۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
پول‌های دپو شده به سمت بورس سرازیر می‌شوند
کارشناس مسائل اقتصادی:

پول‌های دپو شده به سمت بورس سرازیر می‌شوند

صفاری، اقتصاددان گفت: بسیاری شرکت های بورسی در شش ماهه امسال به اندازه کل سال گذشته سود دریافت کردند که نوید بخش جریانی مثبت در آینده بازار است.

به گزارش بازار، صفاری با اشاره به اینکه بازار سرمایه همواره نگاهی به آینده دارد، اظهار کرد: شرکت های بورسی هم اینک باید بودجه، سود و زیان و روند تولید را در سالجاری و سال آتی اعلام کنند ولی در دو سال گذشته روندی در بورس پیگیری شد که نگاه ها ناظر بر گذشته چرخشی ۱۸۰ درجه ای به خود گرفت.

وی یادآوری کرد: بعد از ماه های خرداد و تیر که مجامع شکل گرفت و سودها تقسیم شد، به شدت با خلأ اطلاعاتی روبرو شدیم و هیچ یک از شرکت ها آمار سود و فروش خود را اعلام نکردند.
صفاری با اشاره به تورم و رشد ارز در شش ماهه نخست سالجاری، که تمام صنایع را تحت تاثیر قرار داد، گفت: بخش عمده افت شاخص در دو ماهه بورس، بدلیل خلأ اطلاعاتی بود و البته خرید و فروش هیجانی در این مقطع تاثیر گذار بود.

این کارشناس مسائل اقتصادی، ورود هیجانی مردم را به بورس موجب منفی شدن سیر صعودی این بازار دانست و افزود: با دریافت گزارش ۸ ماهه، مقایسه ای با سال گذشته داشتیم که نشان از تکمیل تقریبی اطلاعات فعالین بازار دارد.

صفاری ادامه داد: بسیاری شرکت های بورسی در شش ماهه امسال به اندازه کل سال گذشته سود دریافت کردند که نوید بخش جریانی مثبت در آینده بازار است.

وی گفت: از نیمه دوم آبان ماه پیش بینی کردیم که هفته انتهایی این ماه شاخص ها مثبت می شود و این مسئله اتفاق افتاد.

صفاری با اعلام اینکه هرچه پیش رویم، شفافیت اطلاعات در بورس فزونی می گیرد، افزود: فعالین بورسی به مراتب متوجه چگونگی عملکرد شرکت ها و آمار سود و زیان خواهند شد.

وی همچنین به پدیده «ریسک سیستماتیک» درپی انتخابات امریکا اشاره و تاکید کرد: معتقدم این رویه به خیر گذشت ولی تمرکز بیش از حد روی شاخص ها، اشتباه است و در این بین، نقدشوندگی و حجم بازار اهمیت بیشتری دارد.

صفاری از رقم ۲۰هزار میلیاردی حجم معاملات در بورسِ امروز خبر داد و گفت: این آمار نوید می دهد که پول های دپو شده مجدد در حال بازگشت به بورس است؛ چراکه طلا، مسکن و خودرو مجددا در شرایط رکود قرار خواهند گرفت.

این تحلیلگر حوزه اقتصادی خاطرنشان کرد: از دید بنده دولت شرکت های خود را در بورس در معرض فروش قرار نداد؛ واِلا با هزار و ۲هزار شدن شاخص شستا باید هر بار ۱۰ درصد از سهام این شرکت را به فروش می رساند.

کد خبر: ۵۵٬۸۲۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha