۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
خام فروشی قیر طبیعی در ایلام/ لزوم سرمایه گذاری برای تکمیل زنجیره تولید
بازار گزارش می دهد؛

خام فروشی قیر طبیعی در ایلام/ لزوم سرمایه گذاری برای تکمیل زنجیره تولید

ایلام- استان ایلام یکی از اصلی ترین مناطق کشور در ذخایر بیتومین یا همان قیر طبیعی بوده و حال تکمیل نبودن زنجیره تولید و نبود واحدهای فرآوری باعث شده است این محصول بصورت خام فروخته شده و از استان خارج شود.

بازار- رمضان نوری: استان کوهستانی ایلام در غرب ایران دارای ظرفیت های بی شماری در حوزه معدن به خصوص معادن بخش ساختمانی است که متاسفانه از این ظرفیت ها برای توسعه و اشتغال در استان استفاده نشده است.

طبق گفته کارشناسان اداره صمت استان ایلام ۸۶ ماده معدنی در کشور استخراج می‌­شود که ۲۱ نوع از این مواد در استان ایلام وجود دارد.

این استان یکی از مناطق اصلی دارای ذخایر بیتومین در کشور است. بیتومین که به قیرطبیعی نیز معروف است دارای ۱۶۰ استفاده از جمله در صنایع چسب، ایزوگام، پودرجوهر چاپگر رایانه، رنگ، لاستیک سازی و دیگر مواد صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد که نیاز است برای ایجاد کارخانه های تبدیلی تلاش مضاعفی شود.

بی توجهی مسئولان استان ایلام در سال ­های اخیر به پتانسیل تولید بیتومین همانند سایر ظرفیت ­های خدادادی در استان، باعث شده این ظرفیت همچنان ناشناخته باشد.

طبق گفته کارشناسان بیتومین کاربردهای زیادی دارد و این ماده در تهیه ایزوگام، عایق‌­بندی لوله­‌های انتقال آب، ساخت واکس و آسفالت و حفاری چاه­‌های نفتی و گازی، الکترودهای صنعتی و تهیه پودرهای پرینتر و .... هم به کار گرفته می­‌شود.

به گفته کارشناسان در صورت فرآوری بیتومین افزون بر ۵۰ نوع محصول را می‌­توان تولید کرد و هر یک از این محصولات برای استان محروم شکوفایی می آورد.

بزرگترین معدن بیتومین خاورمیانه در ایلام

 معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام در گفت و گو با بازار اظهار داشت: استان ایلام دارای ظرفیت های بی شماری در بخش معدن است که نیازمند سرمایه گذاری برای تکمیل زنجیره تولید است.

نبی سماواتی افزود: بیشتر معادن استان ایلام مصالح ساختمانی مثل بیتومین، سنگ گچ، سنگ آهک، کلسیت، سیلیس، شن، ماسه، لاشه و مالون، آلوویوم آهکی، شیل و مارن، مرمریت و سلستین است.

وی با اشاره به اینکه بزرگترین معدن بیتومین خاورمیانه در ایلام قرار دارد، گفت: این معدن در شهرستان ایوان در شمال استان ایلام قرار دارد که هم اکنون بیتومین به صورت خام از آن صادر می شود.

 معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام عنوان کرد: بیش از ۲۲ مورد معدن بیتومین در مناطق مختلف استان شناسایی شده که هشت مورد آن فعال است.

وی افزود: سالانه بیش از ۲۲ هزار تن ماده معدنی بیتومین یا قیر طبیعی از معادن اساتن استراخ می شود که پس از یک مرحله فرآوری یا همان پودر کردن سنگ بیتومین، کلاً به خارج از استان صادر می شود.

وی با اشاره به اینکه در سال های گذشته تلاش ها و رایزنی مختلفی برای راه اندازی واحد فرآوری ماده معدنی بیتومین در استان ایلام انجام شده است، افزود: راه اندازی واحدهای فرآوری معدنی به ایجاد ارزش افزوده و اشتغالزایی پایدار کمک می کند.

معاون امور صنایع و معادن صنعت، معدن و تجارت استان ایلام با اشاره به اینکه خام‌فروشی رونق اقتصادی را از معادن ایلام گرفته است، گفت: رونق در بخش معدن استان نیازمند ورود به فاز فرآوری است چرا که خام‌فروشی ذخایر معدنی بازدهی چندانی ندارد.

نبود سرمایه گذار مهمترین مشکل ایجاد بر سر راه تکمیل زنجیره تولید بیتومین

رئیس سازمان صمت استان ایلام نیز در گفت و گو با بازار اظهار کرد: استان ایلام دارای ظرفیت های ارزشمندی در بخش تولید بیتومین است که نبود سرمایه گذار برای سرمایه گذاری مهمترین مانع بر سر راه شکوفایی این محصول در استان است.

یارالله نصیری اضافه کرد:  طبق آخرین بررسی کارشناسان اداره  صمت استان، کل ذخایر بیتومین در استان ایلام ۴۶۵ هزار تن به صورت قطعی و ۹۰۰ هزار تن به صورت احتمالی است که ارزش این معادن در استان بیش از یک هزار میلیارد تومان تخمین زده شده است.

وی افزود: سال گذشته قرار بود سازمان ایمیدرو  واحد فرآوری ماده معدنی بیتومین در استان ایلام با توجه به وجود ذخایر و پتانسیل های موجودراه اندازی شود که هنوز این مهم در استان محقق نشده است.

وی با اشاره شروع فاز جدید مطالعات شناسایی مواد معدنی در ایلام، گفت: برای عملیاتی شدن تفاهم نامه های همکاری بین سازمان صمت و ایمیدرو، عملیات شناسایی میزان ذخایر مواد معدنی بیتومین در استان کلید خورده است.

بدون شک را­ه ­اندازی کارخانجات جانبی، صنایع تبدیلی و بسته بندی و تکمیل زنجبره تولید بیتومین در استان ایلام به منظور فرآوری این محصول ضمن توسعه ورونق اقتصادی استان، می‌­تواند زمینه اشتغال‌­زایی صدها نفر از تحصیل­کردگان مرتبط با معدن و همچنین نیروی کار عظیمی را دراستان فراهم می­‌آورد.

 شاید بتوان با خام‌فروشی بیتومین مقدار محدودی ارز راهی ایران کرد ولی طبق گفته کارشناسان این صادرات اصلا اقتصادی نبوده و هیچ اشتغال و رونقی نیز به همراه ندارد.

در حال حاضر خام‌فروشی، رونق اقتصادی را از معادن ایلام گرفته و علاوه برای برداشت بیتومین نیز از روش های سنتی استفاده می شود و  تکنولوژی با فن‌­آوری قدیمی و  به روز نشده است.

معارضین محلی، محیط زیست، منابع‌طبیعی و تسهیلات اندک بانکی مشکلات و موانع اصلی بر سر راه سرمایه گذاری در بخش های مختلف استان از جمله معادن هستند.

کد خبر: ۵٬۵۰۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha