۳۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۵
زنجان ۷۱ معدن غیر فعال دارد/ استخراج ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن عناصر معدنی
رئیس سازمان نظام مهندسی معدن زنجان در پاسخ به خبرنگار بازار:

زنجان ۷۱ معدن غیر فعال دارد/ استخراج ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن عناصر معدنی

زنجان- کشاورزی، رئیس سازمان نظام مهندسی معدن زنجان ، با بیان اینکه یکی از راه‌های نجات از فشار تحریم‌ها، افزایش استحصال عناصر نادر معدنی است، گفت: ۷۱ معدن در استان زنجان غیرفعال است که از این تعداد سه معدن فلزی بوده و ۶۸ معدن نیز غیرفلزی است.

به گزارش خبرنگار بازار، رضا کشاورزی شامگاه پنجشنبه در جمع خبرنگاران در محل سازمان نظام مهندسی معدن استان، در پاسخ به خبرنگار بازار، با تاکید بر اینکه یکی از انتخاب‌های امروز برای کاستن از مشکلات تحریم، روی آوردن به تکنولوژی استحصال عناصر نادر معدنی است،گفت: متاسفانه آماری که امروز در اختیار داریم، حاکی از آن است که ۷۱ معدن در استان زنجان غیرفعال است که از این تعداد سه معدن فلزی بوده و ۶۸ معدن نیز غیرفلزی است.

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون حدود ۴۱ هزار نفر در کشور عضو سازمان نظام مهندسی معدن هستند، تصریح کرد: از این تعداد یک هزار و ۴۵ نفر عضو زنجانی این سازمان بوده و سهم اعضای حقوقی این سازمان در استان زنجان نیز ۱۳۰ نفر است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان، گفت: همچنین در استان زنجان ۳۲۰ نفر دارای پروانه استغال در رشته‌هایی چون نقشه‌برداری، استخراج، اکتشاف و متالوژی هستند.

کشاورزی، با اشاره به اینکه تعداد معادن فعال اسان در برهه کنونی ۳۴۲ مورد بوده که از این تعداد ۸۲ مورد معدن فلزی و ۲۶۰ مورد نیز معدن غیرفلزی است، ادامه داد: آمار میزان تناژ اسمی معادن استان نیز حاکی از آن است که سالانه بیش از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن عناصر معدنی استخراج شده که از این میزان، دو میلیون تن فلزی و مابقی غیرفلزی است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از رویکردهای امروز این سازمان، علمی کردن فعالیت‌های معدنی است، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های امروز در حوزه معدن که موضوعی کشوری بوده و مختص استان زنجان نیست، بحث اکتشافات معدنی است که در این راستا هم حاکمیت و هم نظام مهندسی باید گام‌های بلندی بردارند.

وی با اشاره به اینکه زنجان جزو استان‌هایی است که دارای عناصر نادر معدنی بوده و به همین خاطر می‌توان با رویکرد استحصال عناصر نادر، بخش اعظمی از مشکلات ناشی از تحریم را بی‌اثر کرد، یادآور شد: برای اینکه بتوانیم به این موفقیت دست یابیم، باید علم استحصال عناصر نادر معدنی را کسب کنیم و در این راستا انتظار داریم دولت نیز حمایت‌های لازم را انجام دهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن استان زنجان، با تاکید بر اینکه برای دست‌یابی به علم استحصال عناصر نادر معدنی می‌توان از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کرد، گفت: با توجه به اینکه در سطح کشور حدود ۴۰ تا ۵۰ نوع ماده نادر معدنی داریم، به همین خاطر اهتمام به استحصال عناصر نادر معدنی یکی از راه‌های گریز از مشکلاتی است که به واسطه تحریم به وجود آمده است.

کد خبر: ۵۵٬۲۳۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha