۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
اقتصاد پساکرونا متفاوت از پیش از کرونا است
کریستین لاگارد، رییس بانک مرکزی اروپا اعلام کرد؛

اقتصاد پساکرونا متفاوت از پیش از کرونا است

همه گیری کرونا زندگی ما را به طور کلی دگرگون کرده است و کریستین لاگارد بر این باور است این بحران ساختار اقتصاد دنیا را نیز زیرورو خواهد کرد و دیگر با ساختارها و مهارتهای قبل از کرونا نمی توان در اقتصاد فعال بود.

بازار؛ گروه بین الملل: حال که دنیا توانسته است واکسنی برای مبارزه با ویروس کرونا کشف کند و توزیع آن در دنیا از انتهای امسال شروع می شود، سران اقتصادی دنیا در مورد راهکارهای مناسب برای تسریع روند احیای اقتصاد صحبت می کنند. راهکاریی که  می تواند زمینه را برای ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم فراهم کند و کشورها را به سمت روزهای بهتری هدایت کند.

کریستین لاگارد رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا اخیرا مصاحبه ای با وب سایت مجمع جهانی اقتصاد گفت: «احیای اقتصاد دنیا که در نتیجه همه گیری کرونا با چالشهای زیادی روبرو شده است نیازمند همکاری نزدیک بین بخش خصوصی و بخش دولتی است.»

 وی در تشریح وضعیت اقتصادی دنیا در یک سال اخیر گفت: «دنیا در یک وضعیت بسیار سخت و بحرانی گیر کرده بود. ما در یک سمت رودخانه ای پر تلاطم بودیم که حتی سمت دیگر این رودخانه را نیز نمی دیدیم. این سال را می توانیم یکی از سخت ترین سالهای اقتصادی در دنیا بنامیم. سالی که پر بود از بی ثباتی و بحران هایی که هیچ ایده ای در مورد پایان آنها وجود نداشت. حال به مدد تلاشهای زیاد شرکتهای داروسازی، ما حداقل دو واکسن با کارایی بالاتر از ۹۵ درصد داریم که انتظار می رود در آینده نزدیک وارد بازار شود و شرکتهای دیگری که امید زیادی به عرضه محصولاتی ایمن  و کارآمد دارند. حال ما سمت دیگر این رودخانه پر تلاطم را می بینیم و راه عبور از این چالشها را می دانیم و می توانیم انتظار داشته باشیم ظرف یک سال آینده زندگی عادی را تجربه کنیم.»

همکاری دولت و بخش خصوصی ضروری است
 کریستین لاگارد تاکید کرد برای اینکه به سلامت  از این بحران اقتصادی عبور کنیم، باید بخش خصوصی و بخش دولتی همکاری بسیار نزدیکی باهم داشته باشند.باید اطمینان حاصل کنیم که زیر ساختهای اقتصادی مناسبی برای گذر از این دوره داریم و به تمامی مردم فرصت سرمایه گذاری برای داشتن آینده ای بهتر را بدهیم.

وی در مورد تحولات تکنولوژیکیکه باعث تغیرات زیادی در زندگی ما در این سال سخت اقتصادی شد،گفت: «مردم با استفاده از تکنولوژی های روز دنیا تغییرات بزرگی را تجربه کردند. دور کاری، تحصیل از راه دور و حتی خریدهای آنلاین  از مهمترین تغییرات بود. مطالعات نشان داده است ۳۲ درصد از مردم امریکا طی یک سال اخیر مهمانی های دوستانه و خانوادگی آنلاین ترتیب داده اند تا رابطه خود را با اطرافیانشان را حفظ کنند.  بخشی از این تغییرات در زندگی ما می ماند ولی بخشی بدون شک بعد از کرونا از بین خواهد رفت.»

بخش خصوصی نقش مهمی در اقتصاد پسا کرونا دارد
با وجود اینکه بخش خصوصی و دولتی باید همپای هم برای احیای اقتصاد دنیا در پسا کرونا تلاش کنند، ولی  روشی که هر یک بر می گزینند متفاوت است. بخش دولتی باید سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی را بر عهده بگیرد و منابع مالی برای اجرای طرح های بزرگ را در اختیار شرکتها قرار دهد و بخش خصوصی باید با توسعه خلاقیت و نوآوری و ارایه محصولات تازه تکنولوژیکی، نوع خدمات رسانی در دنیا را متحول کند. در دنیای پیش رو دیگر سازوکارهای دنیای قدیم کارایی نخواهد داشت. نیازهای تازه ای شکل می گیرد و محصولات تازه ای باید عرضه شود و این مسولیتی است که بخش خصوصی بر عهده دارد.

لاگارد در ادامه گفت: «دولتها باید فضای مناسبی را برای کسب و کارها فراهم کنند.فضایی که فرصت رشد و نوآوری در آن وجود داشته باشد و به این فعالیتهای خلاقانه بها داده شود. به نظر من سیاستگذاران دولتی در کشورهای صنعتی باید تمامی تلاش خود را برای از میان برداشتن موانع و عوامل بی ثبات کننده در مسیر توسعه دانش و علم، انجام دهند و فعالیتهای تحقیق و توسعه را به عنوان اولین و اصلی ترین سیاستهای خود در دوره پسا کرونا مد نظر قرار دهند.

وی در مورد ضرورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش تحقیق و توسعه گفت:« قبل از همه گیری کرونا سهم بخش خصوصی در فعالیتهای تحقیق و توسعه بسیار چشمگیر بوده است و حال هم این بخش باید سرمایه گذاری در این زمینه را شروع کند و بداند کلید حل تمامی مشکلات اقتصادی و اجتماعی و تکنولوژی کارهای مطالعاتی و علمی است.»

بحران ها همیشه زمینه رشد را فراهم کردند
کریستین لاگارد با اشاره به این مطلب که در طول تاریخ هر بحران و پاندمی باعث تغییرات بسیار اساسی در دنیا شده است، گفت: «بعد از بحران همه گیری سارس در سال ۲۰۰۳، توسعه زیرساختهای دیجیتالی در کشورهای آسیا-پاسیفیک انجام شد و تحول زیادی در عرصه اقتصادی در این کشورها به وجود آمد.بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ هم ما شاهد افزایش فعالیتهای کارافرینی در بخش خصوصی بودیم و ایجاد اشتغال در دنیا سرعت گرفت. فعالیتهای خلاقانه و نوآورانه بیشتر شد و اقتصاد دنیا وارد دوره تازه ای شد. حال که دنیا با بحران کرونا روبرو شده است، باید منتظر شکوفایی اقتصاد و تغییرات زیربنایی اقتصاد باشیم و در نظر داشته باشیم که اقتصاد دنیا در پسا کرونا با روزهای قبل از آن تفاوت زیادی خواهد داشت و برای همسو شدن با این تغییرات باید آماده شد.»

کد خبر: ۵۵٬۵۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha