۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۸
نگرانی بورسی‌ها از افزایش سود بانکی بجاست؟
معاون اسبق بانک مرکزی پاسخ می دهد

نگرانی بورسی‌ها از افزایش سود بانکی بجاست؟

مستخدمین حسینی، اقتصاددان، گفت: نرخ سود بانکی یکی از متغیرهایی است که می‌تواند در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، اما دولت باید از متغیرهای دیگری که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد هم سخن بگوید و اطلاع رسانی کند.

به گزارش بازار، حیدر مستخدمین حسینی، اقتصاددان و معاون اسبق بانک مرکزی در گفت و گویی با خبرگزاری دانشجو در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه بورسی‌ها نگران افزایش نرخ سود سپرده‌های بانکی هستند، آیا نگرانی آن‌ها بجاست؟ گفت: اینکه افزایش نرخ بهره بین بانکی روی بازار سرمایه تاثیر می‌گذارد بحثی است که وزیر اقتصاد و دارایی مطرح کرد در حالی که به این موضوع اینگونه باید پاسخ داد که بازار سرمایه‌ای که با تغییر نرخ سود بانکی یا شنیدن و حتی زمزمه افزایش آن به هم بریزد مشخص است که بازار بیماری است. قطعا نرخ سود بانکی یکی از متغیرهایی است که می‌تواند در بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، اما دولت باید از متغیرهای دیگری که بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد هم سخن بگوید و اطلاع رسانی کند. آقای وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی و دولت باید پاسخگوی ابهامات فراوانی باشند که در بازار سرمایه خلق کردند.

یکی از این مسائل گران فروشی سهام‌هایی است که مثلا با ۲۰ درصد تخفیف با منت فراوان به مردم فروخته شد، اینک بعد از گذشت چند ماه نرخ سهم حتی به نرخ زیر تخفیف ۲۰ درصد هم نرسیده و به زیر قیمت سهام رسیده، سهام شرکت‌هایی که تحت عناوینی‌ای تی اف‌ها به مردم فروخته شد جای بحث دارد. علت اینکه دولت و وزارت اقتصاد و دارایی قیمت شاخص سهم را با دخالت‌های بیجا برای تامین کسری بودجه خود بالا بردند و شاخص را به گونه‌ای بالا بردند که مردم برای خرید سهام هجوم آوردند را بیان کنند که مشخص شود نتیجه همین دخالت‌های دولت موجب ریزش در بازار سرمایه شد.

ریزش از ٢ میلیون و ۸۰ هزار به ١ میلیون و ٢٠٠ هزار، یعنی بیش از ۸۰۰ هزار واحد ریزش بازار سرمایه در مدت کوتاه به خود دیده است که هیچ ارتباطی با نرخ سود بانکی نداشته بنابراین بحثی که توسط وزارت اقتصاد و دارایی و وزیر اقتصاد درباره تاثیر نرخ بهره بین بانکی و نرخ سپرده‌ها بر بازار سرمایه عنوان شده صحت ندارد. مردم با یک تحلیل ساده متوجه می‌شوند وقتی که شاخص به این شدت پایین می‌آمد مگر بحثی از کاهش یا افزایش نرخ سود بانکی در میان بود، در حالی که نزدیک به گذشت ده روز از مطرح کردن بحث افزایش نرخ سود بانکی نگذشته است.

هر چند رئیس بانک مرکزی منکر این مسئله شده، اما وقتی نرخ بهره‌های بین بانکی که بانک مرکزی تعیین می‌کند بالا می‌رود به صورت طبیعی نرخ سود سپرده‌ها هم تغییر می‌کند، البته بانک‌ها به خودی خود چنین تخلفی را در پرداخت سودهای بیشتر انجام داده اند. افزایش نرخ سود سپرده‌ها نتیجه ساز و کاری است که بانک مرکزی در بالا بردن نرخ بهره‌های بین بانکی اتخاذ کرده است که به صورت غیرمستقیم بانک‌ها در این زمینه تخلف می‌کنند.

کد خبر: ۵۵٬۵۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha