۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
ویترین ها در انحصار یک برند روغن با چند قیمت!
گزارش میدانی بازار از قیمت روغن نباتی در سطح شهر تهران

ویترین ها در انحصار یک برند روغن با چند قیمت!

بعد از حدود یک ماه از نایاب بودن روغن مایع سرخ کردنی در بازار، طی دو روز گذشته یکی از برندهای مطرح در این صنعت اقدام به توزیع محدود این محصول در فروشگاه های سطح تهران کرده است. با این وجود مصرف کنندگان نسبت به عرضه محصول مشابه با قیمت های متفاوت انتقادات بسیاری دارند.

بازار؛ گروه کشاورزی: روغن نباتی مایع و جامد از جمله محصولاتی است که از چند ماه پیش با کاهش واردات روغن خام در بازار به کالایی گران بها مبدل شد. این در حالی است که روغن جامد و مایع سرخ کردنی مورد مصرف خانوارها از حدود یک ماه پیش به هیچ وجه در فروشگاه های سطح شهر، عرضه نمی شد.

مسئولان انجمن روغن نباتی پیش از این در گفت و گو با «بازار» اعلام کردند که نایاب شدن این محصول به دلیل کاهش ۵۱ درصدی واردات روغن خام و همچنین کاهش ۱۷ درصدی تولید انواع روغن نباتی است. همچنین مقامات مسئول وضعیت تولید و توزیع این محصول را وابسته به ارزی که برای واردات روغن خام داده می شود عنوان کردند و در خصوص حجم تولید در نیمه دوم سال پیش بینی دقیق ارائه ندادند.

 به این ترتیب تا اول آذر ماه سال جاری، عدم عرضه روغن جامد و همچنین نایاب شدن روغن مایع سرخ کردنی در بازار کاملا محسوس بود و علیرغم وجود انواع روغن های خوراکی مخصوص غذا و سالاد، قفسه های فروشگاه های مختلف عاری از روغن های سرخ کردنی بود.

 در عرض ۲ ماه قیمت انواع روغن نباتی ۱۹ تا ۲۱ درصد افزایش داشته است! فارغ از اینکه مصرف کنندگان توان پرداخت دارند یا خبر

با این وجود بر اساس گزارش میدانی خبرنگار «بازار»، روز شنبه اول آذر ماه مصرف کنندگان در برخی از فروشگاه های سطح شهر تهران شاهد توزیع روغن مایع سرخ کردنی بودند البته با یک برند خاص و چندین نرخ!   این در حالی است که در همین روز، ستاد تنظیم بازار ضمن نام بردن از عواملی همچون افزایش قیمت جهانی روغن خام و همچنین افزایش هزینه سایر ملزومات تولید از جمله بسته بندی به عنوان دلایل افزایش قیمت روغن نباتی، خبر از افزایش ۱۰ تا ۱۳ درصدی این محصول داد!

به این ترتیب با افزایش ۹ درصدی  قیمت انواع روغن نباتی که در اوایل مهرماه از سوی سازمان حمایت اعلام شده بود در عرض ۲ ماه قیمت این محصول ۱۹ تا ۲۱ درصد افزایش داشته است! فارغ از اینکه مصرف کنندگان توان پرداخت این افزایش قیمت های به ظاهر کم اما در مجموع سرسام آور را دارند یا خیر.

بازار روغن مایع سرخ کردنی در انحصار یک برند!
با این وجود قصه روغن نباتی تنها به این افزایش قیمت ها ختم نمی شود و توزیع روغن سرخ کردنی طی دو روز اخیر آن هم به صورت محدود در سطح شهر حکایت های زیادی با خود به همراه دارد؛ از جمله اینکه روغن سرخ کردنی توزیع شده متعلق به یک برند شناخته شده است و خبری از  دیگر برندهای فعال در این صنعت نیست که این خود جای سوال دارد که چه شده است که تنها یک برند توانسته با دریافت روغن خام مورد نیاز، اقدام به تولید این محصول نماید و دیگر برندها نتوانسته اند از چنین فرصتی بهره مند شوند.

روغن سرخ کردنی ۲ لیتری که تا پیش از این ۱۷ هزار تومان قیمت داشت با احتساب ۱۰ تا ۱۳ درصد افزایش قیمت، امروز باید با نرخی معادل ۱۸۷۰۰ تا ۱۹۲۰۰ تومان به دست مصرف کننده نهایی برسد اما عملا با قیمتی بین ۲۱۳۰۰ تا ۲۸ هزار تومانعرضه می شود!

حساب و کتاب هایی که با علم ریاضیات جور در نمی آید
از سوی دیگر بر اساس تحقیقات میدانی که از سوی خبرنگار «بازار» در منطقه ۱۰ و ۱۵ تهران صورت گرفته، محصول نامبرده در تاریخ های تولید متفاوت با قیمتهای متفاوت عرضه شده است. به طوری که روغن ۲ لیتری سرخ کردنی که در تاریخ ۲۵ آبان ۱۳۹۹ تولید شده ۲۴۲۰۰ تومان قیمت گذاری و بر بسته بندی آن درج شده است و همین محصول که تاریخ تولید آن یک روز بعد یعنی ۲۶ آبان ۱۳۹۹ بوده است ۲۱۳۰۰ تومان قیمت گذاری شده است! 

البته قیمت ‌های درج شده روی بسته بندی این محصول، به معنای عرضه آن با همان قیمت به مصرف کننده نبوده به طوری که به گفته نگارنده این گزارش، این محصول در نهایت با قیمت ۲۸ هزار تومان از سوی فروشندگان به وی عرضه شده است!

بر اساس این گزارش، این نابسامانی قیمت ها یک وجه دیگر نیز دارد و آن اینکه با احتساب افزایش ۱۰ تا ۱۳ درصدی از سوی ستاد تنظیم بازار، روغن سرخ کردنی ۲ لیتری که تا پیش از نایاب شدن در بازار، به قیمت ۱۷ هزار تومان عرضه می شد، امروز باید با نرخی معادل ۱۸۷۰۰ تا ۱۹۲۰۰ تومان به دست مصرف کننده نهایی برسد نه ۲۱۳۰۰ تا ۲۸ هزار تومان!

گفتنی است اگرچه نقش عدم نظارت دستگاه های ذیربط درصدنرخ شدن یک محصول انکار ناپذیر است اما اینکه قیمت تعیین شده از سوی ستاد تنظیم بازار حتی یک روز هم دوام نمی آورد نیز نشان از این دارد که متولیان این سازمان نه شناختی از تولید دارند و نه اشرافی بر وضعیت بازار دارند. در حقیقت این مساله که قیمت ها را عرضه و تقاضا تعیین می کند نه دولت، هنوز از سوی مقامات مسئول پذیرفته نشده است.

کد خبر: ۵۵٬۸۳۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha