۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۳
بیت کوین از بسیاری از ارزهای بازار نوظهور پیشی گرفته است
بازار خبر می دهد؛

بیت کوین از بسیاری از ارزهای بازار نوظهور پیشی گرفته است

با توجه به صعود چشمگیر بیت کوین طی چند وقت اخیر، گزارشاتی مبنی بر اینکه بیت کوین می تواند به عنوان سرمایه و ارزی جهت معاملات جهانی مورد توجه قرار گیرد، منتشر شده است.

بازار؛ گروه رمز ارزها/ بورس: سایت «کریپتو بریفینگ» نوشت: بیت کوین در حال تبدیل شدن به عنوان واسط مبادله برای نقل و انتقالات جهانی است. اطلاعات جمع آوری شده توسط شرکت خدمات مالی چند ملیتی ژاپن، Nomura نشان می دهد که بیت کوین از بسیاری از ارزهای نوظهور پیشی گرفته است. با بررسی ویژگی های این بازارها مشخص می شود که عملکرد بیت کوین از بسیاری از سایر ارزهای این کشورها بهتر بوده است.

از طرفی نوسانات یک ساله بیت کوین در مقایسه با ارزهای نوظهور کم است. باید اشاره کرد کشورهای نوظهور آن دسته از کشورها هستند که به بسیاری از کشورهای پیشرفته شباهت دارند اما برای چند معیار از آنها پایین تر هستند. بسیاری از اقتصاددانان نیز از اصطلاح «بازارهای نوظهور» استفاده می کنند. نمونه هایی از بازارهای نوظهور شامل چین، برزیل، آفریقای جنوبی، هند و بسیاری کشورهای دیگر هستند.

در عین حال شاخص اوراق قرضه بازارهای در حال ظهور (EMBI) که توسط موسسات مالی منتشر شده است، عملکرد ۲۵-۴۰ کشور را که بازارهای نوظهور محسوب می شوند، بررسی می کند. نوسانات یک ساله EMBI، ۳۱.۸ درصد است در حالی که برای بیت کوین ۱۲.۴ درصد گزارش شده است.

نمودار زیر نوسانات بیت کوین را طی سالهای مختلف، در مقایسه با سایر دارایی ها همچون ملک، سهام، ارزهای بازارهای نوظهور نشان می دهد

 

بنابراین، بیت کوین از نظر نوسانات بازار عملکرد بهتری نسبت به شاخص EMBI داشته است. از آنجا که ۲۰۲۰ بیشترین کاهش را برای بیشتر دارایی ها رقم زده، نوسانات بازارهای  خرد، احتمالاً دوباره کاهش می یابد. با این حال، عملکرد بیت کوین با املاک و مستغلات ایالات متحده برابر است.

علاوه بر این، کشورهایی مانند ونزوئلا، ترکیه، آرژانتین و سایر کشورها که  شاهد کاهش مداوم ارزهای خود در خصوص دلار آمریکا بوده اند؛ اما بیت کوین ۱۵۰ درصد سود را تا کنون را ثبت کرده است.

نقدینگی ارز و سرمایه
در اینجا با اشاره به اینکه که عرضه پول یک کشور مجموع دارایی های نقدی کشور را به صورت پول نقد، امن و چک سپرده در نظر می گیرد. از این رو، می تواند معیار مناسبی برای نقدینگی ارز باشد.  در همین راستا بیت کوین با سرمایه بازار ۳۳۰ میلیارد دلار، در لیست ارزهای جهانی در رده شانزدهم قرار دارد.

از آنجا که بیت کوین نیز یک سرمایه گذاری است، یک معیار مقایسه مناسب تر می تواند عرضه پول باشد. در حالی که عرضه پول یک کشور کل وجه نقد، بررسی سپرده های جاری و پول قابل تبدیل به پول در صندوق های سرمایه گذاری، سهام یا اوراق قرضه را نشان می دهد. به طوری که بیت کوین با داشتن سرمایه بازار ۳۳۰ میلیارد دلار، در میان ۳۰ رتبه برتر قرار دارد. بعلاوه، باید اشاره کرد که نقدینگی ارزهای ملی در منطقه متمرکز است. اما، بیت کوین در سطح جهانی  می تواند در نظر گرفته شود.

بیت کوین در حال حاضر استفاده زیادی برای بسیاری از کشورهای در حال ظهور و در حال توسعه دارد – چراکه دارای انتقال ارزان تر و سریعتر است. از طرفی انتقال حواله برای کشورهایی با زیرساخت های بانکی ضعیف ممکن است چند روز طول بکشد و هزینه آن ۴۰ تا ۵۰ دلار است. درحالی که بیت کوین می تواند این هزینه را پنج تا ده برابر کاهش دهد.

ریا بوتوریا تحلیلگر می نویسد: بیت کوین ممکن است گزینه ای برتر در میان حواله ها با سرعت کم و هزینه های بالا، قرار گیرد، به ویژه برای کشورهایی که با کنترل سرمایه روبرو هستند یا با تورم های بالا دست و پنجه نرم می کنند.

طبق برآورد بانک جهانی، متوسط ‌هزینه ارسال پرداخت بین المللی ۲۰۰ دلار، نزدیک به ۱۳.۶ دلار است. در حالی که برای بیت کوین، متوسط ‌هزینه زیر ۱۰ دلار است. این درحالی است که هزینه با بیت کوین به مقدار آن بستگی ندارد و هزینه معامله ۱۰ دلار یا ۱ میلیون دلار با هم  یکسان است.

بوتوریا اظهار داشت : مورد استفاده بیت کوین برای معاملات خرد دست و پا گیر است؛ اما در معاملات مهم تر مانند معاملات مشاغل بین المللی و حتی بانک های مرکزی و دولت ها می تواند مهم باشد. این تفسیر، همراه با رقابت پذیری آن در بازارهای در حال ظهور، حاکی از آن است که ارزش بیت کوین به عنوان یک دارایی و به عنوان وسیله مبادله در حال رشد است.

کد خبر: ۵۵٬۵۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha