۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۹
گشت و گذار ویروس در پایتخت نیمه تعطیل/ عزم جدی اصناف برای تعطیلی مغازه ها
گزارش میدانی بازار از تعطیلی کرونایی

گشت و گذار ویروس در پایتخت نیمه تعطیل/ عزم جدی اصناف برای تعطیلی مغازه ها

در نخستین روز اجرای تعطیلی واحدهای صنفی گروه های شغلی ۳ و ۴ گزارش میدانی خبرنگار بازار حاکی از تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی این دو گروه شغلی و مجتمع های تجاری و بازار و البته حضور بخشی از شهروندان در سطح شهر در روزی بارانی است واین نشان می دهد که اصناف برای مقابله با ویروس کرونا، از سایر شهروندان جدی تر هستند.

بازار؛ گروه اصناف: تعطیلی واحدهای صنفی گروه های شغلی یاد شده سبب شده تردد شهروندان نیز در معابر بسیار کاهش پیدا کند و بیشتر واحدهای صنفی که در معابر تهران هم اکنون مشغول فعالیت هستند شعب بانک‌ها هستند که آن هم با کاهش ۵۰ درصدی کارکنان، خدمات به مردم ارائه می دهند. در این میان، اما شرایط آنگونه نیست که بتوان به موفقیت کامل چنین طرحی امیدوار بود؛ چرا که همچنان ویروس کرونا، در ابرشهر نیمه تعطیل در حرکت است و مهم تر از آن، تصور تهران و شهرهای دیگر بعد از دو هفته نیمه تعطیل است که باز شرایط را احتمالا پیچیده تر خواهد کرد.

هم اکنون در سطح شهر واحدهای صنفی عرضه کننده مواد غذایی، سوپرمارکت ها، داروخانه، نانوایی ها، میوه فروشی، طباخی، ساندویج فروشی ها همچنان مثل گذشته فعال هستند، اما بیش از ۹۰ درصد واحدهای صنفی در خیابان ولی عصر، کریم خان، استاد نجات الهی و خیابان فاطمی واحدهای خود را تعطیل کرده اند.

در اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا و در نخستین روز از تعطیلی واحدهای صنفی در گروه شغلی ۳ و ۴ بسیاری از اصناف و واحدهای خود  را تعطیل کرده اند و تنها واحدهای صنفی که مجاز به فعالیت هستند، چراغ های خود را روشن کرده اند.

۶۰ درصد مسافران تاکسی ها کم شده است
با کاهش تردد شهروندان در سطح شهر، یک راننده تاکسی به خبرنگار بازار گفت: امروز که نخستین روز هفته است در مقایسه با شنبه هفته گذشته مسافر بسیار اندک شده است و به نظر می‌رسد بیش از ۶۰ درصد مسافران ما امروز، کاهش پیدا کرده است.

یک راننده تاکسی دیگر گفت: امروز صبح همانند روزهای گذشته برای جابجایی مسافر در ایستگاه خود مستقر شدیم، اما مسافر بسیار کم شده و بیش از دو ساعت است که با وجود توقف در ایستگاه هنوز مسافری برای سوار شدن مراجعه نکرده است.

این راننده تاکسی با بیان اینکه امروز نتوانستیم ۳ مسافر سوار کنیم و با ۲  و یا ۱ مسافر به سرویس رفتیم، تاکید کرد: هرچند که مسافر بسیار کم شده، اما به علت بارش باران در سطح شهر تردد خودروهای شخصی بیشتر شده است که دلیل عمده آن بارش باران است که از شب گذشته در تهران شروع و تاکنون ادامه دارد.

مسافران بی. آر. تی ۶۰ درصد کاهش یافت/ مترو شلوغ بود
یک راننده اتوبوس بی. آر. تی در مسیر میدان راه آهن به تجریش به  خبرنگار بازار گفت: امروز مسافر بسیار کم بود و به نظر می رسد نسبت به روزهای گذشته بیش از ۶۰ درصد مسافر خط کم شده است. البته شرایط اب و هوایی نیز می تواند در این باره موثر باشد.

با این حال مسافری که با مترو از کرج به شهر تهران آمده بود به خبرنگار بازار گفت: مترو تهران - کرج همانند روزهای گذشته شلوغ بود و در ادامه مترو صادقیه به طرف میدان امام خمینی نیز مسافران بیشتری داشت و در مجموع در این ۲ خط تفاوتی با روزهای گذشته وجود نداشت.

اگر چه طبق مصوبه ستاد ملی کرونا باید مشاغل گروه ۳ و ۴ به مدت ۲ هفته تعطیل شوند، اما برخی از این واحدهای صنفی این مصوبه ستاد ملی کرونا را نادیده گرفته اند که جا دارد بازرسان اتاق اصناف با حضور در معابر نسبت به تعطیلی این واحدهای صنفی غیر مجاز اقدام کنند.

گزارش از مناطق شرق تهران نیز حاکی از کاهش مسافر تاکسی ها و اتوبوس های شرکت واحد است و بسیاری از واحدهای صنفی گروه های یاد شده در شرق تهران نیز تعطیل هستند ولی گروه های شغلی ۱ و ۲ که باید نیازهای ضروری مردم را تامین کنند، واحدهای صنفی خود را باز کرده اند.

۷۰ درصد واحدهای صنفی در تهران باید ۲ هفته تعطیل شوند 
دراین خصوص رئیس اتاق اصناف تهران می گوید: با توجه به اعمال محدودیت های جدید مقابله با کرونا از اول آذر ماه، تنها ۳۰ درصد از اصناف اجازه فعالیت در سطح شهر تهران را دارند و ۷۰ درصد آنها تا دو هفته باید تعطیل شوند.

«قاسم نوده فراهانی» افزود: محدودیت ها شامل گروه شغلی یک نظیر نانوایی ها، سوپرمارکت ها، خواربارفروشی ها، تعمیرگاه ها و لوازم یدکی فروش ها (خانگی و خودرو)، فروشگاههای زنجیره ای، مراکز بهداشتی و درمانی، داروخانه ها وچاپخانه ها نمی شود.

وی بیان کرد: فعالیت گروه شغلی یک نباید هیچ تداخلی با گروههای ۲، ۳ و ۴ داشته باشد یعنی هر واحد صنفی مطابق با رشته شغلی در پروانه کسب باید کالا عرضه کنند و فروشگاه های زنجیره ای هم نمی توانند پوشاک یا ظروف به متقاضیان عرضه کنند.

نوده فراهانی تصریح کرد: تمام واحدهای صنفی گروه یک نیز باید راس ساعت ۲۰ تعطیل شوند، چرا که محدودیت رفت و آمد در خیابان از ساعت ۲۱ به بعد ممنوع است و اصناف شامل این ممنوعیت می گردند.

وی با بیان اینکه تمام بازرسان اتاق اصناف، وزارت بهداشت، سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان صمت استان تهران و پلیس نظارت بر اماکن عمومی بر نحوه فعالیت اصناف نظارت دارند، گفت: فعالان اصناف متخلف که دستورالعملهای بهداشتی مقابله با ویروس کرونا را رعایت نکنند، بار اول تذکر و بار دوم اخطار دریافت می کنند و در صورت تکرار، صنف آنها پلمب می شود.

با تعطیلی واحدهای صنفی غیر مجاز از اول آذر ماه سال جاری و کاهش تردد مردم در معابر و مجتمع های تجاری و بازار به نظر می رسد، گام های اساسی برای کاهش تلفات انسانی بیماری کرونا در کشور برداشته شود و شاهد روند نزولی جانباختگان کرونا در کشور باشیم.

برخی از صاحبان واحدهای صنفی نیز برای عرضه محصولات خود به مشتریان با دست نوشته هایی که بر روی مغازه های خود نصب کرده اند، با ارائه شماره تلفن از مشتریان خود خواسته اند که در صورت نیاز با شماره های یاد شده تماس بگیرند تا کالا و محصول درخواستی مشتریان  از طریق پیک به مشتریان ارسال شود.

چهره نیمه تعطیل شهر تهران 
در همین حال البته  خبرنگار بازار در گفت وگو با شاغلان در بخش های خصوصی  با خبر شده است که کما کان فعالیت بخش خصوصی  همچنان ادامه دارد هر چند در بیشتر کسب و کارهای بخش خصوصی نیز  از حجم حضوری کارکنان کاسته شده و دور کاری  در دستور کار قرار گرفته است . با این حال یک سید محمد رضوی در گفت وگو با بازار گفت: تردد با خودروهای شخصی امروز تفاوتی با  روزهای قبل  در ساعت ۸ تا ۹ نداشته  است ولی چهره شهر به حالت نیمه تعطیل درآمده .

با انتشار گسترده بیماری کرونا  سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آخرین گزارش خود گفت: با فوت ۴۷۹ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی بیماری کووید ۱۹ در کشور به ۴۳ هزار و ۸۹۶ نفر رسید.

«سیما سادات لاری» در باره آخرین آمار مبتلایان و جان‌باختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۳۰ آبان ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۳هزار و ۲۶۰ بیمار مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که از این تعداد سه هزار و  ۴۴ نفر بستری و پنج هزار و ۷۵۶ نفر نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت‌های ویژه قرار دارند.

لاری گفت: استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز و استان های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا در گروه شغلی یک واحدهای صنفی فروشگاه های زنجیره ای، سوپرمارکت ها، میوه فروشی و سبزی فروشی ها، میادین میوه و تره بار، مراکز تولید، نگهداری، توزیع و فروش محصولات غذایی و خدمات وابسته به علت نیاز مردم به تامین ارزاق عمومی بدون تعطیلی همچنان مجاز به فعالیت خواهند بود.

همچنین در این گروه شغلی مراکز تولید و عرضه فرآورده های لبنی، نانوایی ها، مراکز بهداشتی، درمانی، امدادی، اورژانس و تامین آمبولانس دولتی و خصوصی، داروخانه ها و فروشگاه‌های دامپزشکی پخش دارو، عطاری و داروهای سنتی مجاز به فعالیت بدون تعطیلی هستند.

بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در این گروه شغلی مراکز تهیه تولید و توزیع مواد غذایی آماده بیرون بر، خدمات اپراتورهای ارتباطی، خدمات الکترونیک و شرکت های خدمات اینترنتی تامین کنندگان اینترنت فروشگاه های اینترنتی و شرکتهای خدماتی مبتنی بر اینترنت و نیز تعمیرگاههای انواع خودرو لوازم خانگی، الکتریکی و الکترونیکی نیز از اول آذرماه سال جاری می توانند در طول شبانه روز به فعالیت خود ادامه دهند.

در این گروه شغلی فروشگاه های عرضه انواع قطعات و لوازم یدکی، فروشگاه های انواع مصالح ساختمانی و آهن آلات، کارگاه‌های صنعتی مانند جوشکاری، تراشکاری و نیز چاپخانه‌ها و خشک شویی ها و لباسشویی ها نیز از صنف مجاز به فعالیت خواهند بود.

واحد های صنفی فروش لوازم یدکی وسایل نقلیه، به صورت عمده مصالح فروشی، آهن فروشی، جوشکاری، تراشکاری، نجاری و فعالیت‌های مشابه تعمیرات لوازم خانگی منزل، اتومبیل موبایل و مشاغل مشابه، چاپخانه‌ها، حمل و نقل عمومی درون شهری و خدمات اپراتوری ارتباط و خدمات الکترونیک و فعالیت های پستی نیز جزو مشاغل گروه یک محسوب می شوند.
 

واحدهای صنفی گروه شغلی ۳ و۴ همچنان تعطیل هستند
در دستورالعمل ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، واحدهای صنفی که در گروه  ۳ و ۴ شغلی قرار دارند مجاز به فعالیت نیستند و همه واحدهای صنفی در این ۲ گروه باید فعالیت خود را تعطیل کنند.

گروهای شغلی از جمله باشگاه های ورزشی و ورزش های پربرخورد از جمله کشتی، باغ وحش، شهربازی، مراکز آبی، استخرهای سرپوشیده، باشگاه های ورزشی سالنی، پارکها و مراکز تفریحی تعطیل خواهند بود.

همچنین در این ۲ گروه شغلی پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، بازارهای موقت، مهد کودک، کافه تریا، تالارهای پذیرایی، رستورانها، آرایشگاه های زنانه و سالن های زیبایی، موزه‌ها، استخرهای سرپوشیده، سینما، تئاتر، باشگاه های ورزشی پربرخورد، چایخانه ها، قهوه‌خانه‌ها یا واحدهای صنفی عرضه مواد دخانی شبانه روز فعالیت آنها تعطیل خواهد شد.

گروه شغلی ۲  فقط تا ساعت ۱۸ مجاز به فعالیت
طبق دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا گروه شغلی دوم که شامل پاساژهای سرباز و سربسته، بازارهای سرپوشیده، مراکز خرید، مال ها، فروش مواد غذایی، باشگاه های ورزشی سالنی و بدنسازی، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، مراکز شماره گذاری اتومبیل، فروش فرش و گلیم، اسباب بازی فروشی ها، بازارهای موقت، فروش لوازم خانگی عمده فروشی و خرده فروشی بعد از ساعت ۱۸ هرشب باید واحدهیا صنفی خود را تعطیل کنند.

همچنین در این گروه شغلی ارائه خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمانی، عمده فروش با خرده فروشی کالاهای تزیینی، ساختمانی، کادویی عمده فروشی و خرده فروشی، انواع پوشاک، پارچه فروشی،   پوشاک، عکاسی، آژانس مشاور املاک، پرده سراها، فروش مبلمان، فروش کیف و کفش، فروش لوازم التحریر، خیاطی، خرازی، لوازم آرایشی و بهداشتی نیز در این گروه شغلی باید از ساعت ۱۸ فعالیت خود را تعطیل کنند.

همچنین واحدهای صنفی قنادان و شیرینی فروشی ها، فروش‌ها آبمیوه، بستنی، تهیه و توزیع و طبخ غذا با پذیرش مشتری، پارکها و مراکز تفریحی، قهوه خانه ها و چایخانه ها بدون دخانیات به اضافه بیرون بر، باید از ساعت ۱۸ مغازه‌ها و واحدهای صنفی خود را تعطیل کنند تا اقدامات اساسی برای قطع زنجیره شیوع ویروس کرونا در سطح کشور انجام شود.
 

کد خبر: ۵۵٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha