۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۹
امکان تامین مالی و افزایش سرمایه استارت‌آپ‌ها از بورس فراهم شد
رئیس اتاق بازرگانی تهران:

امکان تامین مالی و افزایش سرمایه استارت‌آپ‌ها از بورس فراهم شد

خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه عمده مشکلات، مربوط به نوع مدل کسب وکار استارت‌آپ‌ها و تفاوت آن با قاطبه شرکت‌های فعال در بورس است افزود: در این رابطه کمیته‌هایی برای تعیین ارزش‌گذاری شرکت‌های استارت‌آپی تشکیل شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق تهران، غروب آخرین روز کاری هفته گذشته با یک خبر خوش برای فعالان حوزه استارت‌آپی کشور همراه بود، زمانی که رئیس اتاق بازرگانی تهران در توئیتی از پذیرفته شدن شرکت تپسی برای ورود به فرابورس خبر داد؛ اتفاقی که پس از چند ماه انتظار و به دنبال مذاکرات و پیگیری‌های اتاق تهران و تعامل و همکاری‌های وزارت اقتصاد و سازمان بورس رخ داد.

به این ترتیب اولین شرکت از بنگاه‌های پیشروی استارت‌آپی ایران وارد فرابورس شد. «تپ‌سی» یکی از شرکت‌های نوآور در حوزه حمل‌ونقل اینترنتی است که روز ۲۸ آبان ماه توانست تاییدیه پذیرش فرابورس را دریافت کند تا به عنوان اولین استارت‌آپ ایرانی نامش بر روی تابلوی بازار سرمایه حک شود. این اتفاق، نه فقط برای خود شرکت تپسی که برای تمامی شرکت‌های استارت‌آپی خبری خوش است و می‌تواند گامی بزرگ برای ورود دیگر استارت‌آپ‌ها به بورس در جهت تامین مالی و البته شفافیت بیشتر در فضای اقتصادی کشور باشد.

در همین رابطه رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه فرایند بررسی ورود استارت‌آپ‌های پیشرو به بورس از ابتدای سال جاری در دستور کار اتاق و به‌طور خاص کمیسیون نوآوری و تحول دیجیتال قرار گرفت، گفت: طی ماه‌های اخیر با همراهی بنیانگذاران و مدیران عامل پنج استارت‌آپ بزرگ یعنی تپ‌سی، کافه‌بازار، دیجی‌کالا، شیپور و فیلیمو فرآیند ورود و پذیرش این استارت‌آپ‌ها به بازار سهام بررسی شد و مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد، مورد ارزیابی قرارگرفت و پس از جمع‌بندی موانع و راهکارهای پیشنهادی، مذاکراتی با مسئولان وزارت اقتصاد و سازمان بورس و فرابورس صورت گرفت.

مسعود خوانساری ادامه داد: در نشستی با حضور نمایندگان اتاق تهران و بنیانگذاران این استارت‌آپ‌ها با وزیر اقتصاد و روسای سازمان بورس در تیر ماه امسال، موانع و راهکارهای ورود شرکت‌های استارت‌آپی به بازار سرمایه به بحث گذاشته شد. طی این نشست وزیر اقتصاد نسبت از حل این مشکلات اطمینان خاطر داد تا استارت‌آپ‌ها بتوانند مانند دیگر بنگاه‌های اقتصادی امکان حضور روی تابلوی بورس و تبدیل شدن به شرکت‌های سهامی عام را داشته باشند.

او افزود: این مذاکرات و گفت‌وگوها در نشست‌های دیگری از جمله حضور رئیس سازمان بورس در نشست مرداد ماه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران ادامه یافت و روند پیشرفت کار به طور مرتب از سوی اتاق پیگیری می‌شد.

او با اشاره به اینکه عمده مشکلات مربوط به نوع مدل کسب وکار استارت‌آپ‌ها و تفاوت آن با قاطبه شرکت‌های فعال در بورس است افزود: در این رابطه کمیته‌های برای تعیین ارزش‌گذاری شرکت‌های استارت‌آپی تشکیل شد.

به گفته خوانساری با تایید پذیرش تپ‌سی، راه برای ورود دیجی‌کالا و کافه‌بازار طی هفته‌های آتی به فرابورس باز شده و به دنبال آن شیپور و ‌فیلیمو نیز که مراحل آماده‌سازی آنان برای ورود به بازار سرمایه در حال تکمیل شدن است امکان ورود به بورس را به دست خواهند آورد.

او افزود: با ورود شرکت‌های استارت‌آپی به بورس زمینه دستیابی این بنگاه‌ها به تامین مالی برای رشد و توسعه آنها فراهم شده، ضمن آنکه بازار سرمایه به ایجاد شفافیت در اکوسیستم نوآوری کشور کمک خواهد کرد و ارزش‌گذاری استارت‌آپ‌ها تسهیل خواهد شد.

رئیس اتاق تهران در عین حال تصریح کرد که ورود استارت‌آپ‌ها به بورس این امکان و امید را به صاحبان ایده و کسب‌وکارهای نو می‌دهد که از این پس نهادی شفاف و دارای تعداد زیادی از صاحبان سرمایه وجود دارد که برای رشد و توسعه و همچنین ارزش‌گذاری از آن بهره ببرند.

کد خبر: ۵۵٬۴۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha