۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۹
برکات ورود تپسی به بورس برای  استارتاپ ها چیست؟ /  خروج سرمایه استارتاپ ها از حبس اجباری
معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری پاسخ می‌دهد

برکات ورود تپسی به بورس برای استارتاپ ها چیست؟ / خروج سرمایه استارتاپ ها از حبس اجباری

به اعتقاد رئیس سازمان فناوری ایران مهم‌ترین مزیت و دستاوردی که به واسطه ورود استارتاپ‌ تپسی به بورس برای اکوسیستم استارتاپی اتفاق افتاده در این موضوع خلاصه شده که سرمایه‌گذاران با این چشم انداز که می‌توانند سرمایه خود را به نقدینگی تبدیل کرده و دوباره برای سرمایه گذاری وارد اکوسیستم استارتاپی ایران کنند برای سرمایه‌گذاری در این حوزه راغب‌تر می‌شوند.

مژده باقری؛ بازار :  مسئله ورود استارتاپ‌ها به بورس از اوایل سال ۹۹ جان گرفت و با موافت‌ها و مخالفت‌های زیادی همراه شد. در حالی که اوایل مرداد ماه همه در انتظار ورود «دیجی کالا» به عنوان اولین نام از اکوسیستم استارتاپی به بورس بودند؛ این اتفاق به وقوع نپیوست و روز پنج شنبه مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران با  انتشار یک توییت از پذیرفته شدن شرکت تپسی در فرابورس خبر داد.

مسعود خوانساری در این خصوص نوشت: «پس از چند ماه مذاکره از سوی اتاق بازرگانی تهران، با تسهیلگری وزارت اقتصاد و سازمان ‌بورس، یکی از استارتاپ‌های پیشرو کشور در فرابورس پذیرفته شد. «تپسی» نخستین شرکت از چهار استارتاپی است که برای ورودشان به بازار سهام تلاش کردیم و به زودی نمادش در تابلوی ‌فرابورس جای می‌گیرد.»

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری ایران نیز از اولین کسانی بود که به این خبر در توییتر واکنش مثبتی نشان داد.

ناظمی در گفتگو با خبرنگار تحلیل بازار در پاسخ به این سوال که بورسی شدن تپسی چه چشم اندازی پیش روی استارت‌آپ‌های ایرانی ایجاد کرده و چه منافعی و دستاوردی می‌تواند برای اکوسیستم استارتاپی ایران داشته باشد، می‌گوید: «ماجرایی که وجود دارد در این نکته است که در حوزه استارتاپی سرمایه‌گذاری اغلب از نوع سرمایه گذاری جسورانه است. هر چند میزان این سرمایه شاید زیاد نباشد؛ اما دلیل و علت رشد سرمایه گذاری جسورانه زمانی منطقی تر و منجر به نمونه‌های موفقی می‌شود که به سود قابل توجهی دست پیدا کنند.»

رئیس سازمان فناوری ایران با اشاره به این نکته که مشکل اصلی اکوسیستم استارتاپی  ایران در این نکته است که سرمایه‌گذارها شاید به راحتی نمی‌توانند دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنند، اضافه می‌کند: «همین نکته باعث می‌شود سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری مجدد دچار مشکل شوند. سرمایه گذاران جسورانه‌ای که در این حوزه مشغول فعالیتند؛   روی شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری اولیه را انجام داده‌اند و پولشان به نوعی در همان سرمایه گذاری مسدود شده و برای سرمایه گذاری مجدد بر روی استارتاپ‌ها و شرکت‌ها نمی‌توانند پول خود را نقد کنند.»

به اعتقاد معاون وزیر ارتباطات؛ علت اصلی عدم حضور و موفقیت شرکت استارتاپی جدید و بزرگ در یکی دو سال اخیر نشات گرفته از همین موضوع است.

او توضیح می‌دهد: «پول سرمایه گذاران به نوعی در سرمایه‌گذاری‌های قبلی حبس و زندانی شده است. مهم‌ترین مزیت و دستاوردی که به واسطه ورود استارتاپ‌ تپسی به بورس برای اکوسیستم استارتاپی اتفاق افتاده در این موضوع خلاصه شده که سرمایه‌گذاران با این چشم انداز که می‌توانند سرمایه خود را به نقدینگی تبدیل کرده و دوباره برای سرمایه گذاری وارد اکوسیستم استارتاپی ایران کنند برای سرمایه‌گذاری در این حوزه راغب‌تر می‌شوند. این نکته می‌تواند در آینده دوباره به جان گرفتن بیشتر مسیر استارتاپ‌ها و تولد شرکت‌های بزرگی منجر شود.»

شایان ذکر است مسئله ورود استارتاپ‌ها از همان روزها اولی که مطرح شد با موافقت و مخالفت‌های زیادی روبه رو شد. بسیاری از کارشناسان در خصوص ورود استارتاپ‌ها به بورس نظرات متفاوتی دارند. در حالی که موافقان دلایلی چون نیاز استارتاپ‌ها به تجربه‌ راه‌های جدید تامین سرمایه و بهره‌مندی از معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی رادلایل مهمی برای ورود استاتاپ‌ها به بورس عنوان می‌کنند. مخالفان این موضوع؛ ایراد در صورت‌های مالی حسابداری و ضعف در حاکمیت شرکتی، و ابهاماتی از این دست را دلایل پررنگ و قابل توجهی می‌دانند.

خبر ورود تپسی به بورس شاید اتفاق مهمی در اکوسیستم استارتاپی کشور باشد که در ادامه اتفاقات مهمی را به دنبال خواهد داشت. باید منتظر ماند و دید دقیقا چه روزی تابلوی نماد تپسی در فرابورس دیده خواهد شد و چه اتفاقات مهمی در پی خواهد داشت.

کد خبر: ۵۵٬۴۴۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha