۱ آذر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
بازار فولاد تا سال ۲۰۲۳ روی خوش نمی‌بیند
احیای بازار فولاد وابسته به احیای صنعت ساختمان است؛

بازار فولاد تا سال ۲۰۲۳ روی خوش نمی‌بیند

در این روزهای کرونایی صنعت فولاد هم مانند صنایع دیگر آسیب بزرگی متحمل شده است. حال سوال این است که این صنعت چه زمانی احیا می شود و چگونه می توان سرعت احیای آنها را افزایش داد؟

بازار؛ گروه بین الملل: در جریان همه گیری کرونا صنعت فولادسازی با چالشهای زیادی روبرو شد و حال که دنیا خبر از دسترسی به واکسن کرونا و برنامه ریزی برای تولید انبوه و عرضه واکسن به بازارهای جهانی داده است، این سوال پیش آمده است که صنعت فولاد در سالهای آتی چه وضعیتی خواهد داشت؟ آیا این صنعت در سال ۲۰۲۱ اصلاح می شود و رشد را تجربه می کند یا روند احیای این صنعت هم مانند  احیای اقتصاد دنیا زمان بر و طولانی خواهد بود؟ 

وب سایت مارکت ریسرچ فیوچرز درگزارش خود نوشت: «انتظار می رود ارزش بازار فولاد جهانی تا سال ۲۰۲۳ میلادی سالانه ۲.۸۴ درصد رشد کند و به مرز ۹۶۳.۶ میلیارد دلار برسد. در سال ۲۰۲۳ میلادی یعنی سالی که بحران کرونا دیگر در دنیا وجود نخواهد داشت و شرایط اقتصادی در مسیر احیا قرار دارد، مازاد عرضه فولاد در بازار باعث افت قیمت آن می شود.

دلیل مازاد عرضه هم  افزایش تولید فولاد توسط تولیدکنندگان بزرگ آسیایی به خصوص چین و هند خواهد بود. البته در این زمان تقاضا هم رشد خواهد کرد ولی سرعت رشد تقاضا کمتر از سرعت رشد عرضه خواهد بود و نمی تواند مانع از افت قیمت در بازار شود.»

مرکز مطالعات آهن و فولاد امریکا در گزارشی دیگر به بررسی تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۳ پرداخت و نوشت: «افزایش سرمایه گذاریهای زیرساختی در بخش های تجاری و مسکونی در کنار افزایش استفاده از فولاد در تولید انواع خودرو، وسایل الکترونیکی و صنایع سنگین به خصوص در کشورهای در حال توسعه مانند چین سبب می شود تا تقاضا نیز افزایش پیدا کند.»

این مرکز مطالعاتی با اشاره به سرمایه گذاری اغلب دولتها در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه  مانند هند و چین نوشت: «دولتها می دانند که برای احیای اقتصاد خود باید وارد عمل شوند و سرمایه گذاری در بخش های زیرساختی را افزایش دهند. بخش خصوصی به دلیل آسیبهایی که در این دوره کرونا متحمل شد نمی تواند منابع مالی زیادی را در توسعه زیرساختی و حتی پروژه های ساختمانی صرف کند. سرمایه گذاری دولت در بخشهای زیرساختی باعث تحرک اقتصادی، افزایش نرخ رشد  و افزایش فرصتهای شغلی می شود و سرعت بازسازی اقتصاد دنیا را نیز بیشتر خواهد کرد. در این شرایط تقاضا برای فولاد و رشد این بازار هم بیشتر می شود.»

رشد ساخت و ساز روی بازار فولاد اثرگذار است
مطالعات نشان می دهد صنعت ساختمان نقش مهمی در رشد تقاضای فولاد دارد. طی یک دهه اخیر بیش از ۵۰ درصد تقاضای فولاد هم بر مبنای درآمد و هم بر مبنای حجم مصرف وابسته به عملکرد صنعت ساختمان بوده است.

به همین دلیل وضعیت صنعت ساختمان در دنیا و میزان سرمایه گذاری در پروژه های زیر ساختی تاثیر زیادی روی بازار فولاد دارد و از آنجا که بعد از پایان کرونا، این بخش رشد زیادی خواهد کرد ما انتظار افزایش تقاضای فولاد را داریم.

اتحادیه بین المللی آهن و فولاد در گزارش خود نوشت: «در پسا کرونا دولتها موظف هستند با افزایش سرمایه گذاری در پروژه های زیرساختی زمینه را برای تقویت نرخ رشد اقتصادی فراهم کنند. در پسا کرونا بخش خصوصی به دلیل کاهش درآمد توانایی تاثیر گذاری روی بازار را ندارد و این وظیفه دولت است تا با سرمایه گذاری در بخش خصوصی بستر را برای بیشتر شدن نرخ رشد اقتصادی و خروج از بحران فراهم کند.»

پیش بینی می شود درآمد بخش ساختمان در امریکا که هم اکنون برابر با ۱ هزار میلیارد دلار است تا انتهای سال ۲۰۲۱ به مرز ۱.۷ هزار میلیارد دلار برسد و این رشد در اغلب کشورهای صنعتی دنیا تجربه خواهد شد. یکی دیگر از عوامل اثر گذار روی رشد تقاضای فولاد هم افزایش تقاضا برای خودرو است. صنعت خودروسازی در سال ۲۰۲۰ به دلیل بحران کرونا با چالشهای زیادی روبرو شد و به دلیل پیشرفتهای سریع تکنولوژی و خروج اقتصاد دنیا از رکود، از سال ۲۰۲۱ تقاضا برای خودرو در دنیا رشد خواهد کرد و به دنبال آن تقاضا برای فولاد هم بیشتر می شود.

تولید در آسیا بیش از دیگر مناطق رشد می کند
نکته مهم دیگری که در این گزارش وجود دارد این است که سهم آسیا در بازار فولاد دنیا بیش از دیگر مناطق است و در سال ۲۰۱۹ بالغ بر ۶۸ درصد از فولاد دنیا در قاره کهن تولید می شد و سهم چین به تنهایی بیش از ۵۰ درصد کل تولید فولاد دنیا بود.

پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۳ تولید فولاد در این منطقه سالانه ۳.۰۹ درصد رشد کند در حالیکه نرخ رشد فولاد در کشورهای اروپایی برابر با ۲.۳۰ درصد در سال و در خاورمیانه برابر با ۲.۹۶ درصد خواهد بود. انتظار می رود تا سال ۲۰۲۳ ارزش تولید فولاد در خاورمیانه و شمال آفریقا به مرز ۷۴.۸ میلیارد دلار امریکا برسد.

اروپا دومین منطقه تولید کننده فولاد در دنیا است و سهم این منطقه در بازار جهانی بالغ بر ۱۸ درصد گزارش شده است. آلمان بزرگترین تولید کننده فولاد در قاره سبز است و این کشور تلاش می کند تا از طریق بکارگیری تکنولوژی های کم آلاینده زمینه  را تولید فولاد سبز فراهم کند.

باید در نظر داشت چین و هند هم در زمره بزرگترین تولید کنندگان فولاد در دنیا هستند و هم در میان بزرگترین مصرف کنندگان قرار دارند. چین با وجود اینکه اولین کشوری بود که ویروس را مشاهده کرد، ولی توانسته است بر این بحران تا حدودی غلبه کند و تولید فولاد در این کشور در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال قبل رشد کرده است. البته این رشد قابل مقایسه با سالهای قبل نبود ولی در هند که با افزایش روزافزون شمار مبتلایان و قربانیان روبرو است، هم تولید به شدت کاهش یافته است و هم مصرف روند نزولی داشت. 

کد خبر: ۵۵٬۳۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha