۲ آذر ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۸
ابر و فلک یار کشاورزان نشد؛ شور بختی مزارع زرد کلزا
بازار گزارش می‌دهد؛

ابر و فلک یار کشاورزان نشد؛ شور بختی مزارع زرد کلزا

ساری- امسال هم باران در کوهستان نبارید و این مسئله مانع از آن شد تا برنامه کشت محصولات پاییزه از جمله کلزا محقق شود و چشمان کشاورزان همچنان به آسمان خیره مانده است.

بازار؛ گروه استان‌ها: پارسال ۱۲ هزار هکتار و سال زراعی جاری هشت هزار هکتار از مزارع کوهستانی مازندران به زیر کشت کلزا رفت و بارندگی و آسمان متهم اصلی تحقق نشدن برنامه ابلاغی عنوان می شود.

درحالی متولیان کشاورزی مازندران همه تقصیرها را به گردن ابر و باد وماه خورشید و فلک می اندازند که وجود اشکال در سیستم خرید تضمینی محصولات پاییزه از جمله کلزا نیز در عدم تحقق برنامه های کشت را نباید نادیده گرفت.

این وضعیت درحالی است که کشاورزان برای اهمیت تولید و مسائل اقتصادی به سراغ کشت پاییزه می روند اما به دلیل شرایط آب و هوایی و ناآگاهی ها دچار خسارت می شوند.

روند کاهشی کشت محصولات پاییزه از جمله کلزا هرسال در مازندران ادامه می یابد و معلوم نیست چه زمانی باید مسائل فراروی برای جهش تولید در این بخش به پایان رسد.مجید بهادری معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به کشت پاییزه در استان،افزود: شبدر، انواع سبزیجات، جو، گندم و کلزا در اولویت کشت های پاییزه هستند که شبدر کشت شد و انواع سبزیجات در دست کشت است.

کشت کلزا در ۸۵۰۰ هکتار از مزارع
وی با اشاره به سه محصول مهم و استراتژیک نظیر گندم، جو و کلزا نیز کشت در اکثر مناطق به پایین رسیده است، گفت: در سطح هشت هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع استان کلزا کشت شده است و کاشت گندم نیزشروع شده است.

وی درباره کشت کلزا با بیان اینکه نسبت به پنج سال گذشته روند کاهشی ندارد، گفت: آنچه امسال سبب شد تا میزان کشت در سال جاری کمتر شود به دلیل فقدار بارندگی های موثر در مهرماه و آبان بوده است.

بهادری با بیان اینکه زمان کشت پاییزه ملزا اواخر شهریور و اواخر مهر در ارتفاعات کوهستانی است، افزود: نهایتا در آبان ماه نیز می توان کشت را انجام داد اما به دلیل آنکه بارندگی خوبی تا قبل از آبان نداشتیم تعداد زیادی از کشاورزان که قرارداد بستند و بذر دریافت کرده بودند نتوانستند اقدام به کشت کنند.

به دلیل آنکه بارندگی خوبی تا قبل از آبان نداشتیم تعداد زیادی از کشاورزان که قرارداد بستند و بذر دریافت کرده بودند نتوانستند اقدام به کشت کنند

معاون جهاد کشاورزی مازندران به کشاورزانی که بذر گرفتند و کشت نکردند توصیه کرد از فرصت باقیمانده برای کشت اقدام کنند و کلزا را بکارند.

وی مهمترین دلیل را فقدان بارندگی دانست که در سبز شدن و جوانه زدن کلزا بسیار تاثیر بوده است، افزود: این سبب شده تا به سمت کشت محصولات دیگر نظیر گندم روند.

کلزاکاران گندمکار شدند
وی با بیان اینکه حدود ۵۵ هزار هکتار برنامه ریزی کشت گندم داریم، تصریح کرد: طبیعی است وقتی کشاورز نتواند کلزا بکارد به سمت کشت گندم سوق پیدا می کند و کاشت این محصول در مناطق کوهستانی شروع شده است.

بهادری با عنوان اینکه عملیات کشت گندم در ۱۵ هزار هکتار از گندمزارهای استان شروع شده است،افزود: با شرایطی که داریم تا اواخر آذرماه برای کشت گندم مناسب است.

این مسئول با اظهار اینکه کشاورزان بذرهای مورد نیاز را از مراکز جهاد کشاورزی دریافت می کنند،پیشنهاد کرد بذرهایی که به صورت خودمصرفی توسط کشاورزان کشت می شود با هماهنگی کارشناسان کشاورزی نسبت به ضدعفونی اقدام کنند.

وی با تاکید براینکه تا پایان آذرماه برای کشت گندم فرصت باقی است از کشاورزان خواست از این فرصت برای کشت استفاده کنند.

بهادری درباره کیفیت گندم محصول تولیدی مازندران از نظر ریزمغذی ها گفت: از نظر کیفیت جزو چهار استان هایی هستیم که گندم خوبی تولید می کنیم و از نظر کمیت ۵۵ هزار هکتار از مزارع زیرکشت گندم می رود که پیش بینی تولید ۱۵۵ هزار تن است اگرچه با کارهایی نظیر کشت مکانیزه و مدیریت تغذیه و حفاظت محصول برابر آفات در تلاش هستیم تا عملکرد محصول در هکتار افزایش یابد.

کشاورزی دانش پایه راهکار افزایش تولید
معاون سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: سال گذشته یکی از کشاورزان استان اقدام به تولید ۶.۵ تن در هکتار گندم کرده بود و انشالله کشاورزان با توسعه کشاورزی دانش محور بتوانند نسبت به افزایش کمی عملکرد در هکتار دست یابند.

وی درباره آفت های محصولات کشاورزی گندم و کلزا در استان گفت: خوشبختانه آفتی در زمینه کشت گندم نداریم و پس از کشت باید نسبت به مدیریت علفهای هرز و مبارزه با بیماری ها اقدام کنند اما درباره کلزا در مراحل ابتدایی دو آفت حمله ور می شوند که باید نسبت به مدیریت آن اقدام کرد.

بهادری با اشاره به اینکه مبارزه شیمیایی با آفات در دست اقدام است از کشاورزان خواست تا در مراحل ابتدایی رشد به خسارت آفات در مزارع کلزا توجه کنند.

این کارشناس کشاورزی به کشاورزان توصیه کرد تا باتوجه اینکه زمان کشت کلزا سپری شده و امکان دارد برخی کشاورزان به صورت تاخیری کشت را انجام داده باشند، افزود: برای اینکه از فرصت باقیمانده برای رشد کلزا استفاده کنند نیازمند مدیریت خوب مزارع است تا در راستای استفاده از کودهای مناسب به ویژه اوره اقدام کنند و کشاورزان اطلاعات را از کارشناسان کشاورزی دریافت کنند.

نبود بارندگی مناسب دلیل اصلی عدم تحقق برنامه کشت کلزا است
همچنین عباس پورنصرالله مدیر زراعت جهاد کشاورزی مازندران نیز درباره برنامه کشت کلزا در استان با بیان اینکه برنامه ابلاغی محقق نشده، سطح قراردادهای کشت کلزا را هشت هزار و ۲۰۰ هکتار ذکر کرد و گفت: طبق برنامه ابلاغی امسال باید ۲۷ هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت کلزا می رفت.

وی در گفتگو با خبرنگار بازار درباره عدم تحقق برنامه ابلاغی کشت کلزا گفت: نبود بارندگی دلیل مهم تحقق نیافتن برنامه کشت بوده است زیرا جون اراضی ما آبی کامل نیست، کشاورز منتظر بارندگی مناسب بود تا زمین را شخم و شیار کنند که محقق نشده است.

وی شرایط جوی را دلیل مهم عدم تحقق برنامه کشت یاد کرد و در عین حال با اشاره به مشکلات فراروی خرید تضمینی کلزا نیز اظهار داشت: در سال های گذشته مشکلاتی در زمینه خرید تضمینی نیز وجود داشت ولی امسال قیمت خرید تضمینی کلزا و سویا رشد یافته است.

پورنصراله ادامه داد: ۸۰ درصد مشکلات ناشی از عدم بارندگی برای شخم و شیار مزارع بوده است و این سبب شد که تاکنون فقط بیش از هشت هزار هکتار از مزارع به زیر کشت کلزا رود.

وی با بیان اینکه بیشتر سطح کلزا کاری در نواحی شرقی استان انجام می شود، درباره کشت پاییزه گندم و جو گفت: برنامه ابلاغی کشت این محصولات محقق می شود و هم اکنون نیز کشت این محصولات ادامه دارد.

وی سطح زراعت گندم را بیش از ۵۵ هزار هکتار ذکر کرد و گفت: همچنین ۳۱ هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت محصول جو می رود.

امسال ۱۶۵ هزار هکتار از مزارع مازندران به زیرکشت پاییزه رفت و سهم کلزا از پنج نوع محصول پاییزه متدوال در استان هر سال کمتر و کمتر می شود درحالی که طبق برنامه ابلاغی تا سال ۱۴۰۰ باید ۳۰ هزار هکتار از اراضی استان کلزا کشت می شد و باروند کنونی دستیابی به چنین هدف، رویایی بیش نخواهد بود.

کد خبر: ۵۵٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha