۳ آذر ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۱
کسب و کارهای کوچک اصفهان قربانیان اصلی کرونا؛ لزوم توسعه دیجیتال مارکتینگ
بازار گزارش می‌دهد؛

کسب و کارهای کوچک اصفهان قربانیان اصلی کرونا؛ لزوم توسعه دیجیتال مارکتینگ

اصفهان- کسب و کارهای و کوچک در اصفهان این روزها همانند بسیاری از نقاط کشور اصلی‌ترین قربانیان کرونا در اصفهان را تشکیل می دهند و اینجاست که ضرورت فراهم‌سازی بسترهای توسعه «دیجیتال مارکتینگ» به ویژه برای این نوع کسب و کار بیش از پیش رخ می‌نمایاند.

هادی نجف زاده؛ بازار: حدود ۹ ماه است که از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و همچنان در سراسر کشور این ویروس جولان می‌دهد که در این میان بسیاری از مشاغل به ویژه کسب‌وکارهای کوچک دچار آسیب جدی شده اند.

قشر کثیری از مردم که حقوق‌بگیر واحدهای صنعتی، اداری و خدماتی نیستند در بخش کسب‌وکارهای کوچک مشغول فعالیت هستند و در صورتی که این کسب‌وکارها در هر برهه‌ای از زمان دچار وقفه، تعطیلی و یا حتی رکود شود، اثرات زیان‌بار آن نه فقط مترتب صاحب کار و آن شغل می‌شود بلکه افراد و مشاغل دیگری را هم در برمی‌گیرد.

تجربه بحران کرونا نشان داد که مشاغل و صاحبان کسب‌وکارهای کوچک باید به‌گونه‌ای عمل کنند که بحران‌های این‌چنینی کمترین آسیب را به آنها وارد کند که به گفته کارشناسان در این میان توسعه «دیجیتال مارکتینگ» در حوزه‌های مختلف اقتصادی و بازار به ویژه در مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک یکی از راه‌های مقابله با این بحران‌هاست.

کسب و کارهای کوچک و جنگی برای برای زنده ماندن
یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه در شرایطی که بازار با چالش رکود ناشی از کرونا مواجه است باید کسب‌وکارهای کوچک برای ماندن بجنگند، اظهار داشت: راه دوم برای این مشاغل و کسب‌وکارها این است که امید داشته باشند تا رکود موقت باشد و به‌زودی به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه در این شرایط صاحبان کسب‌وکارها باید ارزش‌آفرینی کنند، ابراز داشت: ارزش‌آفرینی این معنا را می‌دهد که صاحبان کسب‌وکار به خاطر محدودیت‌های ایجاد شده برای مشتریان یک سری خدمات جدید و ارزشمند در راستای ارائه محصول خود یا خدمات موازی ایجاد کنند.

مهدیه ضیائیان با اشاره به اینکه با این اقدام توسعه فروش ایجاد می‌شود، تصریح کرد: مهم‌ترین چیزی که در شرایط رکود می‌تواند به بقا و توسعه کسب‌وکار نتیجه دهد همین ارزش‌آفرینی است.

فروش اینترنتی راهی برای فرار از دوران بحران
وی موضوع دیگر برای مقابله با این بحران‌ها را فروش اینترنتی و غیرحضوری دانست و اظهار کرد: آن دسته از صاحبان کسب‌وکار که قبلا بستر دیجیتال مارکتینگ را ایجاد کرده‌اند الان می‌توانند از این ظرفیت خوب بهره‌مند شوند.

این دکترای اقتصاد و پژوهشگر اقتصادی با بیان اینکه آن دسته از صاحبان کسب‌وکار که در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعال نشدند باید به طور جدی در این حوزه ورود پیدا کنند، بیان داشت: این افراد در شرایط کنونی به خاطر محدودیت‌های خریدوفروش حضوری می‌توانند با ارائه فروش‌های غیرحضوری از این فرصت استفاده کنند که به این منظور می‌توانند از سراچه‌هایی که اجازه فروش و معرفی کالا یا خدمات را می‌دهند، استفاده کنند.

در بحران‌ها یا باید قربانی شد و یا باید با دیدی بلند با این بحران‌ها جنگید که  طبق عقل سلیم جنگیدن برای بقا یک تصمیم معقولانه است پس از هم اکنون برای پیروزی در زمان بحران کرونا و پس از آن با توسعه مبحث «دیجیتال مارکتینگ» تلاش کرد

وی ایجاد دستورالعمل‌های بهداشتی و پیشگیرانه توسط صاحبان کسب‌وکار را یکی دیگر از روش‌های توسعه مشاغل در بحران کرونا دانست و ادامه داد: مثلا صاحبان رستوران‌ها یا غذای فوری ها می‌توانند با استفاده از کاورهای مخصوص نان یا ارائه پدهای الکلی در کنار غذاهای بیرون بر، باعث اعتماد مشتریان به این کسب‌وکارها شوند.

بروز بحران؛ جنگ برای بقا یا قربانی شدن؟
ضیائیان افزود: در بحران‌ها یا باید قربانی شد و یا باید با دیدی بلند با این بحران‌ها جنگید که جنگیدن برای بقا یک تصمیم معقولانه است پس از هم اکنون برای پیروزی در زمان بحران کرونا و پس از آن با توسعه مبحث «دیجیتال مارکتینگ» تلاش کرد.

یک کارشناس فناوری اطلاعات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به اهمیت کسب‌وکارهای اینترنتی در اشتغال‌زایی به خصوص در بین مشاغل خانگی اظهار داشت: متاسفانه مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک به دلیل دید و نظری که به فروش سنتی و حضوری کالا و یا خدمات خود دارند از این حوزه عقب افتاده‌اند اما فروش اینترنتی در مشاغل خانگی به ویژه در میان بانوان این موضوع توانسته جایگاه مناسبی پیدا کند.

وی با بیان اینکه در ایران و طبق آخرین آمار و ارقام در سال ۲۰۱۹ حدود ۸۹ درصد مردم دسترسی به اینترنت دارند، ابراز داشت: این آمار نسبت به سال قبل حدود ۲۹ درصد افزایش داشته است و احتمالا با شیوع ویروس کرونا و لزوم استفاده از خدمات غیرحضوری این آمار باز هم افزایش داشته است.

محمدحسین دیم کار با اشاره به اینکه تعداد کاربران فعال فضای مجازی در سال ۲۰۱۹ طبق آخرین بررسی‌ها حدود ۴۸ میلیون نفر است، تصریح کرد: این تعداد کاربر اینترنت نسبت به سال قبل حدود ۱۸ درصد افزایش داشته است و به عبارت دیگر بیش از نیمی از جمعیت ایران کاربر فعال اینترنت و فضای مجازی هستند.

کاهش هزینه ها و سودآوری فروش اینترنتی
وی ضمن ضرورت استفاده کسب‌وکارهای کوچک و صاحبان مشاغل از این ظرفیت فوق‌العاده اظهار کرد: این موضوع علاوه بر افزایش فروش می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها و سودآوری بیشتر برای این مشاغل شود.

این کارشناس فناوری اطلاعات با بیان اینکه استفاده از دیجیتال مارکتینگ‌ افزایش اشتغال نیز برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک در پی دارد، بیان داشت: ظرفیت‌های موجود کشور برای توسعه دیجیتال مارکتینگ فراهم است و این صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک باید به این موضوع به طور جدی وارد شوند.

وی تجربه دیجیتال مارکتینگ و فروش آنلاین در کشور را با وجود تمام محدودیت‌ها و حتی بی‌اعتمادی‌ها بسیار خوب و ارزنده دانست و افزود: صاحبان اصناف و مشاغل دیر یا زود باید دیجیتال مارکتینگ را برای کسب‌وکارهای خود پایه‌گذاری می‌کردند و چه بسا بحران کرونا و اعمال محدودیت‌ها باعث شود تا این توسعه و زیرساخت‌های آن زودتر شکل بگیرد.

آنچه که واضح و مبرهن است هر شغل و کسب‌وکاری برای ادامه حیات خود باید با شرایط بازار پیش برود. حال سوال پیش می‌آید که با توجه به رشد سریع تکنولوژی و فناوری اطلاعات چرا صاحبان کسب‌وکارها و مشاغل در حوزه دیجیتال مارکتینگ ورود پیدا نمی کنند؟

بسیاری از مردم هنوز برای خرید در بستر فضای مجازی به دلیل کلاه‌برداری‌های زیاد مردد هستند که لازم است نظام بانکداری با اقدامات پیشگیرانه این حس اعتماد را در بین مردم ایجاد کند

البته شرایط اقتصاد سنتی و کسب‌وکارهای به ارث گرفته از پیشینیان برای همه «اظهر من الشمس» است ولی می توان با کمی تغییر «تجارت مجازی» را حتی در مقیاس کوچک وارد کسب‌وکارها کرد.

ضرورت اقدامات پیشگیرانه نظام بانکداری برای توسعه کسب و کارهای مجازی
یک کارشناس اقتصادی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار با اشاره به لزوم توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از مردم هنوز برای خرید در بستر فضای مجازی به دلیل کلاه‌برداری‌های زیاد مردد هستند که لازم است نظام بانکداری با اقدامات پیشگیرانه این حس اعتماد را در بین مردم ایجاد کند.

بهنام مهدی زاده با بیان اینکه ایجاد این حس اعتماد ناخودآگاه باعث توسعه دیجیتال مارکتینگ و کسب‌وکارهای اینترنتی می‌شود، ابراز داشت: یکی از اقدامات موثر نظام بانکی لزوم استفاده از رمزهای یک‌بار مصرف است که باعث شده کاربر در فضای مجازی با خیالی آسوده به خرید بپردازد.

وی با اشاره به اینکه اتحادیه‌های اصناف نقش پررنگی در توسعه دیجیتال مارکتینگ و کسب‌وکارهای اینترنتی می‌توانند ایفا کنند، تصریح کرد: استفاده از یک مشاور در حوزه فناوری اطلاعات می‌توانند بسیاری از صاحبان مشاغل در آن دسته را ترغیب به توسعه کسب‌وکارهای اینترنتی کند.

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه طبق آمار در کشور ۱۷۰ میلیون سیم‌کارت فروخته‌شده است، بیان داشت: از این تعداد حدود ۸۸ میلیون سیم‌کارت فعال است و این یعنی که با وجود نرخ بالای افراد باسواد در کشور که حدود ۹۰ درصد افراد باسواد بالای شش سال است به‌زودی شاهد اتفاقات و تغییرات وسیعی در نحوه خرید افراد در فضای مجازی خواهیم بود.

فناوری‌های نوین به کار رفته برای خریدهای آنلاین در سطح جهانی، گسترش کسب‌وکارهای مبتنی بر دیجیتال مارکتینگ را در پی داشته است که این نشان می‌دهد این موضوع در دنیا در حال همه گیرشدن روز به روز است و هرگونه اهمال می‌تواند باعث عقب ماندن کشورما از بازارهای فروش اینترنتی شود

وی با بیان اینکه به مرور زمان خرید مردم به دلیل مشغله زیاد غیرحضوری می‌شود، افزود: فناوری‌های نوین به کار رفته برای خریدهای آنلاین در سطح جهانی، گسترش کسب‌وکارهای مبتنی بر دیجیتال مارکتینگ را در پی داشته است که این نشان می‌دهد این موضوع در دنیا در حال همه گیرشدن روز به روز است و هرگونه اهمال می‌تواند باعث عقب ماندن کشورما از بازارهای فروش اینترنتی شود.

توسعه مشاغل و معیشت خانوارها همیشه موضوعی بوده است که مورد دغدغه صاحب‌نظران و کارشناسان علم اقتصاد بوده است. همزمان با شیوع ویروس کرونا و گذران سخت صاحبان این اصناف و مشاغل به دلیل ارتباطات گسترده کاری و مشاغل لزوم پایداری و ماندگاری این مشاغل به‌خوبی درک شده است چراکه بسیاری از افراد با تعطیلی و یا رکود در این حوزه مشاغل خود را از دست داده و به خیل عظیم بیکاران می‌پیوندند.

لزوم استفاده صاحبان مشاغل و کسب‌وکارهای کوچک از دیجیتال علاوه بر مزایایی که دارد می‌تواند تبعات مثبت دیگری همچون صرفه‌جویی در مصرف انرژی و سوخت را نیز در پی داشته باشد.

پرواضح است که توسعه دیجیتال مارکتینگ همانند هر حوزه نوظهور دیگری احتیاج به آماده‌سازی یک سری زیرساخت‌ها دارد که در کشور ما مقداری از این زیرساخت‌ها فراهم و مقداری نیز فراهم نشده است.

از سویی حضور در فضای مجازی و اینترنت برای بسیاری از کاربران متاسفانه تبدیل به عادت و به نوعی استفاده سرگرم‌کننده از آن تبدیل شده است. در صورت توسعه کسب‌وکارهای مجازی حضور کاربران نیز در این فضا می‌تواند به‌گونه‌ای سازماندهی شده انجام شود به نحوی که کاربر وقتی ببینید می‌تواند از حضور در این فضا درآمدزایی کند با دیدی متفاوت به فضای مجازی می‌نگرد.

کد خبر: ۵۵٬۵۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha