۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
آسیا و اقیانوسیه پویاترین و پیچیده ترین منطقه جهان/ توسعه منطقه حائز اهمیت برای کل بشریت
گلوبال تایمز بررسی کرد:

آسیا و اقیانوسیه پویاترین و پیچیده ترین منطقه جهان/ توسعه منطقه حائز اهمیت برای کل بشریت

این که قرن بیست و یکم شاهد ادغام عمیق جهانی سازی یا جنگ سرد جدید باشد، به منطقه آسیا و اقیانوسیه بستگی خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: نشست رهبران همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (APEC)  روز جمعه برگزار شد. مالزی میزبان این نشست بود و رئیس جمهور چین «شی جین پینگ» در این اجلاس سخنرانی کرد. وی در طی سخنرانی خود تأکید کرد که همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه هرگز یک بازی سیاسی با حاصل جمع جبری صفر نبوده که در آن باخت یک کشور به نفع دیگری باشد، بلکه این همکاریها یک بستر توسعه برای ما فراهم کرده تا اطمینان حاصل شود که هر یک از ما تقویت کننده منافع متقابل بوده و این مهم برای همه مفید است.

در این نشست چین از امضای توافق نامه مشارکت جامع اقتصادی منطقه ای ( RCEP) استقبال نموده و پیوستن به توافقنامه جامع و پیشرو مشارکت ترانس پاسیفیک (CPTPP) را مورد توجه قرار داد که حوزه افکار عمومی جهان توجه زیادی به آن داشته است. هنگامی که مشارکت Trans-Pacific (TPP) در ابتدا توسط دولت باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا مطرح شد، هدف اصلی آن مقابله با چین بود. اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی آمریکا از آن خارج شد. این در حالی است که چین بطور فعالانه در حال پیوستن به نسخه گسترده این توافق نامه یعنی CPTPP است. چنین تغییری کاملا آموزنده است.

به طور عینی، منطقه آسیا و اقیانوسیه پویاترین و پیچیده ترین منطقه در جهان است، جایی که علایق و تناقضات مختلف در هم آمیخته شده اند. جامعه انسانی واقعا به کدام سو می رود؟ آیا چشم انداز آینده خوش بینانه خواهد بود یا بدبینانه؟ مهمترین مسئله این است که آیا منطقه آسیا و اقیانوسیه می تواند عناصر سازنده مثبت خود برای جلوگیری از ایجاد عوامل منفی را بزرگنمایی کند؟

توسعه منطقه آسیا و اقیانوسیه برای کل بشریت حائز اهمیت است. چین کشوری مهم در منطقه آسیا و اقیانوسیه است. همکاری سودمند متقابل نه تنها سیاست اساسی تعاملات چین با جهان خارج بوده، بلکه به اعتقاد مردم چین نیز تبدیل شده است. چین از دو توافق نامه تجارت آزاد در آسیا و اقیانوسیه، یکی را امضا کرده و فعالانه در حال بررسی پیوستن به دیگری است. این امر ثابت می کند که چین در حال پیشبرد ادغام منافع خود با منافع کشورهای دیگر است و هدف آن ایجاد جامعه ای با آینده مشترک در آسیا و اقیانوسیه است.

نشست APEC و RCEP در طی یک ماه اخیر، قدرت جهانی شدن و چندجانبه گرایی را ثابت کرده اند. آنها بزرگترین منافع مشترک همه کشورها و مردم در سراسر جهان، بزرگترین اراده مردم در جامعه بین المللی و روندی هستند که با پیشرفت فن آوری و توسعه مداوم حاکمیت و دموکراسی ترویج می شوند.

به دلیل مسائل موقتی از جمله شیوع ویروس کرونا، ممکن است جهان برای مدتی تعطیل شود، اما جهت کلی تغییر نمی کند. مجموعه ای از وقایع اخیر در منطقه آسیا و اقیانوسیه ادغام چین در منطقه و همچنین اجماع جمعی قدرت منطقه ای را نشان می دهد.

این امر درست مخالف اتهامات ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای غربی مبنی بر نقض قوانین در چین هستند. روابط چین با دیگر کشورها خوب بوده است. دنیا به چنین روحیه ای احتیاج دارد. خودخواهی و ذهنیت بازی با حاصل جمع صفر تابوهایی در عصر جهانی شدن هستند.

امروزه وقتی فناوری می تواند قدرت تخریبی عظیمی را ایجاد کند، یادآوری ذهنیت رویارویی فقط آسیب بزرگی به بار می آورد. در جامعه بشری همیشه انرژی منفی وجود دارد، اما روند کلی تاریخ به جای عقب نشینی، رو به جلو است. در نیمه اول قرن بیستم، جنگهای داغ چندین بار اتفاق افتاد. اما در نیمه دوم، جنگ سرد جایگزین آنها شد. این که قرن بیست و یکم شاهد ادغام عمیق جهانی سازی یا جنگ سرد جدید باشد، به منطقه آسیا و اقیانوسیه بستگی خواهد داشت. اعتقاد بر این است که انسانها خردمند هستند و برای دستیابی به پیشرفت مثبت فکر می کنند و در نهایت منطقه آسیا و اقیانوسیه پاسخی را ارائه می دهد که متناسب با تاریخ است.

کد خبر: ۵۵٬۶۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha