۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۹:۴۸
سوء استفاده ترامپ از تحریمها/ بایدن بهتر عمل می‌کند؟
فارن پالسی بررسی کرد:

سوء استفاده ترامپ از تحریمها/ بایدن بهتر عمل می‌کند؟

آمریکا تاکنون با خروج از برجام به هیچ دستاوردی نرسیده است.

بازار؛ گروه بین الملل: سایت تحلیلی فارن پالسی اخیرا گزارشی با قلم «جیسون بلازاکیس» با عنوان «سوء استفاده ترامپ از تحریم ها / بایدن بهتر عمل می کند» منتشر نموده است. ترجمه متن گزارش در ادامه می آید.

 اعمال تحریم ذیل عنوان تروریسم، یکی از زمینه هایی است که پس از روی کار آمدن «جو بایدن»، نیازمند دگرشی راهبردی است. ترامپ این تحریم ها را بر شعار و انگیزه های سیاسی پایه گذاشت: تحریم های فشار حداکثری علیه ایران و دیگر کشورها، جایگزین دیگر ابزارهای دولتمداری همچون دیپلماسی شد. نتیجه اینکه به جای بازداشتن بازیگران بد از دسترسی به منابع مالی، متحدان آمریکا را پراکنده و دشمنانش را مستحکم کرد. این تحریم ها، منافع گسترده تر امنیت ملی آمریکا را تضعیف می کند و دستاوردی ندارد.

بایدن باید با کمک حقوقدانان، بخش های مرتبط با تحریم در قانون مهاجرت و ملیت را  اصلاح کند؛ قانونی که پایه اقدام وزارت خارجه برای قراردادن سازمان های تروریستی در فهرست سیاه است.

«جو بایدن» باید تحریم های کارزار فشار حداکثری علیه ایران را باطل کند. باید گفت آمریکا تاکنون با خروج از برجام به هیچ دستاوردی نرسیده است. حتی «مایک پمپئو» هم اخیرا اذعان کرد که ایران جلوی چشم دولت ترامپ، ذخایر اورانیوم غنی شده اش را افزایش داد. به جای اینکه این کارزار، ایران را به میز گفتگو بکشاند، موجب شد که جامعه بین المللی تلاش های یکجانبه آمریکا برای گفتگوی دوباره بر سر برجام را نادیده بگیرد.

در رابطه با ایران، این منافع فراگیرتر آمریکاست که باید سیاست تحریم ها را تعیین کند و نه برعکس. این بدان معنی است که باید راه حل های دیپلماتیک و چندجانبه ای برای محدود کردن تسلیحات ایران یافته شود. تا به امروز، هیچکس به توافقی بهتر از برجام نرسیده است.

همچنین، دولت بایدن باید برخی کشورهایی را که وزارت خارجه آمریکا آنها را بعنوان حامیان تروریسم معرفی کرده، از لیست سیاه بیرون آورد.

سرانجام اینکه دولت بایدن می بایست رویکرد چندجانبه در زمینه تحریم ها را دوباره زنده کند. دولت ترامپ با خروج از برجام، متحدان اروپایی خود را ترک کرد. آمریکا به ندرت از کمیته تحریم های ۱۲۶۷ سازمان ملل استفاده کرده حال آنکه این کمیته، تنها رژیم چندجانبه تروریستی است که منابع مالی تروریست ها را در سطح جهان مسدود و تحریم تسلیحاتی و منع سفر را بر افراد و گروههای مشمول آن وضع می کند.

کد خبر: ۵۵٬۳۱۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha