۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۵
صادرات ۳۱۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی
۲۱ درصد اشتغال در بخش کشاورزی قرار دارد

صادرات ۳۱۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از آذربایجان‌شرقی

تبریز- رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، گفت: بخش کشاورزی هم در بحث اشتغال و هم در تولید ناخالص داخلی و ملی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

به گزارش بازار، اکبر فتحی اظهار داشت: در استان آذربایجان‌شرقی نزدیک به ۲۱ درصد اشتغال در بخش کشاورزی قرار دارد و این در حالتی است که میانگین کشوری در حدود ۱۹ درصد است یعنی ۲ درصد بیشتر از میانگین کشوری، اشتغال استان در بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: اگر بخش کشاورزی بخواهد به طرف مکانیزاسیون پیش رفته و بهره‌وری افزایش یابد، باید اشتغال در این بخش کاهش یابد بخش کشاورزی موجب ایجاد ارزش افزوده می‌شود؛ وقتی بذر گندم در خاک کاشت می‌گردد ۶۸ تا ۷۰ درصد ارزش افزوده ایجاد می‌کند که اگر به طور مثال ارزش تولیدات هر هکتار در اراضی دیم یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باشد ۷۰ درصد این مبلغ به عنوان ارزش‌افزوده در بخش محاسبه می‌گردد.  

 فتحی متذکر شد: بخش کشاورزی علاوه‌بر این موتور محرکه‌ای برای صنایع غذایی محسوب می‌شود، ۹۰ درصد تولیدات کشاورزی در سایر صنایع ازجمله صنایع غذایی مانند تولید ماکارونی و صنعت شکلات‌سازی تامین‌کننده مواد اولیه این صنایع می‌باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان از صادرات ۳۱۰ میلیون دلاری محصولات کشاورزی از استان آذربایجان‌شرقی در ۱۰ ماهه سال‌جاری خبر داد و یادآور شد: میزان صادرات محصولات کشاورزی استان در طول سال‌جاری نسبت به سال ۹۷ از افزایش ۴۶ درصدی برخوردار است.

وی، ادامه داد: نوسانات ارزی در دو سال اخیر که در سطح کشور اتفاق افتاد، اعتماد به نفس مضاعفی به بخش کشاورزی استان و کشور بخشید به‌طوریکه میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش کشاورزی و افزایش تولیدات کشاورزی موید این مهم است که بخش کشاورزی به خوبی توانسته سرپا بایستد و به فعالیت‌های خود ادامه دهد.

فتحی با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در بخش کشاورزی شامل سرمایه‌گذاری‌های دولتی و بخش خصوصی می‌باشد، اضافه کرد: در سال ۹۸ نزدیک به ۳۰۰۰ میلیارد تومان انواع پروژه‌های کشاورزی طی دو مرحله سفر رئیس جمهور، یک مرحله در بزرگداشت هفته جهادکشاورزی، یک مرحله در هفته دولت و یک مرحله در ایام مبارک دهه فجر در سطح استان یا افتتاح و یا عملیات اجرایی آن آغاز شد.

کد خبر: ۵٬۵۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha