۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵
جایگاه ضعیف اقتصاد در روابط روسیه و ایران
موافقنامه ترجیحی با اوراسیا به روابط اقتصادی ایران و روسیه کمک می کند

جایگاه ضعیف اقتصاد در روابط روسیه و ایران

ایران و روسیه مخالف مداخله کشورهای خارج از منطقه در امور منطقه ای، استانداردهای دو گانه و تک قطبی بودن جهان می باشند و  ایران نشان داده که معتمدترین یار روسیه در خاور میانه است و لذا  قطعا، از لحاظ اقتصادی، روسیه و ایران می توانستند، بسیار کارسازتر عمل کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، نشریه کامرسانت روسیه نوشت: «اقتصاد همچنان جایگاه ضعیف در روابط دو جانبه ما می باشد»

النا چرننکو در نشریه کامرسنت به نقطه نظرات مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه، در خصوص روابط دو جانبه ایران و روسیه در پرداخته و نوشته است: مرحله جدید در روابط ایران و روسیه  از سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شده و تاکنون ولادیمیر پوتین سه بار به ایران سفر کرده است و حسن روحانی پنج بار. روابط بین پارلمانی دو کشور تحکیم یافته است. در سطح مشورت و توصیه امنیتی نیز گفتگوهای سازنده ای انجام می شود. کمیسیون بین دولتی در حال فعالیت است، روابط علمی و فرهنگی و گردشگری توسعه یافته است. پیشرفت هایی نیز در عرصه اقتصادی و همکاری نظامی – فنی حاصل شده است.

وی نوشته است:  علت اصلی این تحولات – رویارویی روسیه و غرب است. اما، باید گفت که این بهبود روابط چند دلیل دیگر هم دارد:

 نخست – اراده دو رئیس جمهور که تصمیم گرفتند، از سخن وارد عمل شوند.

دوم – برجام که روابط متقابل ایران با دیگر کشورها را تامین کرد. ایران و روسیه به موفقیت های بسیاری دست یافته اند، از جمله، در مبارزه با تروریست ها در عراق و سوریه. نه تروریست ها و نه، غرب موفق نشدند، طرح های خود را در خاور میانه اجرایی کنند. این نتیجه همکاری های ایران و روسیه است و البته، کار قالب آستانه با مشارکت ترکیه. این قالب مذاکراتی – موفقیت آمیزترین مکانیسم برای گفتگو و دستیابی به صلح و امنیت در سوریه است. بعد از پایان مرحله نظامی، سوریه نیاز دارد تا ایران و روسیه مانند سابق، به همکاری های خود ادامه دهند و این در رابطه با بازسازی کشور خواهد بود. برقراری صلح و امنیت در سوریه، سهم مهمی در امنیت کل منطقه دارد.

در ادامه این مقاله آمده است: اگر چه هر کشوری به دنبال منافع ملی خود است. اما، موضوع اصلی این است که این دو کشور با یکدیگر همکاری می کنند و سازش دارند. ایران و روسیه مخالف مداخله کشورهای خارج از منطقه در امور منطقه ای، استانداردهای دو گانه و تک قطبی بودن جهان می باشند و  ایران نشان داده که معتمدترین یار روسیه در خاور میانه است و لذا  قطعا، از لحاظ اقتصادی، روسیه و ایران می توانستند، بسیار کارسازتر عمل کنند.

این نویسنده مدعی شده است: روسیه در تدوین برجام نقش بسیار مهمی داشته و مسکو کناره گیری امریکا از برجام را محکوم و از سیستم اینستکس حمایت کرده است، به علاوه روسیه تنها یار معتمد ایران در توافق هسته ای است. اما، باید گفت که اقتصاد همچنان جایگاه ضعیف در روابط دو جانبه دو کشور است.

وی اما در پایان با نگاهی مثبت  این شرایط را رو به بهبود دانسته و در اثبات آن نوشته است:  ایران و روسیه از قوه و توان بیشتری برای توسعه همکاری های اقتصای دارند. مشکل اصلی این است که بیزینس خصوصی مانند دولتی چندان در روابط دو کشور جا نیفتاده است. برخی از شرکت های روسی به خاطر تحریم های امریکا، از کار با ایران امتناع می کنند. این امید وجود دارد که با پیوستن ایران به شعاع تجارت آزاد اتحاد اقتصادی اوراسیا، این روابط توسعه یابند.

کد خبر: ۵۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha