۲ آذر ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۴
منفی شدن بازار در دومین روز اولتیماتوم یک هفته ای مجلس به وزیر اقتصاد درباره بورس
بازار گزارش می دهد؛

منفی شدن بازار در دومین روز اولتیماتوم یک هفته ای مجلس به وزیر اقتصاد درباره بورس

شاخص بورس که از ابتدای هفته روند صعودی به خود گرفت امروز باز هم روند نزولی اما کم قدرت داشت تا باز هم گمانه زنی ها برای صعود بورس آغاز شود.

سهیلا روزبان؛ بازار: بر اساس تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بازار طلا و ارز تعطیل و مشاوران املاک و نمایشگاه‌های خودرو تا دو هفته  بسته خواهند بود. اما در حالی بورس میدان دار بازارهای سرمایه گذاری تا ۱۲ روز آینده خواهد بود که عضو هیئت رییسه مجلس از اولتیماتوم یک هفته ای بهارستان نشین‌ها به فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی خبر می‌دهد. حسینعلی حاجی دلیگانی به بازار می‌گوید: «طی نشستی که هفته گذشته با فرهاد دژپسند داشتیم به او یک هفته فرصت برای بهبود وضعیت بازار سرمایه دادیم. اگر در این هفته شرایط بهتر نشود یا پاسخ قانع کننده را برای شرایط فعلی نداشته باشد، سوال از وزیر اقتصاد را در صحن علنی مجلس مطرح خواهم کرد.» دولت که خود با دخالت‌های دستوری توانسته بود شاخص را در تابستان امسال تا مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ واحد پیش ببرد، احتمالا این هفته هم شرایط را برای رشد شاخص فراهم کرد. جدای از این پیش بینی می‌شود که با اعمال محدودیت‌های کرونایی و بسته بودن بازارها، تقاضاهای سرمایه گذاری راهی سعادت آباد شود.

اعتراف وزیر اقتصاد به دخالت دولت در بورس
شاخص بورس که از سال گذشته آغاز شده بود، امسال تا مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد هم پیش رفت. رشدی که بسیاری دلیل اصلی آن را افزایش درآمد حاصل از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و جبران کسری بودجه اعلام می‌کردند. هر چند که مسئولین دولتی این استدلال را باربارها رد کرده بودند اما عضو هیئت رییسه مجلس می‌گوید که فرهاد دژپسند در نشست هفته گذشته این اتهام را قبول کرده و تلویحا گفته که دولت خود در رشد و ریزش شاخص دست داشته است.او ادامه داد: وزیر اقتصاد به نوعی گفته‌های مردم که ریزش شاخص درماه‌های اخیر کاملا غیر طبیعی و دستوری بوده است.

بورس یکه تاز بازارهای سرمایه گذاری
طبق اعلام ستاد مقابله با کرونا از دیروز بازار تهران، بازار طلافروش‌ها، مشاوران املاک، نمایشگاه داران خودرو همگی به مدت دو هفته تعطیل هستند و بخش مهمی از صرافی‌ها هم کرکره‌هایشان را باید پایین بدهند در چنین شرایطی تنها بازار باز برای سرمایه گذاری عملا بورس است که برای خرید و فروش سهامش نیاز به خروج از خانه نیست و همین باعث می‌شود بورس در روزهای آینده سرمایه‌های سرگردان را جذب کند. تجربه ای که در هفته پایانی اسفند و هفته‌های ابتدایی سال جاری هم رخ داد و عملا در شرایطی که بازارها تعطیل و نیمه تعطیل بود تکرار شد و بازار سرمایه با رشد چشم گیری رو به رو بود. باتوجه به این تجربه کارشناسان پیش بینی می‌کنند در دو هفته جاری هم بازار سرمایه روزهای سبزی را داشته باشد و شاخص کل و شاخص‌های مختلف بورس و فرابورس رشد خواهند کرد.

روند صعودی بورس ادامه دار است؟
دو روز از اولتیماتوم به وزیر اقتصاد گذشته و امروز بازار حالت ریزشی به خود گرفت که کارشناسان از دخالت دولت با ابلاغ آئین نامه محصولات فلزی خبر می دهند که این ابلاغیه باعث شده نمادهای فلزات اساسی نظیر فولاد و فخوز حالت ریزشی به خود بگیرند، حسین نصیری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار درباره آغاز به کار منفی بازار در معاملات امروز گفت:  یکی از دلایل ریزش معاملات امروز دخالت دولت در پروسه قیمت گذاری محصولات فولادی بوده و دولت باید کمتر در روند معاملات بازار دخالت کرده و آن را به حال خود رها کند. چرا که در هر حالتی، چه صعودی و چه نزولی شتاب ‌ها و دخالت‌ها زیاد است. این در حالی است که در بازار آرام و بدون احساس فشار خارجی، فروشنده و خریداران خودشان تصمیم می‌گیرند.

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه نیز در گفتگو با خبرنگار بازار درباره ابلاغ شیوه‌نامه عرضه و تقاضای فولاد گفت: متأسفانه، دولت هنوز درباره قیمت‌گذاری دستوری که طی چند سال اخیر اتفاق افتاده، درس عبرت نگرفته است و جفایی که به سهامداران خرد وارد می‌شود نادیده گرفته می‌شود چراکه عمده سهامداران سنگ آهن متعلق به صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌های سرمایه گزاری و همچنین سهام عدالت است.

به گفته دلبری، این شیوه نامه اثرات مثبتی نیز دارد،این شیوه‌نامه روی شرکت‌هایی که از کنسانتره استفاده می‌کنند، تأثیر بیشتری خواهد گذاشت و فولادسازانی که در زنجیره فولاد سهام دارند، تأثیرشان کمتر خواهد بود و شرکت‌هایی که در استخراج سنگ آهن فعالیت می‌کنند، سود بیشتری خواهند برد.

به هر حال پیش بینی می شود بازار در روز دوشنبه متعادل شود و بتواند از ناحیه منفی به مثبت حرکت کند.

کد خبر: ۵۵٬۴۸۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha