۵ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
تحلیلگران از نبود اطمینان و بی قانونی رمزارزها نگرانند
با وجود صعود بیت کوین؛

تحلیلگران از نبود اطمینان و بی قانونی رمزارزها نگرانند

با وجود حمایتهای موسسات سرمایه گذاری در این چند وقت اخیر از بیت کوین، اما همچنان نگرانی از بی ثباتی و نبود قوانین در این بازار وجود دارد.

بازار؛ گروه بورس: سایت اکونومیک تایمز در گزارشی نگاهی به  فراز و فرود بیت کوین در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ انداخته است که از نظرتان می گذرد: با توجه به افزایش بیت کوین در بالاترین سطح خود در سال ۲۰۱۷، تحلیلگران معتقدند  با وجود  جریان اصلی کم آن به عنوان نوعی پرداخت و عدم اطمینان جهانی که بازارهای مالی را در برگرفته است، بیت کوین هنوز با شرایط مطمئن فاصله دارد.

لاری سرماک، مدیر تحقیق در شرکت رسانه ای ارزهای رمزنگاری شده The Block، گفت: تفاوت های زیادی در آنچه پیش از این اتفاق افتاده است، وجود دارد.

وی افزود: قیمت به طور پیوسته افزایش یافته است، ما شاهد مشارکت سرمایه گذاران خرد بسیار ناچیزی هستیم و بازارها بسیار روانتر و قابل دسترسی برای مشارکت کنندگان نهادی هستند. در حال حاضر، هرچند، قطعاً این یک سرمایه گذاری ایمن نیست، اما هنوز هم پر ریسک است. بیت کوین روز چهارشنبه  با گذر از   ۱۸  هراز دلار به  بالاترین  قیمت خود از دسامبر ۲۰۱۷ رسید، در حالی که در سال جاری حدود ۱۶۰ درصد افزایش داشته است.

مسیر شیب دار رالی سال ۲۰۲۰ آن همانند سال ۲۰۱۷ است، زمانی که با وجود سرمایه گذاران خرد منجر  شد تا به نزدیک به ۲۰ هزار دلار برسد، اما یک ماه بعد بیش از ۵۰ درصد سقوط کرد. برخلاف سال ۲۰۱۷، این دارایی اکنون مورد توجه توسط موسسات مالی قرار گرفته است.

ارزش معاملات آتی بیت کوین با قراردادهای باز در CME Group Inc این هفته برای اولین بار از زمان راه اندازی در دسامبر ۲۰۱۷ از ۱ میلیارد دلار عبور کرد. در همین حال شرکت های بزرگی از جمله Fidelity Investments و Nomura Holdings Inc ایجاد بیت کوین و سایر ارزهای رمزپایه را برای سرمایه گذاران نهادی آغاز کرده اند.

رایان سلکیس، مدیرعامل شرکت داده  رمزارز Messari، گفت: از نظر بلوغ بازار بین سال جاری و ۲۰۱۷ هیچ مقایسه ای وجود ندارد. در آن زمان مشتقات و بازارهای اعتباری به سختی وجود داشتند (و) حمایت نهادی وجود نداشت.

ظهور این نوع زیرساخت ها باعث شده است تا سرمایه گذاران حرفه ای از صندوق های سرمایه گذاری به سمت ارزهای رمزنگاری روی آورند. تیم سوانسون، رئیس اطلاعات بازار هوشمند در شرکت نرم افزاری بلاک چین Clearmatics، گفت: قابلیت دسترسی از سه سال پیش تغییر کرده است، بنابراین انواع بازیکنانی که مایل به حضور هستند گسترش یافته است. با این استدلال، درگیر شدن آنها ممکن است منجر به نقدینگی بیشتر و نوسانات کمتر در قیمتها شود.

از طرفی مقررات نیز در این حوزه تدوین شده است. در حالی که بخش ارزهای رمزنگاری شده هنوز  دارای نظارت کم یا کنترل نشده است، استانداردهای جهانی در زمینه هایی مانند مبارزه با پولشویی (AML) ظهور کرده و راه را برای سرمایه گذاران بزرگتر باز کرده است.

شرکتهای اصلی و دولتها از جمله کسانی هستند که از فناوری ارز  دیجیتال استقبال می کنند. ماه گذشته، PayPal Holdings Inc اعلام کرد که پلتفرم خود را برای ارزهای رمزنگاری شده باز می کند در حالی که Square Inc Inc می گوید ۱ درصد از کل دارایی های خود را در بیت کوین سرمایه گذاری کرده است.

بر خلاف سال ۲۰۱۷، به دنبال اقدامات محرک دولت و بانک مرکزی برای مقابله با تأثیر COVID-۱۹، حمایتهای در راستای قیمت بیت کوین صورت گرفته است.

طرفداران این نوع ارزها می گویند که میزان عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون است و از سیاست هایی که تورم را تحریک می کند،  می تواند محافظت کند. ریچارد گالوین از صندوق رمزنگاری Digital Asset Capital Management گفت: این درحالی است که امکان برای گروه گسترده تری از سرمایه گذاران، از جمله سرمایه گذاران با ذهنیت بنیادی تر، مهیا شده تا در تعیین قیمت مشارکت کنند.

با این حال، با وجود تمام پیشرفت های موجود در ساختار بازار و شناسایی جریان اصلی، بیت کوین بسیار بی ثبات است. بخش ارزهای رمزنگاری هنوز نسبت به بازارهای جریان اصلی مالی با ثبات پایین تر و با کمبود قوانین روبرو است. داده های معاملات هنوز جزئی نیستند و نگرانی ها در مورد دستکاری بازار بسیار زیاد است.

کالین پلات، مشاور در حوزه رمز ارزها گفت: هنوز هم یک بازار پر خطر و یک دارایی پرریسک است. راس مولد، مدیر سرمایه گذاری در AJ Bell  معتقد است هیچ تضمینی وجود ندارد که با توجه به هزینه استخراج و استفاده از بیت کوین و سهولت استفاده از کارت های پرداخت بدون تماس یا تلفن های هوشمند، به عنوان «پول» استفاده شود.

کد خبر: ۵۵٬۹۳۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha