۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
بخش خصوصی قربانی کاهش درآمدهای نفتی/ بی توجهی دولت حلقه مفقوده پیشرفت صنعت
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازار:

بخش خصوصی قربانی کاهش درآمدهای نفتی/ بی توجهی دولت حلقه مفقوده پیشرفت صنعت

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران، گفت: اگر قوانین دولتی، مناسب و موثر باشد قطعا بخش خصوصی خواهد توانست در سرمایه گذاری که انجام می دهد بدون پشتوانه مالی دولتی هم به رشد کافی برسد.

سجاد صفری؛ بازار: «سیده فاطمه مقیمی» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که صنعت کشور و بخصوص بخش خصوصی با مشکلات بسیاری روبرو است؛ به نظر شما این مشکلات ریشه در چه عواملی دارد؟ اظهار داشت: مشکلات موجود در حوزه صنعت کشور، ریشه در قوانین داخلی کشور و تحریم های ظالمانه آمریکا دارد.

وی افزود: ایران کشوری است که منابع بسیاری را در اختیار دارد و تحریم های ظالمانه آمریکا باعث شد که ارتباط ایران با کشورهای جهان محدود شود و این موضوع باعث شد که از ظرفیت های کشور به خوبی استفاده نشود.
مقیمی تصریح کرد: تحریم ها باعث شد که صنعت کشور، از ابتدا شروع به کار کند و در زیرساخت های آن تغییراتی بوجود آمد که این موضوع، باعث شد کشور از مسیر پیشرفت دور شود.  

وی در ادامه، بیان کرد: موضوع دیگر، مربوط به رشد اقتصادی کشور است و علاوه بر اینکه تحریم ها برای اقتصاد کشور مشکلاتی را بوجود آورده است؛ شیوع بیماری کرونا نیز باعث شد که مشکلات کشور، بیشتر شود و چون ایران کشوری تحریم شونده است و زیرساخت های آن بخاطر اعمال تحریم ها دستخوش تغییراتی شده است بنابراین آسیب پذیری ایران در مقابل بیماری کرونا بیشتر از دیگر کشورها است.

مقیمی تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود کشور، دولت بایستی تصمیمات مهمی برای صنایع مختلف اتخاذ کند و با قوانین مناسبی که تدوین خواهد کرد زمینه رشد آن ها را فراهم کند.

دلیل عدم توجه دولت به بخش خصوصی
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که فعالان بخش خصوصی معتقد هستند که دولت به واحدهای تولیدی و صنعتی دولتی بیشتر توجه می کند و نسبت به بخش خصوصی بی توجه است؛ شما در این خصوص چه نظری دارید؟ گفت:  دولت به بخش خصوصی بی توجه است ودلیلش می تواند بخاطر مشکلات اقتصادی موجود کشور باشد.

مقیمی اظهار داشت: اقتصاد کشور وابسته به درآمدهای نفتی است و در شرایط کنونی و بخاطر اینکه درآمدهای نفتی کشور، به دلیل مسائل اقتصادی و سیاسی کشور، کاهش یافته است بنابراین، اگر دولت بیشتر به واحدهای تولیدی و صنعتی دولتی توجه می کند بخاطر کاهش درآمدهای نفتی است.

نحوه حمایت دولت از کارآفرینان
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این پرسش که شما بعنوان یک کارآفرین نمونه کشوری برای جوانانی که قصد دارند وارد عرصه کارآفرینی بشوند چه توصیه ای دارید؟ به بازار، گفت: کارآفرینی مختص به یک رشته نیست و هر گونه، تغییر و تنوع در روند ایجاد یک محصول یا یک مدیریت، می تواند یک کارآفرینی محسوب بشود.

مقیمی اظهار داشت: شخصی که قصد دارد وارد عرصه کارآفرینی بشود در ابتدا بایستی، بداند در چه حوزه هایی می تواند فعالیت داشته باشد و در همان، حوزه با ایجاد تفکر خلاق و نوآوری در خود می تواند خلاقیت و تفکر کارآفرینی را شکل بدهد.

وی با اشاره به حمایت های دولت از کارآفرینان، بیان کرد: دولت می تواند با تدوین قوانین سهولت ایجاد کسب و کارها حمایت بیشتری از کارآفرینان داشته باشد.

مقیمی در پایان درخصوص اینکه اگر حمایت دولت از بخش خصوصی بیشتر باشد صنعت می تواند به پیشرفت بیشتری دست پیدا کند، گفت: بخش دولتی یک چارچوب تنظیم شده قطعی دارد و طبق همین چارچوب رو به جلو حرکت می کند ولی بخش خصوصی چون تلاش دارد در حوزه های مختلف کاری خود به پیشرفت برسد؛ اگر قوانین تصویب شده، باعث ایجاد و رشد موضوعی آن، شود به پیشرفت دست پیدا می کند. بنابراین اگر قوانین، مناسب و موثر باشد قطعا بخش خصوصی خواهد توانست در سرمایه گذاری که انجام می دهد بدون پشتوانه مالی دولتی هم به رشد کافی برسد.

کد خبر: ۵۵٬۳۸۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha