه به دلیل ترس از جرائم در نظر گرفته شده لذا صبح ها واحد صنفی خود را تعطیل نگاه داشته اما شب هنگام با این تصور که فعالیت بازرسان به دلیل اتمام وقت اداری به حداقل می رسد نسبت به بازگشایی واحد صنفی خود اقدام می کنند تا هم به قول خودشان لقمه نانی تهیه کنند و هم به خیال خود از فرصت تعطیلی همکاران و عدم حضور آن ها سود بیشتری کسب کنند.

در همین راستا مدیر بازرسی و نظارت بر اتحادیه اصناف مشهد بابیان اینکه گشت‌های نظارت و بازرسی با جدیت از نخستین روز اجرای این طرح  در تمامی سطح شهر حضور داشته و بازرسی ها محدود به ساعات اداری نمی شود به بازار گفت: از همان نخستین روز اجرای محدودیت‌ها افزون بر ۷۰ درصد از صنوف مشمول تعطیلی اجباری که در خیابان‌های اصلی و مرکز شهر مشهد مستقر بودند، قانون را رعایت کردند.

امیر دلداری بابیان اینکه ۱۵ گروه گشت مشترک شامل نمایندگان اتاق اصناف، اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی، مرکز بهداشت و سازمان صنعت معدن و تجارت در راستای بازرسی و نظارت بر اصناف فعال هستند، اظهار کرد: در نخستین روز از اجرای طرح ممنوعیت فعالیت مشاغل گروه‌های دو، سه و چهار باهدف مقابله با شیوع ویروس کرونا افزون بر ۱۴ هزار بازرسی انجام پذیرفت.

مدیر بازرسی و نظارت بر اتحادیه اصناف مشهد در خصوص اینکه گشت‌های بازرسی تا چه زمانی نسبت به بازرسی اقدام می‌کنند افزود: از این تعداد ۱۰ گروه صبح تا بعدازظهر و پنج گروه  نیز طی شب بر بازار نظارت دارند.

دلداری در خصوص برخورد با اصناف متخلف و جریمه‌های در نظر گرفته‌شده نیز اظهار کرد: بازرسی‌های انجام‌شده در همان نخستین روز از اجرای این طرح به صدور ۲۲۳ اخطار کتبی؛ تنظیم ۴۵ فرم جریمه و هم‌چنین پلمپ ۱۴ واحد صنفی منجر شد و صنوف متخلف اغلب واحدهایی بودند که یا اطلاع از این ممنوعیت‌ها نداشتند یا از پروانه کسب برخوردار نبودند.

وی با اشاره به اینکه این واحدها شامل فروشندگان پوشاک، آبمیوه و بستنی، خرازی، کافی‌شاپ بودند، افزود: واحدهای صنفی متخلفی که پلمپ می‌شوند، علاوه بر پرداخت جریم نقدی تا ۱۵ روز بعدازاین که ممنوعیت فعالیت واحدهای صنفی به اتمام رسید حق فعالیت ندارند.

تعطیلی ۳ هزار واحد صنفی
به گزارش خبرنگار بازار علاوه بر محدودیت‌های در نظر گرفته برای جلوگیری از فعالیت برخی اصناف بنا بر گزارش دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعداد سه هزار واحد صنفی نیز تاکنون به دلیل تخلفات بهداشتی تعطیل شدند که این موضوع موجب ابراز ناراحتی بسیاری از فعالان اقتصادی شده است.

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این رابطه گفت: در راستای کنترل ویروس کرونا و بر اساس بازدیدهای انجام‌شده از ابتدای شیوع همه‌گیری این ویروس تاکنون سه هزار واحد تهیه و توزیع مواد غذایی و عمومی به علت تخلف تعطیل شد.

علی‌اصغر حسنی بابیان این‌که در این مدت ۲۳۹ هزار و ۵۰۴ مورد بازدید و آموزش موارد پیشگیری و کنترل کرونا در مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی انجام‌شده است افزود: بازدید از ۶۳ هزار و ۵۰۰ مورد از اماکن عمومی در مناطق زیرپوشش انجام و نکات آموزشی نیز به فعالان این مراکز ارائه‌شده است.

وی با تأکید بر این‌که در راستای کنترل و قطع زنجیره انتقال کرونا با متخلفان این حوزه به‌طورجدی برخورد می‌شود ادامه داد: در این مدت هزار و ۹۶۹ مرکز تهیه و توزیع مواد غذایی و هزار و ۶۸ مکان عمومی به دلیل تخلف بهداشتی تعطیل‌شده ‌است.

پایان ماجرا
زندگی، زنده ماندن و امرارمعاش مردم در قالب مشاغل نه ساعت کار نمی‌شناسد و نه تعطیلی، اما اگر به دلایلی باید طرح اعمال محدودیت‌ها اجرا شود، بدون چتر حمایتی، اصناف دچار چالش جدی خواهند شد و ادامه این فشار اقتصادی به اصناف، دیگر قابل جبران نخواهد بود و قطعاً با ورشکستگی گسترده صنوف مختلف مواجه خواهیم شد.

کد خبر: ۵۶٬۰۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha