۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۷
عدم ثبات قوانین و مقررات صادرات را با چالش مواجه کرده است
صادرکننده نمونه استان کردستان:

عدم ثبات قوانین و مقررات صادرات را با چالش مواجه کرده است

کردستان- مدیرعامل شرکت صنایع بسپارگستر ژین یاران و یکی از صادرکنندگان نمونه استان کردستان گفت: عدم ثبات قوانین و مقررات، سیاست های متناقض و بخش‌ نامه‌های متعدد  از مهمترین مشکلات و چالش های پیشروی صادرات است.

بازار؛ گروه استان‌ها: کاهش وابستگی کشور به صادرات نفتی سال ها است از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است و دولتمردان هم رونق صادرات را در گفته هایشان در اولویت قرار دادند و در اکثر جلسه ها، مراسم و نشست های خبری حمایت خود را  از تولیدکنندگان صادرات محور اعلام کردند.

با وجود همه این تاکیدات و سفارش ها هنوز هم چرخ صادرات آنگونه که رضایت بخش باشد و براساس ظرفیت های موجود به ویژه در استان های مرزی هم چون کردستان، نمی چرخد و هنوز هم بروکراسی اداری و مانع تراشی کارشناسان ادارات مرتبط و نبود سازوکارپایدار و برنامه ریزی منسجم در این حوزه صادرکنندگان را رنج می دهد.

سال ها است که ریال؛ ارز رایج و مرجع در مبادلات تجاری بین تجار کردستان ایران و عراق است و امسال با ابلاغ برگشت ارز حاصل از صادرات به نرخ نمیایی آن هم با توجه به اختلاف قیمت بین نرخ نیمایی و آزاد مشکلات زیادی را برای صادرکنندگان این استان ایجاد کرد.

امسال هم به دلیل شیوع کرونا و هم تشدید تحریم های اقتصادی کشورمان  کسب و کارهای زیادی متضرر شدند و علی رغم اینکه در این شرایط تسریع در صادرات به عنوان بهترین راه حل برای بهبود وضعیت اقتصادی مطرح شد ولی همچنان صادرکنندگان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند به منظور اطلاع بیشتر از مشکلات پیشروی صادرات در استان کردستان با یکی از صادرکنندگان نمونه استان به گفتگو پرداختیم که شرح آن در ذیل می آید:

مدیرعامل شرکت صنایع بسپارگستر ژین یاران در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه واحد تولیدی صنایع بسپارگستر ژین یاران از سال ۸۳ فعالیت خود را در سنندج آغاز کرده است، اظهار داشت: در این واحد نایلون و نایلکس تک لایه و سه لایه، کیسه‌های ویژه بسته‌بندی محصولات دیگر واحدهای تولیدی تولید می شود.

عبدالله قریشی میزان اشتغال مستقیم و غیرمستقیم این واحد را بیش از ۵۰ نفر ذکر کرد و افزود: هرچند بعد از شیوع بیماری کرونا مشکلات زیادی برای تولید و صادرات واحد ما هم بوجود آمد ولی اقدام به تعدیل و کم کردن نیرو نکردیم.

مشکلاتی که باعث افت صادرات شده است
این صادرکننده نمونه در کردستان با اشاره به اینکه برنامه و آینده روشنی برای بخش صادرات در کشور ما وجود ندارد، گفت: سیاست‌های متناقض، بخش‌نامه های متعدد، عدم ثبات قوانین و مقررات از مهمترین مسائل و مشکلات بخش صادرات است.

قریشی یادآور شد: صادرکنندگان با مشتری‌های خود در خارج از کشور قرارداد منعقد می‌کنند و متعهد می‌شوند در مدت زمان مشخص کالا را در اختیار آنها قرار دهند که مسئولان با صدور بخش‌نامه و دستورالعمل جدیدی همه رشته‌های بافته شده را در این حوزه را پنبه می‌کنند.

وی اظهار داشت: بستن شدن مرز حتی به مدت دو، سه روز باعث می شود صادرکنندگان بازارهای خارجی را از دست دهند و رقبا جای آنها را بگیرند.

این صادرکننده نمونه در کردستان تاکید کرد: بازارهای صادراتی به راحتی بدست نمی آید صادرکنندگان بعد از سال ها تلاش و تولید باکیفیت و قیمت مناسب موفق می شوند در بازار سایر کشورها حضور پیدا کنند.

قریشی گفت: اگرچه مدیران حداقل در سخنانشان و به صورت ظاهری از صادرکنندگان حمایت می کنند ولی بدنه کارشناسی ادارات ذیربط با موانعی که سر راه صادرکنندگان ایجاد می کنند همه آنها را بیزار و خسته کردند.

دلالان با کارت‌های اجاره‌ای صادرات می کنند
وی اضافه کرد:  عده ای دلال بدون اینکه تعهدی داشته باشند با استفاده از کارت بازرگانی اجاره‌ای اقدام به صادرات کالاهای بی کیفیت می کنند.

این صادرکننده نمونه در کردستان افزود: فعالیت این دلالان باعث ایجاد خدشه به اعتبار تولیدات ایران در بازار کشور عراق شده و این اتفاق کار را برای صادرکنندگان واقعی سخت تر کرده است.

صادرات به هیچ دلیلی نباید قطع شود
قریشی با اشاره به اینکه صادرات نباید به هیچ وجه و دلیلی قطع شود، گفت: تولیدکننده‌ای که صادرات را هم انجام می دهد و در طول سال شاید مدتی بدهی به تامین اجتماعی یا بانک داشته باشد، منطقی نیست از صادرات او به این دلایل جلوگیری به عمل آید.

وی اظهار داشت: صادرکنندگان زمانی می توانند موفق عمل کنند و بازار را به رقیب واگذار نکنند که مسوولان و قوانین و مقررات موجود حامی آنها باشد.

این صادرکننده نمونه در کردستان افزود: مشکلات و مسائل صادرکنندگان باید در قالب کارگروهی متشکل از مدیران و کارشناسان برطرف شود نه اینکه آن را به برخی از کارشناسان واگذار کنند.

قریشی با اشاره به اینکه چند نرخی بودن قیمت ارز و عدم ثبات قیمت ارزش از دیگر مشکلات پیشروی صادرکنندگان است، گفت: دو، سه ماه است که صادرات انجام ندادیم و با حل مشکل بازگشت ارز حاصل از صادرات درصدد ازسرگیری صادرات خود هستیم.

کد خبر: ۵۴٬۹۹۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha