۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۹
موانع تجارت ایران و ترکیه با مذاکرات سازنده قابل حل است
در دیدار معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و رایزن بازرگانی سفارت ترکیه تاکید شد

موانع تجارت ایران و ترکیه با مذاکرات سازنده قابل حل است

رایزن بازرگانی سفارت ترکیه با معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه دیدار کرد و در جریان این دیدار بر توسعه تجارت ایران و ترکیه به‌واسطه عزم جدی تصمیم‌سازان و فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی دو کشور تاکید شد.

به گزارش بازار به نقل از اتاق ایران، رایزن بازرگانی سفارت ترکیه با محمدرضا کرباسی معاون امور بین‌الملل اتاق ایران و مهرداد سعادت دهقان رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد و در جریان این نشست، آخرین وضعیت همکاری‌های اقتصادی دو کشور و راه‌های توسعه تجارت دوجانبه بررسی شد.

محمدرضا کرباسی در این جلسه، ضمن تشریح آخرین وضعیت تبادلات تجاری ایران و ترکیه، موانع ایجاد شده برای تجارت در پی شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه را چالشی بزرگ برای تجارت ایران و ترکیه عنوان کرد که حجم تجارت دو کشور را کاهش داده است.

او در همین زمینه بر ضرورت عزمی جدی از سوی فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی دو کشور برای از سرگیری و توسعه فعالیت‌ها تاکید کرد.

به گفته معاون امور بین‌الملل اتاق ایران، در هفت ماه نخست سال جاری میلادی، تجارت دو کشور نزدیک به  ۱.۵ میلیارد دلار بوده که نسبت به سال گذشته کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است.  این موضوع چشم انداز دستیابی به هدف گذاری ۱۵ میلیارد دلاری را دشوارتر کرده است.

او تاکید کرد که بسیاری از محدودیت های ایجاد شده بویژه در زمینه ترانزیت و تشریفات گمرکی و همچنین اعمال ممنوعیت های صادرات و واردات، با مذاکرات سازنده بین دو کشور براحتی قابل حل و فصل شدن است.   

کرباسی با بیان اینکه بخش‌های خصوصی و مقامات دولتی ایران همواره حامی و مدافع توسعه و تسهیل روابط اقتصادی با ترکیه بوده‌اند، افزود: انتظار ما این است که به‌رغم همه تنگناهای اقتصادی ایجاد شده، همکاری‌های بیشتری برای مرتفع ساختن چالش‌های توسعه تجارت بین دو کشور به‌ویژه از سوی ترکیه ایجاد شود. متاسفانه با توجه به ناهماهنگی های بوجود آمده، صادرکنندگان ایرانی به مقصد کشورهای ترکیه و اروپایی در حوزه حمل و نقل و ترانزیت کالا با هزینه‌ها و موانع زیادی روبرو می‌شوند

او همچنین با اشاره به لزوم تسریع در مذکرات مربوط به تجارت ترجیحی بین ایران و ترکیه، این اقدام را مورد نیاز فعالان اقتصادی برای توسعه همکاری‌ها عنوان و تصریح کرد: به‌رغم مناسبات و روابط خوب دو کشور، کماکان نیاز به حصول توافقاتی داریم که بتواند سطح همکاری‌ها را در شرایط فعلی بهبود بخشد.

کرباسی ادامه داد: تجار دو کشور در سال‌های گذشته بدون محدودیت و به راحتی در کشور مقابل تردد داشتند و اتاق‌های بازرگانی دو کشور نیز سالانه ده‌ها هیات تجاری برای توسعه مبادلات تجاری برنامه‌ریزی می‌کردند که همین موضوع در رونق همکاری‌ها تاثیر بسزایی داشت. حال با توجه به محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از شیوع ویروس کرونا در رفت و آمدها و برگزاری رویدادهای فیزیکی، نیاز است تا مناسبات اقتصادی را با بهره‌مندی از ظرفیت‌های فضای مجازی ارتقا دهیم. ضمن اینکه ضروری است فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران دو کشور مورد حمایت و تقویت بیشتر و جدی‌تری قرار بگیرند و مرجعی برای پیگیری مشکلات خود داشته باشند.

کرباسی گفت: بخش‌های خوردوسازی، پوشاک و نساجی، لوازم منزل، انرژی و پتروشیمی از مهم‌ترین حوزه‌های همکاری بین دو کشور است.  به‌رغم برخی مشکلات برای سرمایه‌گذاران خارجی در ایران که اتاق ایران همواره پیگیر رفع آنها از مراجع دولتی بوده است، در حال حاضر شرکت‌های ترک می‌توانند از خروج برخی شرکت‌ها به نفع خود استفاده کنند و سرمایه‌گذاری خود را در ایران افزایش دهند.

او خاطرنشان کرد: در وضعیتی که بر اساس آمارهای سازمان‌های بین‌المللی، آسیب‌های اقتصادی ناشی از بیماری کوید ۱۹ منجر به کوچک شدن اقتصاد کشورها شده است، این ظرفیت در ایران برای سرمایه گذاری مهیاست و می‌تواند بازدهی مطلوبی را در مقایسه با کشورهای دیگر به همراه داشته باشد.

مهم‌ترین موانع توسعه تجارت ایران و ترکیه
مهرداد سعادت دهقان، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه هم به مشکلاتی در زمینه همکاری‌های تجاری دو کشور اشاره کرد که نیازمند اقدامات سازنده از سوی کشور ترکیه است.

به گفته او، اعمال محدودیت‌ها و دستورالعمل‌هایی که معطلی و توقف‌های یک ماهه کامیون‌های ایرانی در مرز ایران و ترکیه را برای ترانزیت کالا در پی داشته، منجر به هزینه‌های هنگفت و خسارت صادرکنندگان شده است.

اصلاح پروسه بازرسی‌های گمرکی کالاهای ترانزیتی، رسیدگی و پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی و شرکت‌های ایرانی در ترکیه، توسعه روند تعاملات و همکاری‌های اتاق‌های بازرگانی و لزوم ترویج اخلاق تجارت میان دو کشور، از دیگر موضوعاتی بود که رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه خواستار حل آنها شد و در عین حال زمینه‌های مساعد بازار ایران برای ورود شرکت‌های سرمایه‌گذار ترکیه را تشریح کرد.

مشکلات کامیون‌های ایرانی در مرز ترکیه
در ادامه، عبداله اوسکای، رایزن بازرگانی سفارت ترکیه تاکید کرد: تعمیق روابط اقتصادی، تاثیر بسزایی در روابط سیاسی خواهد داشت.

او در خصوص مشکلات مطرح شده در زمینه کندی و معطلی تردد کامیون‌ها در مرز دو کشور و همچنین تشریفات گمرکی و نحوه بازرسی‌ها، توضیحاتی ارائه و اعلام کرد: در وزارت تجارت ترکیه این موضوعات مورد پیگیری قرار دارد و اقدامات لازم صورت خواهد گرفت.  

به گفته او، مشکلات ایجاد شده با توجه به پروتکل‌های بهداشتی برای تجار ترک نیز مشکلات فراوانی ایجاد شده و با بازگشت ۱۵ درصد از کالاهای صادراتی خود از مرزها مواجه هستند. با این حال او تاکید کرد این مشکل باهمکاری دو طرفه قابل حل است.

او همچنین افزود: توسعه ترجیحات تعرفه‌ای برای ما بسیار مهم است و در این خصوص وزارت تجارت ترکیه فهرست پیشنهادی خود را تیرماه به ایران ارائه کرده است.

معرفی فرصت‌های همکاری به سرمایه‌گذاران ترک
به گفته رایزن بازرگانی سفارت ترکیه، فعالان اقتصادی ترکیه در زمینه‌های سرمایه‌گذاری، فنی و ساختمانی و توسعه تجارت در حوزه معادن، تمایل زیادی برای توسعه فعالیت‌های خود درکلیه استان‌های ایران به‌ویژه اصفهان، فارس، یزد و ...  دارند اما نیاز است فرصت‌های موجود به طرف‌های ترک شناسانده شود.

او تاکید کرد: شرکت‌های کوچک و متوسط ترکیه می‌توانند از ظرفیت‌های ایجاد شده در ایران برای سرمایه‌گذاری استفاده کنند که این امر نیاز به تبلیغ و ترویج بیشتر مزایای سرمایه‌گذاری توسط مراجع مربوطه دارد.

اوسکای همچنین به فرصت‌های موجود برای سرمایه‌گذاری شرکت‌های ایرانی در ترکیه اشاره و تاکید کرد منافع حاصل از این کسب و کار به ایران باز خواهد گشت.

کد خبر: ۵۵٬۱۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha