۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵
 اینجا دانشگاه ویژه مشاوران املاک؛ رئیس دانشگاه: دانش حقوقی بیشترین نیاز مشاوران املاک
بازار گزارش می دهد

اینجا دانشگاه ویژه مشاوران املاک؛ رئیس دانشگاه: دانش حقوقی بیشترین نیاز مشاوران املاک

رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه صنف مشاوران املاک با تاکید بر اینکه دانش حقوقی بیشترین نیاز مشاوران املاک بود و دانشگاه علمی کاربردی با این هدف راه اندازی و در این مسیر موفق عمل کرده است گفت: مقاومت مشاوران املاک نسبت به سایت های فروش ملک کمتر شده است.

اکبر محمودی؛ بازار: برای اولین بار در ایران و در سال ۹۰ رشته های دانشگاهی املاک و مستغلات در مرکز علمی کاربردی اتحادیه صنف مشاوران املاک راه اندازی شد. این اقدام با این هدف بود تا معلومات حقوقی مشاوران املاک افزایش یابد.

در قانون نظام صنفی موضوع آموزش به اعضای صنوف به خوبی دیده شده و از این رو از سال ۹۰ مرکز علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک با مجوز دانشگاه جامع علمی کاربردی اقدام به پذیرش دانشجو در رشته های مرتبط با مشاوران املاک از جمله رشته های حقوقی و همچنین رشته املاک و مستغلات کرد. اگر چه در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد فارغ التحصیلان این مرکز علمی کاربردی وارد بازار کار در حوزه صنف مشاوران املاک می شوند اما به نظر می رسد دانش حقوقی یکی از بیشترین نیازهای مشاوران املاک به حساب می آید. هر چند مشاوران املاک در دو یا سه سال گذشته که پای اپلیکیشن ها و سایت های خرید و فروش ملک باز شده نسبت به آن واکنش های منفی نشان دادند. اما به مرور زمان مشخص شد که مقاومت در مقابل سایت ها و اپلیکیشن ها چندان نمی تواند دوام داشته باشد و باید به این سمت حرکت کرد.

الهه پاک نیت رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار با تاکید بر اینکه بیشترین نیاز مشاوران املاک دانش حقوقی است که با راه اندازی دانشگاه جامع علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک از سال ۹۰ به مرور این نیاز در حال برطرف شدن است گفت: قطعا با تحصیلات عالیه مشاوران املاک در دانشگاه جامع علمی کاربردی، می توان بهداشت قضایی را در قراردادهای تنظیم شده شاهد بود.

او همچنین تاکید کرد: دانشگاه علمی کاربردی املاک تنها مرکز در رشته مشاوران املاک است که با هدف بالا بردن دانش حقوقی و حرفه ای تدوین و راه اندازی شد بنابراین این دانشگاه تاثیر بسزایی در تنظیم قراردادها خواهد داشت. بنابراین وقتی دانش مشاوران املاک بالا باشد و قراردادها به خوبی تنظیم شود از خطاهای احتمالی و جرایم احتمالی نیز کاسته خواهد شد.

متن کامل گفتگوی خبرنگار خبرگزاری بازار با الهه پاک نیت رئیس دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه صنف مشاوران املاک را با هم می خوانیم:

* برای ورود به گفتگو در ابتدا بفرمایید که دانشگاه جامع علمی کاربردی اتحادیه مشاوران املاک در چه سالی و با چه هدفی راه اندازی شد؟

در سال ۱۳۹۰ دانشگاه جامع علمی کاربردی افتتاح شد که تا سال ۹۳ ریاست آن بر عهده بنده بود. سپس با یک جابجایی مدتی از این سمت دور بودم و مجددا با اعتمادی که به بنده از سوی مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک صورت گرفت مجددا چند ماهی می شود که در خدمت دانشگاه جامع علمی کاربردی مشاوران املاک هستم. این دانشگاه، تنها مرکز در رشته مشاوران املاک است که با هدف بالا بردن دانش حقوقی و حرفه ای کسب و کار راه اندازی شد.  

* آنطور که از شواهد بر می آید خلاء حقوقی در میان مشاوران املاک زیاد است؟

قطعا تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی مشاوران املاک می تواند نیازهای این صنف را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش دهد. وقتی که با دانشجویان صحبت می کنیم، دانشجویان به واقع اعلام می کنند که تحصیل در دانشگاه تاثیر بسزایی در تنظیم قراردادها و حتی فن بیان داشته است. مشاوران املاک و فارغ التحصیل اعلام می کنند که در تنظیم و نوشتن قراردادها، بهداشت قضایی را می توانیم به خوبی رعایت کنیم. حال وقتی این موارد رعایت شود قطعا از خطاهای احتمالی و جرایم احتمالی نیز کاسته خواهد شد.

افرادی که فارغ التحصیل دانشگاه علمی کاربردی مشاوران املاک بودند مراجعات کمتری از بابت بروز مشکلات در تنظیم قرارداد داشته اند

* یعنی مشاوران املاکی که فارغ التحصیل دانشگاه بودند کمترین اشتباه را در تنظیم قراردادها و کمترین مشکل حقوقی را دارند؟

افرادی که فارغ التحصیل دانشگاه علمی کاربردی مشاوران املاک بودند مراجعات کمتری از بابت بروز مشکلات در تنظیم قرارداد داشته اند. از سوی دیگر در نحوه برخورد مشاوران املاک نیز می توان گفت که تحصیلات دانشگاهی تاثیر مثبتی گذاشته است. هر چند فنون مذاکره به صورت علمی می تواند در میزان و روند معاملات مسکن نیز تاثیر بسزایی داشته باشد. کسب و کار به سبک نوین نیز در دانشگاهی ها و فارغ التحصیل ها بیشتر و بهتر خواهد شد. ما معتقد هستیم که مدرنیته و علم روز و سنت می توانند در کنار هم به صورت موازی به رونق کسب و کار بیانجامد.  

* یعنی در تدریس دانشجویان علاوه بر بالا بردن سطح سواد حقوقی مشاوران املاک، تئوری کسب و کار و فن بیان هم تدریس می شود؟

در زمان تدریس و در کلاس ها آداب تئوری و تاثیر بر مخاطب نیز به خوبی به دانشجویان آموزش داده می شود. پس نکاتی که استادان خُبره در سر کلاس ها تدریس می کنند به خوبی در معاملات به کمک مشاوران املاک خواهد آمد.  

بسیاری از مشاوران املاک در ابتدای به وجود آمدن سایت ها و اپلیکیشن های خرید و فروش ملک، واکنش های منفی نسبت به این سایت ها از خود نشان دادند 

* فرمودید که باید مدرنیته و علم روز در خرید و فروش املاک در کنار سنّت به کمک هم بیایند. اما چند سال پیش وقتی سایت ها و اپلیکیشن های خرید و فروش ملک گسترش پیدا کردند مشاوران املاک نسبت به این سایت ها واکنش های تندی داشتند. آیا تحصیلات دانشگاهی می تواند این هجمه را کمتر کرده باشد؟

بسیاری از مشاوران املاک در ابتدای به وجود آمدن سایت ها و اپلیکیشن های خرید و فروش ملک، واکنش های منفی نسبت به این سایت ها از خود نشان دادند و مقاومت زیادی نشان دادند. اما به مرور زمان این واکنش ها کمتر و بهتر شد. به هر حال وقتی یک شیوه جدید و طرح جدیدی ارائه می شود ابتدا مردم و هر صنفی نسبت به آن تغییر یا آمادگی ندارند و یا به هر دلیلی نسبت به آن واکنش نشان می دهند. مشاوران املاک نیز در ابتدا مقاومتهایی کردند و به مرور زمان مشخص شد که برای صنف می تواند مفید باشد و این مقاومت تا حدودی کاهش یافت چرا که به هر حال به این نتیجه رسیدند که این تغییرات می تواند به نفع صنف باشد. تغییر مرز جغرافیایی و سیاسی نمی شناسد.

* به نظر می رسد که کسب و کار الکترونیکی می تواند به نفع هر صنف و به خصوص مشاوران املاک باشد؟

دانشگاه جامع علمی کاربردی با همین هدف راه اندازی شده است که بتواند کسب و کار را رونق دهد. به هر صورت کسب و کار به صورت الکترونیکی و تلفیقی می تواند به کمک مشاوران املاک و بازار مسکن بیاید. هر چند باید در ابتدا به صورت موردی دستورالعمل ها تدوین شود و نقاط قوت و ضعف الکترونیکی شدن خرید و فروش املاک مشخص شود. دستورالعمل ها در کنار هم می تواند یک سری استانداردها را به وجود بیاورد. به هر حال در نهایت باید قوانین تصویب شود و اگر می خواهیم کسب و کار در مشاوران املاک به صورت موردی الکترونیکی شود و یا قانونی شود باید از مراجع بالاتر و مربوطه این اقدام را عملیاتی کنیم.

ما معتقد هستیم که مشاوران املاک در فنون مذاکره وضعیت خوبی دارند حال اگر دانش حقوقی داشته باشند به بهداشت قضایی خواهیم رسید و جرایم کمتر می شود

* بیشترین نیاز مشاوران املاک چیست که دانشگاه جامع علمی کاربردی تلاش خواهد کرد آنرا برطرف کُند؟

دانش حقوقی بیشترین نیاز مشاوران املاک است. ما معتقد هستیم که مشاوران املاک در فنون مذاکره وضعیت خوبی دارند. حال اگر مشاوران املاک دانش حقوقی داشته باشند به بهداشت قضایی خواهیم رسید و جرایم کمتر می شود. به هر حال مشاوران املاک حس نیاز کرده اند که کسب و کارها به سمت الکترونیکی شدن برود. اما نکته مهم این است که سرعت مراجعه برای تحصیل در دانشگاهها روز به روز در حال افزایش است به طوریکه ترم ۹۹ نسبت به گذشته رشد بیشتری داشته است و این نشان می دهد که صنف مشاوران املاک علاقه دارد تا با تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه املاک به این سمت حرکت کند که روند خرید و فروش آنها بهتر شود و تا جای ممکن بهداشت قضایی به شکل بسیار خوبی رعایت شود. ما امیدواریم که بتوانیم در اسفند ماه امسال با برگزاری جشن دهمین سال دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه املاک گزارش عملکرد بهتری از این ۱۰ سال ارائه کنیم که کجا بودیم و امروز کجا قرار داریم.

* اهداف بهتری نیز در آینده قرار است برای مشاوران املاک متصور شد؟

قطعا همینطور است. اتحادیه املاک به این نتیجه رسیده است که دانشگاه علمی کاربردی به سمت تدریس رشته های حقوقی برود. چرا که رشته های حقوقی باعث می شود که علاوه بر گسترش فن کسب و کار موجب کاهش مشکلات حقوقی می شود. هدف ما در دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه املاک بهداشت قضایی و بالا بردن سطح دانش حقوقی مشاوران املاک است.

* در پایان بفرمایید که چه رشته هایی در دانشگاه علمی کاربردی اتحادیه املاک تدریس می شود؟

رشته حقوق ثبتی، رشته مشاور املاک، رشته شورای حل اختلاف و رشته حقوق صنفی تدریس می شود. همچنین باید به فعالیت های دانشگاه مثل افتتاح اولین کافه کتاب، اولین گاهنامه و افتتاح اولین کلینیک کارآفرینی بوده است. قرار است در آینده نیز رویداد شتاب با موضوع مشارکت در ساخت، عملیاتی کردن چندین طرح در حوزه املاک و مستغلات و کتابخانه الکترونیک راه اندازی خواهد شد.

کد خبر: ۵۵٬۳۷۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رها قاسمی IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
      0 0
      سلام، وقتتون بخیر، آیا این دانشگاه فقط در تهران است؟ یا در مازندران هم شعبه دارد؟