۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
ویترین‌ها پر از مرغ و خریداری نیست/ صف‌های کرونایی برای مرغ تنظیم بازاری!
بازار گزارش می‌دهد؛

ویترین‌ها پر از مرغ و خریداری نیست/ صف‌های کرونایی برای مرغ تنظیم بازاری!

تهران- قیمت مرغ همچنان روندی صعودی را طی می‌کند و بررسی‌ها نشان می‌دهد هر روز باید مرغ را از روز قبل گران‌تر تهیه کرد.

 بازار؛ گروه استان‌ها: یک ماه قبل، قیمت ۲۸ هزارتومانی روز مرغ را باقیمت ۱۶ هزارتومانی سال گذشته که آن موقع نیز قیمت ۱۶ هزارتومانی برایمان تعجب‌آور بود مقایسه کردیم و فریادها بر آسمان بود و امروز که قیمت مرغ به ۳۶ هزار تومان برای هر کیلو رسیده است دیگر نمی‌دانیم باید چه عکس‌العملی داشته باشیم چراکه حالا کار به‌جایی رسیده که قیمت‌ها ماه‌به‌ماه به‌گونه‌ای تغییر می‌کند که قیمت ماه قبل به یک آرزو تبدیل می‌شود و اکنون مردم خرید مرغ گرم را هم مانند سایر اقلام دیگر باید فراموش کنند.

برخی از خرده‌فروش‌ها از خرید مرغ و فروش آن به مردم خودداری می‌کنند
مهران احمدی یکی از شهروندان ورامین، در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص وضعیت قیمت مرغ اظهار داشت: می‌خواهم به گوش آقایان مسئول برسد و بدانند و باور کنند میزان کشسانی و خم شوندگی مردم هم حد و حدودی دارد، چراکه در این اوضاع کاری کرده‌اند که حتی آن‌هایی هم که ماهی ۱۰ میلیون تومان درآمد دارند هم دخل‌وخرجشان جور نیست، چه برسد به طبقه ضعیف جامعه که با حقوق اندک مجبور به گذران زندگی هستند.

احمدی بابیان اینکه با افزایش مجدد قیمت مرغ برخی از خرده‌فروش‌ها از خرید مرغ و فروش آن به مردم خودداری می‌کنند گفت: هر کاری می‌کنیم دیگر توان خرید مرغ را هم نداریم و توان این را هم که به دنبال مرغ بگردیم و ببینیم کدام فروشگاه و مرغ فروشی موجود دارند را هم نداریم و بنا براین از سبد خانواده این قلم را هم حذف می‌کنیم.

قیمت امروز عمده‌فروشان مرغ بیش از ۳۳ هزار تومان بوده است
علی قمی، یکی از خرده‌فروشان مرغ در شهرستان ورامین در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: قیمت امروز عمده‌فروشان بیش از ۳۳ هزار تومان بوده است که ما از خرید آن صرف‌نظر کردیم چراکه باید باقیمت حداقل ۳۶ هزار تومان به مردم می‌فروختیم.

قمی عنوان داشت: متأسفانه رویه به‌گونه‌ای شده که همان مرغ کیلویی ۳۰ هزار تومان بیست روز قبل برایمان آرزو شده است و ظاهراً در آینده نزدیک همین مرغ کیلویی ۳۶ هزار تومان نیز به یک خاطره تبدیل خواهد شد و نمی‌توانیم به مردم با این قیمت‌ها ارائه دهیم.

متأسفانه رویه به‌گونه‌ای شده که همان مرغ کیلویی ۳۰ هزار تومان بیست روز قبل برایمان آرزو شده است و ظاهراً در آینده نزدیک همین مرغ کیلویی ۳۶ هزار تومان نیز به یک خاطره تبدیل خواهد شد و نمی‌توانیم به مردم با این قیمت‌ها ارائه دهیم

وی با اشاره به اینکه برای فروش مرغ به مردم خجالت‌زده هستیم بیان داشت: افزایش فضایی و نجومی قیمت مرغ به نظر من هیچ توجیهی ندارد و مسئولین باید به این موضوع بیشتر نظارت و توجه داشته باشند و چاره‌اندیشی‌های لازم را انجام دهند چراکه باقیمت اعلامی ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان و ویترینی پر از مرغ اما بدون خریدار روبرو هستیم و این موضوع برای ما که فروشنده هستیم هم آزاردهنده شده است.

توزیع ۱۶۰۰ تن مرغ منجمد با بهای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان 
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران  در گفتگو با خبرنگار بازار، از توزیع ۱۶۰۰ تن مرغ منجمد در تهران با بهای هر کیلوگرم ۱۵ هزار تومان خبر داد و عنوان داشت: این توزیع برای تنظیم بازار و برای رفاه اقشار آسیب‌پذیر انجام‌شده است.

مجتبی شیر قاضی در ادامه با اشاره به اینکه توزیع مرغ منجمد در میدان‌ها میوه و تره‌بار، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، تعاونی‌های مصرف کارکنان دولت و فروشگاه‌های صنفی منتخب سطح شهر صورت گرفته است گفت:ایجاد وقفه در جوجه ریزی یکی از دلایلی است که از سوی مرغداران برای التهاب موجود در بازار ذکر می‌شود.

شیر قاضی عنوان داشت: با یاری خداوند هفته آینده با رفع مشکلات و بهبود روند جوجه ریزی بازار قیمت مرغ متعادل خواهد شد مرغداران علت اصلی التهاب در بازار را وقفه ایجادشده در جوجه ریزی اعلام کردند که امید می‌رود هفته آینده قیمت‌ها متعادل ‌شود.

قیمت مصوب عرضه مرغ ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران در گفتگو با خبرنگار بازار، در خصوص وضعیت قیمت و توزیع مرغ در استان تهران اظهار داشت: طی روزهای اخیر شاهد رشد بی‌رویه افزایش قیمت مرغ بوده‌ایم که این افزایش نتیجه‌ای جز بی‌تدبیری جهاد کشاورزی نیست چراکه باوجود تعامل و همکاری‌های دولت در این بخش و اختصاص و تأمین نهاده‌ها بار هم شاهد آن هستیم که سیستم بازار گاه به‌خوبی عمل نمی‌کند و متناسب به تحویل گرفتن مرغ به نرخ مصوب نهاده توزیع نمی‌کند.

طی روزهای اخیر شاهد رشد بی‌رویه افزایش قیمت مرغ بوده‌ایم که این افزایش نتیجه‌ای جز بی‌تدبیری جهاد کشاورزی نیست چراکه باوجود تعامل و همکاری‌های دولت در این بخش و اختصاص و تأمین نهاده‌ها بار هم شاهد آن هستیم که سیستم بازار گاه به‌خوبی عمل نمی‌کند و متناسب به تحویل گرفتن مرغ به نرخ مصوب نهاده توزیع نمی‌کند

حشمت‌الله عسگری گفت: در استان تهران هشت درصد نیاز مرغ تأمین می‌شود و جوجه ریزی‌ها نیز باید سرعت بگیرد و مرغدارانی که در دو دوره پیاپی کاهش جوجه ریزی دارند باید پروانه فعالیتشان باطل شود.

عسگری بابیان اینکه قیمت مصوب عرضه مرغ در استان تهران ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است گفت: با توجه به نظارت‌های صورت گرفته در حال حاضر ورودی مرغ گرم با به‌روزی ۳۲۰ تُن رسانده‌ایم  و در روزهای آینده به ۶۰۰ تُن نیز خواهد رسید.

وی در خصوص قیمت مرغ نیز بیان داشت: در روزهای اخیر مرغ به قیمت هر کیلو ۳۸ هزار تومان هم رسیده بود که قیمت را کنترل کرده‌ایم و به ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان رسانده‌ایم که مبلغ بالاتر از این گران‌فروشی محسوب می‌شود.

گزارشهای رسیده از مناطقی از پایتخت حاکی است که از صبح زود صفهای طویلی برای گرفتن مرغ به قیمت تنظیم بازار، تشکیل می شود که در شرایط کرونایی، علیه برنامه کلی قر نطینه است.

برخورد با واحدهای گران‌فروش
مدیرکل اداره تعزیرات حکومتی تهران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: جوجه‌کشی‌های اخیر هیچ تأثیری در کاهش تولید مرغ نداشته است اما بازرسان در حال بررسی این موضوع است که در صورت محرز شدن آن رسیدگی به آن انجام خواهد شد.

محمدعلی اسفندانی افزود: وظیفه تعزیرات برخورد با گران‌فروشی است و درصورتی‌که مشاهده شود واحدی مرغ را بالاتر از نرخ مصوب تعیین‌شده می‌فروشد به‌طورقطع با آن برخورد خواهد شد.

با تمام بررسی‌های صورت گرفته عوامل مختلفی را می‌توان برای افزایش بی‌حدوحصر مرغ در نظر گرفت که برخی از این دلایل مربوط به کمبود و نبود نهاده دام، وجود دست‌های پنهان و پیدای دلالان و جوجه‌کشی‌ها و عدم جوجه ریزی‌ها دانست اما باید منتظر بمانیم و ببینیم که بالاخره چه بر سر مرغ سفره‌ها خواهد آمد و این‌که آیا این قلم نیز از سفره‌ها خداحافظی می‌کند یا خیر.

کد خبر: ۵۵٬۷۷۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha