۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
مهمترین عنصر اصلاح ساختار بودجه، قطع وابستگی به نفت است
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

مهمترین عنصر اصلاح ساختار بودجه، قطع وابستگی به نفت است

خدابخشی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس عنوان کرد: عنصری ترین و مهمترین اصلاح در ساختار بودجه قطع وابستگی بودجه های سنواتی به نفت است.

به گزارش بازار، محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاح ساختار بودجه در دو سال گذشته خیلی مورد توجه قرار گرفته است و مقام معظم رهبری بارها بر این مسئله تاکید داشته اند، گفت: در اصلاح ساختار بودجه چند هدف همزمان دنبال می کنیم. یکی از مهم ترین این اهداف، قطع وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت خام و میعانات گازی است.

وی افزود: با توجه به اینکه یک سوم بودجه عمومی کشور در سال های مختلف به نفت خام و میعانات گازی وابسته بوده است و در سال هایی که تحریم ها تشدید شده است، دشمنان جمهوری اسلامی ایران، از وابستگی بودجه عمومی کشور به نفت همیشه به عنوان یک ابزار علیه کشور استفاده کرده اند، باید تلاش کنیم این وابستگی را کاهش دهیم و منابع نفتی را به شکل دیگری برای توسعه زیرساخت های کشور استفاده کنیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، دستیابی به آرمان های انقلاب اسلامی را با وابستگی بودجه کشور به نفت، سخت و دشوار دانست و عنوان کرد: عنصری ترین و مهم ترین اصلاح در ساختار بودجه قطع وابستگی بودجه های سنواتی به نفت است. در حقیقت یکی از اهداف در اصلاح ساختار بودجه، مثبت کردن تراز عملیاتی بودجه است و این یعنی درآمدهای مالیاتی جوابگوی هزینه های کشور باشد.

وی اصلاح سیستم مالیاتی به معنای فشار بیشتر به مردم ندانست و اظهار کرد: وقتی از پایه های مالیاتی جدید و مغفول مانده صحبت می کنیم به این معنی است که بخش هایی که امکان درآمدها مالیاتی بیشتر وجود دارد را شناسایی کنیم. بعضی از فعالیت های شبه اقتصادی، صرفا سفته بازی می کنند و در مدت کوتاه، منابع کلانی را به جیب می زنند و به طبقه مستضعف فشار می آورند که باید از این دسته از افراد مالیات گرفته شود.

خدابخشی بیان کرد: پایه های مالیاتی که تاکنون به کار گرفته شده است و در سال های گذشته مورد استفاده قرار می گرفتند، دارای نواقصی بودند که باید نواقص آن برطرف شود زیرا از مجموع ۱۰۰ درصد ظرفیت مالیاتی در کشور، نزدیک ۴۰ درصد مشمول معافیت مالیاتی است. این موضوع در کشوری که دچار تحریم است مناسب نیست و باید بازنگری در این زمینه انجام دهیم.

وی به فرار مالیاتی اشاره و عنوان کرد: باید با اصلاح ساختار مالیاتی کشور، جلوی فرار مالیاتی را بگیریم و این به معنی فشار به مردم نیست بلکه آن کسی که مالیات پرداخت نمی کند باید مالیات بپردازد و در تامین هزینه های کشور همه باید نگران باشند. بنابراین تامین بودجه کشور از مالیات به معنی نگرانی مردم نیست و باید تمام آن را اصلاح کنیم.

کد خبر: ۵۵٬۶۱۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha