۳ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
مصرف فولاد در سال ۲۰۲۱ رشد می‌کند
منتظر احیای بازار فولاد باشید؛

مصرف فولاد در سال ۲۰۲۱ رشد می‌کند

بازار فولاد در سال ۲۰۲۰ با چالشهای زیادی روبرو بود. در این سال مصرف فولاد در دنیا تنزل پیدا کرد ولی انتظار می رود این روند در سال ۲۰۲۱ تغییر کند و ما شاهد افزایش مصرف در سال جدید باشیم.

بازار؛ گروه بین الملل: در آخرین روزهای سال ۲۰۲۰، سالی که به دلیل پاندمی و بحران اقتصادی ناشی از آن در تاریخ ثبت می شود، پیش بینی در مورد بازار محصولات مختلف داغ است و بازار فولاد هم از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش وب سایت ورلد استیل در سال ۲۰۲۰ تقاضای فولاد در دنیا برابر با ۱۷۲۵ میلیون تن بود که ۲.۴ درصد کمتر از سال ۲۰۱۹ بود ولی انتظار می رود این وضعیت در سال ۲۰۲۱ تغییر کند و دنیا افزایش ۴.۱ درصدی تقاضا را شاهد باشد. این وب سایت رسیدن میزان تقاضای فولاد دنیا به مرز ۱۷۹۵ میلیون تن را پیش بینی می کند و بر این باور است که سال جدید تقاضا با سرعت بسیار کمی رشد خواهد کرد زیرا بحران کرونا و آسیب های اقتصادی ناشی از آن همچنان در سال ۲۰۲۱ وجود خواهد داشت و نمی توان شرایط عادی را تجربه کرد.

طبق این گزارش در سال ۲۰۲۱ نرخ رشد تقاضای فولاد در اروپا بیش از مناطق دیگر خواهد بود. پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۱ تقاضای فولاد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۱۱ درصد نسبت به سال قبل رشد خواهد کرد و کشورهای اروپایی خارج از اتحادیه نیز رشد ۱۱.۹ درصدی تقاضا را شاهد خواهند بود. انتظار می رود در سال ۲۰۲۱ تقاضای فولاد در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۱۴۹ میلیون تن و کشورهای اروپایی خارج از اتحادیه ۳۹.۳ میلیون تن برسد.

به گزارش این وب سایت، تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۱  به مرز ۴۰.۹ میلیون تن می رسد که ۶.۲ درصد بیش از سال قبل خواهد بود. در این سال ما شاهد رشد ۹.۳ درصدی تقاضای فولاد در افریقا، رشد ۸.۲ درصدی تقاضا در کشورهای امریکای جنوبی و مرکزی و افزایش ۲.۵ درصد تقاضا در آسیا و اقیانوسیه خواهیم بود.

تاثیر کرونا روی تقاضای فولاد در سال جاری چقدر بود
این وب سایت در مورد میزان تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۰ هم اطلاعاتی ارایه داده است. طبق گزارش ارایه شده توسط این وب سایت در سال ۲۰۲۰ ما شاهد افت ۲.۴ درصدی تقاضای فولاد در دنیا بودیم. افت تقاضا در خاورمیانه در این سال بالاترین نرخ در دنیا بود که برابر با ۱۹.۵ درصد بود. این درحالیست که نرخ کاهش تقاضا در آفریقا در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۶ درصد و در اتحادیه اروپا برابر با ۱۵.۲ درصد بود. در سال ۲۰۲۰ تقاضای فولاد در کشورهای امریکای جنوبی و مرکزی بالغ بر ۱۰ درصد تنزل پیدا کرد و در کشورهای مشترک المنافع افت ۹ درصدی میزان تقاضا را شاهد خواهیم بود.

این وب سایت در گزارش خود نوشت: «سال ۲۰۲۰ سال سختی برای اقتصاد دنیا بود و بازار فولاد هم این بحران را تجربه کرد. افت تقاضای فولاد در تمامی دنیا تجربه شده است ولی کشورهای در حال توسعه بیشترین  کاهش تقاضا را تجربه کردند و تاثیر همه گیری روی اقتصاد این کشورها هم بیشتر از کشورهای صنعتی بود.»

نقش چین در بازار فولاد دنیا چشم گیر است
 این وب سایت وضعیت تقاضای فولاد در کشورهای صنعتی و درحال توسعه را نیز به تفکیک مورد بررسی قرار داده است. بر مبنای این گزارش در سال ۲۰۲۰ تقاضای فولاد در کشورهای صنعتی ۱۴.۴ درصد تنزل پیدا می کند در حالیکه در سال ۲۰۲۱ ما شاهد رشد ۷.۹ درصدی تقاضا خواهیم بود اما در سال ۲۰۲۰ تقاضا در کشورهای در حال توسعه و بازارهای در حال گذار ۱۲.۳ درصد تنزل می یابد و در سال بعد افزایش ۱۰.۶ درصدی تقاضا را در این منطقه شاهد خواهیم بود.

البته در بررسی نرخ رشد تقاضا در کشورهای در حال توسعه، کشور چین در نظر گرفته نشده است زیرا این کشور یکی از بزرگترین کشورهای فعال در صنعت فولاد است و وضعیت این کشور به طور مجزا بررسی می شود.

آمارها نشان می دهد  در سال ۲۰۲۰ تقاضای فولاد در چین ۸ درصد رشد کند و در سال ۲۰۲۱ ما رشدی در تقاضا را تجربه نخواهیم کرد. چین از کشورهایی است که بحران کرونا را با کمترین آسیب اقتصادی پشت سر گذاشته است.

برای نمایش بهتر تاثیر چین در بازار فولاد دنیا می توانیم به آمار ارایه شده توسط ورلد استیل در مورد تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۰ با در نظر گرفتن چین و یک بار هم بدون در نظر گرفتن چین  توجه کرد.

طبق این گزارش در سال جاری تقاضای فولاد تقاضای فولاد در دنیا با در نظر گرفتن چین ۲.۴ درصد نسبت به سال قبل از آن کمتر خواهد بود ولی اگر چین را از این آمار حذف کنیم، ما شاهد افت ۱۳.۳ درصدی تقاضا خواهیم بود. در ۲۰۲۱ هم تاثیر چین بسیار بارز است. تقاضای دنیا در سال ۲۰۲۱ با حضور چین در این آمار ۴.۱  درصد رشد خواهد کرد ولی بدون در نظر گرفتن چین افزایشی ۹.۴ درصدی را تجربه خواهد کرد.

کد خبر: ۵۵٬۸۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha