۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
افت سهم دلار و افزایش سهم یورو در مبادلات سوئیفت طی یک سال اخیر
پیش گرفتن یورو از دلار در مبادلات سوئیفت؛

افت سهم دلار و افزایش سهم یورو در مبادلات سوئیفت طی یک سال اخیر

برای اولین بار طی ۸ سال اخیر سهم یورو در مبادلات نقدی بین بانکی سوئیفت از دلار پیشی گرفت که تضعیف ارزش دلار و افت جایگاه امریکا در عرصه اقتصادی و سیاسی جهان در این تحول بسیار اثرگذار بوده است.

بازار؛ گروه بین الملل: دلار بیشترین سهم را در مبادلات تجاری دنیا دارد و این جایگاه در آمارها مشهود بود ولی در ماه اکتبر سال جاری برای اولین بار طی ۸ سال اخیر سهم دلار در مبادلات سوئیفت کمتر از یورو شد. پیش از این در فوریه سال ۲۰۱۳ سهم یورو در مبادلات مالی بین بانکی بیش از دلار بوده است.

بلومبرگ در گزارش اخیر خود ضمن بررسی داده های ماهانه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی یا سوئیفت اعلام کرد: «یورو به عنوان ارزی که بیشترین سهم را در مبادلات دنیا داشت معرفی شده است. دلایل  مختلفی برای این تغییر بزرگ در بازارهای مالی دنیا وجود دارد که یکی از این دلایل را می توان در کاهش ۱۱ درصدی ارزش دلار طی ده ماه اخیر و پیش بینی تداوم روند کاهشی این ارز در یک سال پیش رو دانست. بانک جهانی پیش بینی کرده است تا انتهای سال ۲۰۲۱ ارزش دلار در بازار جهانی ۲۰ درصد کاهش پیدا کند که در نتیجه تاثیر بحران کرونا روی اقتصاد امریکا و تاثیر سیاستهای بودجه ای این کشور و تزریق هزاران میلیارد دلار به اقتصاد است.»

اطلاعات سوئیفت مربوط به ۲۰۰ کشور دنیا است
حال این سوال پیش می آید که این اطلاعات بر مبنای داده های مبادلات بین بانکی در چه کشورهای حاصل شده است و چه تعداد بانک در این ارزیابی مشارکت داشته اند؟ به گزارش «یونی ژورنال» اطلاعات مربوط به سوئیفت، اطلاعات مربوط به پرداختهای بین بانکی میان بیش از ۱۱ هزار موسسه مالی و بانکی بزرگ و اثرگذار در ۲۰۰ کشور دنیا است و به همین دلیل می تواند تصویری درست از وضعیت مالی دنیا را ترسیم کند.

 بر مبنای گزارش منتشر شده توسط سوئیفت در  اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی  بیشترین نقل و انتقالات مالی در شبکه سوئیفت  با واحد یورو انجام شده است و دلار و پوند به ترتیب جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص دادند. جایگاه چهارم این فهرست به ین ژاپن و جایگاه پنجم به دلار کانادا اختصاص داشت و یوان چین هم ششمین ارز در این رده بندی بود. آمارها نشان می دهد پیش از این یوان به عنوان پنجمین ارز در فهرست ارزهایی که بیشترین مبادله را در سیستم مالی سوئیفت داشت معرفی شده بود ولی در ماه اکتبر این ارز با یک پله کاهش جایگاه در رده ششم فهرست قرار گرفت.

سهم ۳۷.۸ درصدی یورو در مبادلات سوئیفت
نکته مهم دیگری که در گزارش ارایه شده توسط موسسه سوئیفت مورد توجه قرار گرفته است سهم  ۳۷.۸ درصدی یورو در کل نقل و انتقالات نقدی در ماه اکتبر در این سیستم مالی است. از سال ۲۰۱۹ تا کنون سهم یورو در کل نقل و انتقالات نقدی در سیستم سوئیفت ۶ درصد رشد کرده است که نشان از افزایش اعتماد بازارهای مالی به این ارز دارد و البته گفته می شود خبر بدی برای دلار به عنوان ارز مرجع در اقتصاد دنیا است. طبق این گزارش در سهم ۳۷.۸ درصدی یورو در مبادلات نقدی سوئیفت بالاترین سهم یورو از سال ۲۰۱۳ تا کنون بوده است و سرعت بالای قدرت گیری این ارز و اقتصادهای استفاده  کننده از آن را نشان می دهد. در  دهمین ماه سال جاری سهم دلار در مبادلات نقدی سیستم سوئیفت برابر با ۳۷.۶۴ درصد بود  که نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش ۴.۶ درصدی همراه بوده است.

بلومبرگ در مورد این تغییر سهم دلار و یورو  در اکتبر سال جاری نسبت به سال قبل نوشت: «به نظر می رسد سیاستهای ترامپ مبنی بر ایجاد جنگ تجاری و تضعیف جایگاه اقتصادی و سیاسی امریکا در عرصه بین المللی هم در این وضعیت بی تاثیر نبوده است. دونالد ترامپ قدرت امریکا را در دنیا کاهش داد و از طریق قلدری کردن برای حل مشکلات وارد عمل شد ولی در دنیایی که  تا پیش از این بر مبنای مذاکره و تعامل اداره می شد، این روش کارایی ندارد و باعث شد تا یکی از برگ های برنده اقتصاد یعنی ارزش دلار و سهم دلار در مبادلات سوئیفت قربانی شود.»

همچنان دلار ارز مهمی در اقتصاد دنیا است
 البته این آمار نمی تواند نشان دهنده از بین رفتن اهمیت این ارز در اقتصاد دنیا باشد بلکه نشان می دهد که اقتدارش در حال کاهش است. بانک تسویه حسابهای بین المللی در ماه ژوین سال جاری در گزارشی نوشت: «نیمی از وام های بین المللی و اوراق بدهی و قرضه در سطح جهانی به واحد دلار است و ۸۵ درصد از کل مبادلات ارزی در دنیا در مقابل دلار انجام می شود یعنی یا پول کشورها به دلار تبدیل می شود یا دلار به پول کشور دیگری تبدیل می شود. بالغ بر ۶۱ درصد از ذخایر ارزی خارجی در دنیا، ذخایر دلاری است و هنوز هم نیمی از تجارت جهان با این واحد پولی انجام می شود. سهم دلار در پرداختهای بین المللی هم به مرز ۴۰ درصد رسیده است. این آمارها نشان می دهد دلار همچنان ارز بسیار مهمی است و سهم زیادی در اقتصاد دنیا دارد ولی  این قدرت به دنبال افت ارزش دلار در یک سال پیش رو تضعیف می شود مگر اینکه سیاستهای دولت جدید به گونه ای باشد که اعتماد را به اقتصاد امریکا بازگرداند و نقش رهبری این کشور در عرصه اقتصادی را احیا کند.»

کد خبر: ۵۵٬۵۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha