۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۱
آیا خودروهای داخلی می‌توانند به بازار اروپا راه یابند؟/ استانداردهای اروپایی اجازه تردد به خودروهای ایرانی را نمی دهند
کارشناسان در گفت‌وگو با بازار بررسی کردند

آیا خودروهای داخلی می‌توانند به بازار اروپا راه یابند؟/ استانداردهای اروپایی اجازه تردد به خودروهای ایرانی را نمی دهند

دادفر، دبیرانجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به ۱۳۰۰ دستگاه خودرو صادراتی از کشور، گفت: در طی ده سال گذشته بعید می‌دانم ۱۰ هزار خودرو را تولیدکنندگان داخلی صادر کرده باشند چون خودروسازان بزرگ، دانش تجارت ندارند!

بازار؛ گروه خودرو: به تازگی خبری در خصوص صادرات ۱۳۰۰ دستگاه از خودروهای داخلی در سال گذشته که ۹۰ درصد آن را ساینا تشیکل داده به کشورهای مانند اسپانیا، عراق، ترکیه، هنگ کنگ، سوریه، چین و تایوان منتشر شده است. صادرات محصولات داخلی هم سود ارز آوری داشته و هم می‌تواند سبب توسعه بازار هدف محصولات شود. کمتر از ۱۰ درصد خودروهای صادراتی را محصولاتی مانند پراید، تیبا، کوئیک، سمند، پارس، پژو ۲۰۷، هایما و دنا و... تشکیل داده است. نکته قابل توجه در این خبر صادرات خودرو به کشوری مانند اسپانیا بوده که خود صاحب برند خودروی سئات است. از سوی ورود هر خودرو به اروپا نیازمند داشتن الزامات استانداردی اروپا است، باتوجه به استانداردهای خودرو در کشور ما ورود برخی از محصولات به کشورهای دیگر سخت هست، لذا براین اساس با کارشناسان به بررسی این موضوع پرداختیم:

استانداردهای ایمنی چالش صادرات 
یک عضو هیات علمی دانشگاه شریف با اشاره به این موضوع که استانداردهای اروپا سختگیرانه هست، در مبادی ورودی نیز استانداردها چک می‌شود، گفت: برای ورود هر اتومبیلی به کشورهای اروپایی پیش داوری انجام می‌شود که اجازه ورود دارد یا خیر، همچنین این مورد نیز بستگی به استانداردهای آن کشور نیز دارد. از سوی دیگر باتوجه به قیمت فروش خودروهای داخلی و سطح کیفی آن‌ها در کشورهای اروپایی جایی ندارند.

صیاد نصیری در خصوص استانداردهای خودرویی برای ورود به کشورهای اروپایی، اظهار داشت: الزاماتی مانند تصادف را که استانداردها تعیین می‌کنند و موسسات بین المللی مثل یوروانکپ و شرکت‌ها زیر مجموعه آن به بررسی خواهند پرداخت. اگر این استانداردها به خوبی پوشش داده نشود، خودرو اجازه ورود نخواهد داشت. مگر اینکه آن کشور وارد کننده خودرو استانداردهای محلی را تعریف کرده، بعید هست کشورهای اروپایی پذیرا خودروهای که استانداردهای لازم را ندارند شوند.

این عضو هیات علمی با اشاره به استانداردهای آلایندگی محصولات داخلی، افزود: این استاندارد را خودروسازان داخلی می‌توانند تا حد زیادی پوشش دهند، به لحاظ اینکه استانداردهای که در کشور درحال انجام هست را پوشش می‌دهند. شاید با تغییرات فنی در اجزا پیشرانه بتوانند از یورو۴ به یورو۵ ارتقا یابند. اما مهم‌ترین استاندارد که خودروسازان داخلی توانایی پوشش آن را ندارند، استانداردهای ایمنی است. در استانداردهای ایمنی تصادف از روبرو، جانبی و... توانایی پاس کردن آن را ندارند.

نصیری با عنوان این مساله که تعداد محدودی از خودروهای داخلی توانایی وارد شدن به بازارهای اروپایی را دارند، بیان کرد: تندر۹۰، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ خودروهای هستند که در بازارهای بین المللی می‌توانند موفقیت کسب کنند. اگر بخواهیم  با سطح بسیار پایین استاندارد به این مساله نگاه کنیم، خودرو پژو ۲۰۷ اتوماتیک هست و احتمال رقابت با سایر خودروسازان در بازارهای جهانی را نداریم.

ضعف دانش تجارت در خودروسازان داخلی
دبیرانجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به صادرات ۱۳۰۰ دستگاه خودرو، گفت: نخست اینکه باید بدانیم سفارت‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای خارجی از خودروهای داخلی استفاده می‌کنند. دوم اینکه برای نمایشگاه‌های خودروی و انجام تست‌های استانداردی و ایمنی خودروهای از کشور به کشورهای دیگر صادر می‌شود. مقصد بیشتر آن ۱۳۰۰ دستگاه خودرو داخلی کشورهای مانند عراق و افغانستان است و عدد قابل توجهی نیست. در طی ده سال گذشته بعید می‌دانم ۱۰ هزار خودرو را تولیدکنندگان داخلی صادر کرده باشند.

مهدی دادفر با عنوان اینکه صادرات محصولات داخلی به بازارهای جهانی مایه افتخار بوده و امیدواریم محصولات تولید ایران بازارهای جهانی را تصاحب کند، افزود: این مساله نیازمند داشتن توانایی آن است. خودروهای داخلی در کنار خودروهای مانند مرسدس بنز، تویوتا، هیوندای، فورد و... باید به رقابت بپردازند، آیا توانایی آن را دارند؟ درحال حاضر اشباع بازار خودروهای جهانی وجود دارد. گفتنی است که دو هفته پیش نمایندگی تویوتا در امارات اعلام کرد، کرولا ۲۰۲۱ را به مشتریان تحویل و در صورت رضایمندی اقسار آن شروع خواهد شد. لذا، مسائلی از قیبل صادرات را باید شعار دانست و هر زمان که از شعار به شعور و واقعیت پرداختیم موفق خواهیم شد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو ضمن اشاره به فضای تجارت آزاد اسپانیا  شرایط بازار رقابتی برای خودروسازان جهانی را ایجاد کرده است. ۱۳۰۰ دستگاه خودرو عددی نیست، بازار کشور ما سالی ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو در سال نیاز دارد، بازار آمریکا ۱۰ میلیون دستگاه خودرو در سال نیاز دارد. فارغ از بحث تولید و کیفیت، ضعف اصلی دو کارخانه خودروساز بزرگ، نداشتن دانش تجارت است. یکی از دلایلی که همیشه اصرار داشتم انجمن واردکنندگان خودرو و انجمن خودروسازان در تعامل باشند، بهبود این ضعف بود. ضعف دانش تجارت به شدت عیان است در نحوه خدمات و صادرات، تولیدکنندگان خودرو داخلی توانایی ندارند.

کد خبر: ۵۵٬۹۸۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha