۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
اوراق وعده‌های بی‌بها در بورس بدعهدی دولت 
بازار گزارش می‌دهد؛

اوراق وعده‌های بی‌بها در بورس بدعهدی دولت 

اردبیل - بورس؛ بازاری که تب آن با حمایت و اعتمادسازی دولت تند شد، حالا روزهای ناخوشی را برای سهامداران رقم زده است.

نرگس محمدی؛ بازار: بورس؛ بازاری که در عرض چند ماه محبوبیت زیادی در بین خانوار ایرانی پیدا کرد و به‌یک‌باره تمام مردم از مرد و زن و کوچک و بزرگ برای بهره‌مندی از امتیاز این بازار برای ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی روانه دفاتر پیشخوان شدند.

بازاری به‌ظاهر کم ریسک با سوددهی روزانه که حمایت دولتی‌ها را هم به همراه داشت؛ همین مؤلفه‌ها کافی بود تا در روزهای رکود و تورمی اقتصاد کشور، بورس کلید طلایی و سِحرآمیز برای گره‌گشایی از زندگی پرتلاطم مردم باشد.

بورس حالا توانسته بود در اقتصاد نابسامان کشور، یکه‌تازی کند؛ بطوریکه از آغازین روزهای سال ۹۹، بیشتر تیترهای رسانه‌ها از رکوردهای جابجا شده در بورس می‌گفتند؛ «ثبت رکورد جدید در بورس»، «بورس بازهم رکورد زد»، «رکورد شاخص بورس شکست»، «رکورد تاریخی شکست»، «رکورد رشد روزانه شاخص کل شکسته شد»، «شاخص بورس در ایران رکورد شکست» و صدها تیتر جذابی که همه را وسوسه می‌کرد تا در این بازار به‌ظاهر مطمئن و باثبات، سرمایه‌گذاری کند.

با گرم شدن بورس، دولتی‌ها نیز از مستحکم شدن و قوی ماندن این بازار سخن می‌گفتند.

باید تلاش کنیم بازار بورس و سرمایه به یک تعادل اطمینان بخش برسد
خردادماه بود که حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در گفت‌وگو با فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی تأکید کرد: باید تلاش کنیم بازار بورس و سرمایه به یک تعادل اطمینان بخش برسد تا مردم با خیالی آسوده برای سرمایه‌گذاری در این عرصه اطمینان کامل داشته باشند.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: باید از طریق فروش اوراق مالی اسلامی برای تأمین مالی طرح‌های عمرانی کشور، برنامه‌ریزی و اقدام کنیم.

روحانی با اشاره به اینکه باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا همواره امکان عرضه سهام شرکت‌های سودده در بورس فراهم باشد، اظهار داشت: آگاهی بخشی و اطلاع‌رسانی دقیق از بازار سرمایه به مردم و استفاده صحیح و مطمئن آن‌ها از این بازار، بسیار حائز اهمیت است و می‌تواند موجب توسعه کشور و افزایش سرمایه مردم شود.

حمایت تمام‌قد دولت از این بازار، اعتماد سرمایه‌گذاران را به همراه داشت؛ سرمایه‌گذارانی که سالها بود به دنبال بازاری مطمئن برای سرمایه‌های نقدی خود بودند.

در این میان دهک‌های پایین جامعه نیز دل‌بسته بازار بورس شدند؛ بطوریکه سودهای روزانه ایام ابتدایی سال به دهن آن‌ها نیز مزه کرد. این همان زمانی بود که بسیاری از مردم، دار و ندار خود را نقد کرده و وارد بازار بورس شدند و اتفاقاً برای مقطعی به سودهای قابل‌توجهی نیز دست یافتند.

اما به‌یک‌باره ورق برگشت و اتفاقی که خیلی‌ها انتظارش را نداشتند، افتاد. بازار بورسی که همه به سبز بودن آن عادت داشتند به‌یک‌باره سُرخ پوش شد.

شرایط حالا بر وفق هیچ‌کس نبود. خطوط قرمز بورس هرروز بیشتر می‌شد و همین کافی بود مردم از بدعهدی دولت در راستای حمایت قاطع و مستحکم از بورس، انتقاد کنند.

یکی از سرمایه‌گذاران در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: قطعاً هر شخص که در بازار بورس سرمایه‌گذاری می‌کند باید در کنار سود، برای ضرر احتمالی نیز آمادگی داشته باشد اما منفی بودن شاخص‌ها برای بازه زمانی طولانی مدت نیز، منطقی و معقول به نظر نمی‌رسد.

مهران احمدی بابیان اینکه دولت نسب به مطمئن بودن بازار بورس تأکید داشت گفت: انتظار می‌رود دولتمردان از اعتماد مردم سوءاستفاده نکنند.

وی بابیان اینکه در حال حاضر بسیاری از سهامداران در شرایط سختی به سر می‌برند گفت: متأسفانه بسیاری از افراد به‌صورت هیجانی وارد بازار شده‌اند و همین مسئله مشکلات زیادی را به همراه داشته است.

برای بازگرداندن اعتماد به بازار بورس باید یک مدیریت حرفه‌ای در عرصه بازار گردانی انجام شود
در همین خصوص علی دنیادیده مدرس حوزه اقتصاد در گفتگو با خبرنگار بازار، بابیان اینکه در ماه‌های گذشته بی‌اعتمادی و نابسامانی در بازار بورس گله‌مندی‌های جدی را به همراه داشته است، تصریح کرد: مردم انتظار دارند در بازار سرمایه ثبات و اطمینان‌ خاطری از سود مشروع به وجود آمده و آن‌ها بتوانند در یک فرآیند چندساله بستر افزایش مشروع سرمایه‌های خود را همراه با سوددهی مناسب شاهد باشند.

مدرس دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی به فرازوفرود این حوزه به‌عنوان یک امر جدایی‌ناپذیر اشاره کرد و گفت: قطعاً در بلندمدت آثار مثبت مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌های بازار بورس به‌خوبی روشن خواهد بود و زمینه یک حرکت تحولی در این بخش شکل خواهد گرفت.

دنیادیده  افزود: برای بازگرداندن اعتماد به بازار بورس شایسته است یک مدیریت حرفه‌ای در عرصه بازار گردانی انجام شود تا به‌دوراز رفتارهای هیجانی، ثبات فعالیت‌ها و اقدامات مثبت و روبه‌جلو در این عرصه اتفاق بیفتد.

وی نقش دولت را در این ثبات بسیار مهم ارزیابی کرد و ادامه داد: در کنار تحولات مثبت داخلی و خارجی، آنچه که به بازار سرمایه ثبات می‌دهد، سیاست درست و اصولی دولتی‌هاست که قطعاً با واگذاری‌های اصولی بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی شکل و قواره بازار سرمایه بیش از گذشته تحکیم خواهد یافت.

شرایط حاکم بر بازار بورس واکنش مجلس نشینان را نیز به دنبال داشت.

دولت باید به افزایش اعتماد و جلب نظر مردم در تقویت بازار سرمایه کمک کند
حجت‌الاسلام سید کاظم موسوی در گفت‌وگو با بازار، اظهار کرد: ما در ماه‌های اخیر با یک نابسامانی در بازار بورس، طلا و همچنین خودرو روبه‌رو بودیم که نشان می‌دهد دولت نتوانسته سرمایه‌های مردم را به سمت تولید و بازار تقویتی در حوزه اقتصادی سوق دهد.

وی تصریح کرد: تا زمانی که برنامه جامع برای هدایت سرمایه‌های مردم به شرایط اطمینان‌بخشی حاصل نشود، همچنان نگرانی‌ها از تلاطم بازار در حوزه‌های مختلف دغدغه‌های عموم مردم را به همراه خواهد داشت.

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: ‌با شرایط موجودی که در بازار سرمایه به وجود آمده بخشی از سهامداران از ادامه فعالیت در این حوزه قطع امید کردند که این امر منجر خواهد شد تا افراد ناامید از بازار سهام در سبد سرمایه‌گذاری خود تجدیدنظر کنند.

موسوی بابیان اینکه امیدواریم مردم در ورود به بازار سرمایه از رفتارهای هیجانی پرهیزکرده و به‌نوعی به دیدگاه‌های کارشناسی و علمی توجه کنند گفت: دولت نیز باید به افزایش اعتماد و جلب نظر مردم در تقویت بازار سرمایه کمک کند.

سقوط بازار بورس نتیجه بی‌تدبیری مسئولان امر به‌ویژه دولتی‌ها است 
میرغنی نظری نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: ما با سرازیر شدن سرمایه‌های آحاد جامعه به سمت بازار بورس مواجه بودیم که این امر با ترغیب و تشویق از سوی دولتمردان روبه‌رو شد به طوریکه رئیس‌جمهور بارها مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس فراخواند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: عدم شفافیت در بازار بورس مشکلات و نارسایی‌ها را دوچندان کرد به طوریکه حجم زیادی از سرمایه‌های مردمی به سمت بازار سرمایه سوق پیدا کرد اما متأسفانه از این ظرفیت برای تقویت امر تولید و افزایش توان اقتصادی استفاده‌ای نشده است.

وی اظهار کرد: با ایجاد شرکت‌های صوری و بسیاری از نابسامانی‌های دیگر سرمایه مردم در بازار بورس شرایط نامناسبی پیدا کرد درحالی‌که انتظار می‌رفت با اقدامات مؤثر از سوی دولتمردان شفافیت در این بازار و همچنین جلوگیری از تزلزل سرمایه‌های سهامداران به شکل واقعی انجام شود.

نظری افزود: ورود ۱۳ هزار میلیارد تومان سرمایه به بازار بورس از بابت سهام عدالت به هیجانات این حوزه افزود به طوریکه امروز بخش عظیمی از افراد جامعه در این حوزه دچار ضرر و زیان هنگفتی شدند.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: سقوط بازار بورس نتیجه بی‌تدبیری مسئولان امر به‌ویژه دولتی‌ها بوده که نتوانستند به‌خوبی سرمایه‌های مردم را در حوزه‌های موردنظر به کار گرفته و شرایط مطلوب‌تری را فراهم کنند.

نظری بیان کرد: هرچند کارشناسان امر از ورود هیجانی مردم به این حوزه احساس خطر کرده و آسیب‌های آن را گوشزد کرده بودند اما به خاطر شرایط نامناسب در بازار سرمایه و تحریک و تهییج برخی مسئولان دولتی شاهد سقوط و تزلزل بازار سرمایه هستیم که قطعاً جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

درهرحال شهروندان بیش از هر زمان دیگری از دولت انتظار دارند و اتفاقاً در انتظار هستند تا اقدامی مؤثر در توجه به بورس انجام گیرد. بی‌توجهی به این انتظار طبعاً می‌تواند عواقب ناگواری داشته باشد.

کد خبر: ۵۵٬۹۸۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha